Gå till innehåll

En lj70 i Solrosgaraget

Rylander

Rekommendera Poster

Nu äntligen är rostlagningen av karossen klar55yeaaah.gif. En vända till med våt slippapper sedan är det dags för grundfärg.

Tröttnade på att laga rost så jag bytte höger framskärm och så slapp jag att lägga igen det stora hålet för snorkeln.

32502819.jpg

OME 2” höjningssats väntar på att bli monterad.

32502820.jpg

Bytt lite plåt och riktat bakdörrana.

32502821.jpg

Inga rostiga hjulhus längre.

32502822.jpg

Framkanten på skärmana och frontplåten är avkapade 7cm. Ram benen kommer att kapas 5 cm så att kofångaren kommer tajtare intill karossen.

32502818.jpg

Kofångaren fram kommer att bli något i stil med denna.

32502857.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 273
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

32502857.jpg

Ny lack !

Nya däck !

Ny kofångare !!

Här var det snabba ryck :wacko:

Vi första snabbtitten så trodde jag först att du jobbat dygnet runt i garaget och fått bilen färdig men så sansade jag mig och kom på att inte ens du skulle lyckas med detta på så kort tid ;)

Det var väldigt vad det var likt ditt garage på bilden, det måste innebära att det finns ytterligare en LJ70 som bor lika ståndsmässigt.

Det ser bra ut , keep up the good work . / Mecki

Länk till kommentar

• 3 weeks later...

Det blev ett snabbesök i Solrosgaraget på hemvägen efter jobbet i dag för att kontrollera lackeringsresultatet och så att målarmästaren inte hade domnat bort i färgångorna.

Resultatet blev som vanligt bra och 70:an passar utmärkt i den ljusgrå kulören.

post-917-065566200 1310150241_thumb.jpg

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

En bit på väg, ramen är målad och det mesta är återmonterat på karossen. Så nu är det dags att riva

isär axlarna, plocka bort karosshöjningen, montera höjningsfjädrar …………….

32583555.jpg

32583556.jpg

ser bra ut!

blir nog finnär den blir klar!

om du ska sälja karosshöjningen så är jag intresserad av den.

Länk till kommentar

ser bra ut!

blir nog finnär den blir klar!

om du ska sälja karosshöjningen så är jag intresserad av den.

Karosshöjningen är din till det facila priset av äpplekaka och kaffe.

När karosshöjningen är lös så tar jag med mig den till fikaträffen på mors mössa.

Länk till kommentar

Då var man igång med att riva isär axlarna. Blir att renovera bromsoken och byta lite lager och packboxar i framaxeln.

Övre styrarmen sitter fast nått så ini h…..e, blir att låna en gas svets så man får värmt ordentligt.

32595002.jpg

På andra sidan gick det lättare att få loss alla delar.

32595001.jpg

Imorn blir det att plocka ur ”klumpen” och göra rent axel röret innan det är dags för lite färg.

Länk till kommentar

Nu är axelröret tömt på delar, gammal olja och fett. Alla delar till axeln är lackade. Bromsoken har

fått nya tätningar och damasker. Fjädrar och dämpare är på plats, använde dämparna som satt på

bilen eftersom det var gas-dämpare. Samma fjärdingsväg som dom nya men 1 cm kortare så det blev

en kraftigare bussning i nederkant.

32604924.jpg

Länk till kommentar

DHL var här i fredags em och levererade ett paket som kom från England med delar.

Ena sidan är klar så när som på en bromsslang som saknas. Dom jag hade beställt

passade inte, får bli en sväng till Biltema imorn.

32614339.jpg

Kom inte så långt på denna sidan, fettet tog slut.

32614338.jpg

Stack iväg och köpte en skiva oljehärdad masonit och gjorde nya sidopaneler.

Vet inte om jag skall låta dom vara som dom är eller om jag skall måla eller klä dom.

32614340.jpg

32614337.jpg

Länk till kommentar

Fick gjort lite i garaget i kväll också.

Framaxeln är hopmonterad, det som återstår är att lufta bromsarna. Fick tag i nya slangar på Biltema

som passade perfekt, det stod vist Ford på förpackningen :blink:

Även jag fick ta till den magiska grunkan som fixar ny anläggningsyta för packboxen.

32617133.jpg

Gav mig på en fälg innan det var dags att stänga igen garaget.

Så här såg den ut innan.

32617132.jpg

Och så här blev det färdiga resultatet.

32617134.jpg

Länk till kommentar

• 1 month later...

Plockade ner tanken för att få bättre plats när jag bytte tvärbalken bak. Eftersom draget kommer att fästas i tvärbalken så tog jag hjälp av en kompis som kan det där med att svetsa.

32675499.jpg

32675500.jpg

Ett nytt påfyllnads rör, det gamla var genomrostat, var ett under att dieseln hamnade i tanken.

32686297.jpg

Nya fjädrar och dämpare monterat.

32686296.jpg

Den här varianten på skärmbreddare blev det.

32693284.jpg

Börjande pilla lite med ARB spärren idag, hoppas att kunna montera ihop bakaxel i slutet på veckan.

32696215.jpg

Länk till kommentar

har aldrig känt på skärmbreddarna på lösmeter, är dom mjuka och följsamma att jobba med?

Mvh Gustav

Fick ta till varmluftspistolen för att mjuka upp gummit lite när breddan skulle formas efter karossidan, tiden får utvisa hur dom fukar vid träkänning :rolleyes:

Så det blev en airlocker till slut?! Gärna lite detaljbilder om du har möjlighet :)

Jupp ,men det blir nog inget mekande med ARB:n denna vecka, hade fått fel lager :angry: så det blir att beställa nya imorn men jag knäpper lite biler när spärren skall monteras.

Men det finns ju att göra ändå, började riva isär för att byta kamrem, när man ändå håller på

så e la det lika bra och byta vattenpump.

32701865.jpg

Länk till kommentar

Servo snäckan läckte olja så det var ju änna läge att felsöka nu när det var gott om plats.

32704089.jpg

Här är boven i dramat, packboxen sitter på ingående axel för rattstången.

32704090.jpg

Passade även på att måla det återstående på ramen nu när det var lättåtkomligt. Kamremmen är bytt

och motorn är provstartad, alltid lika nervöst varje gång man har bytt en rem och man skall starta motorn.

32704088.jpg

Redigerad av Rylander
Länk till kommentar

Ny gräddat kronhjul luktar ljuvligt.

32714475.jpg1

Fick hjälp utav en Jeepägare när ARB skulle monteras. Han tyckte att det var oförskämt lätt att montera ARB:n

i en Toyota axel. När han själv monterade spärrar i sina Jeep axlar så var det frågan om dagar istället för

ett par timmar.

32714476.jpg

32714474.jpg

Frågade varför han inte använde Toyota axlar på sin Jeep, han mumlade något obegripligt och blängde på mig.

Nu kände jag att det var läge att sätta på kaffet och duka fram äpple kaka. Jo då efter fikat var den frostiga

stämningen upptinad.

Länk till kommentar

Bakaxeln hopmonterad och bilen står nu på hjul igen.

32725870.jpg

Har halverat karosshöjningen till 1”. Efter att ha mätt så skall det nu gå att få ut bilen ur garaget.

32725873.jpg

Det gick att köra ut bilen ur garaget med någon cm till godo :lol:

32725872.jpg

Var ju tvunget att köra en sväng också, provkörning i samband med reparation :rolleyes:

32725871.jpg

Det är lite småpill kvar att göra men snart är det dags att börja bygga på kofångarna.

Länk till kommentar