Gå till innehåll

MrWIBs HDJ100

MrWIB

Rekommendera Poster

• 1 month later...
  • 4 weeks later...

Saker att fixa till 2017

Sätta in en dubbel-din radio med möjlighet att koppla in backkamera, kanske med inbyggd GPS? Borde väl finnas.

Det smuttaste hade varit att bara smälla dit en iPad mini och en förstärkare, men det kanske är lite för mycket att hoppas på/önska sig.

image1.JPG

Men var skall man då göra av sin VHF/CB radio undrar ni säkert då!?

Jo det har jag redan tänkt ut, nämligen ersätta den sedan för länge sedan bortkopplade CD-växlaren, tada! Mycket undangömt och snyggt kan det bli. Bara placera mick-uttaget på något snyggt ställe.

image2.JPG

Sen skall jag åtgärda denna häringa ratten, den blev mycket snyggt tejpad i Tyskland, men jag tycker ändå att den skulle kunna göra sig bättre med en riktig omklädnad.

@Klydd, gjorde inte du någon liknande manöver för något år sedan?

image3.JPG

Sist men inte minst har bilens skyddshelgon fått nytt och lite snyggare fäste att stå på :D

image4.JPG

Angående dubbel-DIN, kolla in denna hemsidan https://www.carjoying.com/ jag själv har länge varit nyfiken på deras 10,1 tums enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 2 weeks later...
Postad (redigerade)

Så var ännu ett år till ända ... bilen är inställd i sitt vinterförvar.

Igår bytte jag olja på den själv för första gången någonsin, det har alltid Toyota fått göra i samband med allt annat som behövt göras efter resorna, men nu ville jag lära mig själv :)

Tror jag skall göra det i fortsättningen också, var ju hur lätt som helst!

I övrigt så har jag inte orkat/haft tid att ta tag i mycket, blir till våren ... när suget sätter igång i december, kan man beställa hem allt och fixa så fort bilen kommer ut igen.

Ang att bygga om den, ledtiden för det är 15-18 månader ... nästan så man borde göra det själv också, vem vet, man kanske lär sig något då med ;)

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

• 8 months later...

Lite oklart vad du menar :wacko:

Vad är det som inte fungerar?

Vet, jag var trött och uppgiven! ;)

Det funkar inte att posta inlägg, den säger att jag har för långa eller korta inlägg ... fastän det var jättelångt från början med för mycket bilder :P

Jag försöker igen ...

Länk till kommentar

Herregud! Nästan ett år sedan jag skrev något här!! :o :o :rolleyes:

Har inte riktigt hittat lusten att göra något, men idag så infann sig i vilket fall tiden. Så jag tog min rullbräda och rullade in under bilen och konstaterade att alla gummidamasker osv så helt och bra ut.

Enligt Youtube är det bra att märka upp alla sina hängsäkringar med vart de säkrar av för något, så jag gjorde det också :)

IMG_3557.md.jpg

Full av inspiration så bestämde jag mig för att äntligen åtgärda winchen som låtit lite konstigt och har frispol-vredet fel.

IMG_3559.md.jpg

Lite svårt att vrida på frirullningsvredet som synes.

Tänkt och gjort, kopplade loss lite kablar,

IMG_3564.md.jpg

De satt exakt så tajt som jag kom ihåg :(

IMG_3567.md.jpg

Mycket saker att lossa blev det ...

IMG_3565.md.jpg

Men till slut var den loss och låg där helt försvarslös

IMG_3568.md.jpg

• Like 1
Länk till kommentar

Full utav entusiasm så slet jag isär motorn

IMG_3570.md.jpg

Eftersom jag inte riktigt visste vad jag höll på med så fick jag tejpa lite

IMG_3571.md.jpg

Allt såg relativt bra ut, pytte pytte lite ärg, men inget som inte gick att putsa bort med en trasa.

Sen satte jag ihop motorn och slet! upp kopplingen ...

IMG_3572.md.jpg

Ganska kladdigt och mycket gammalt klägg ... till och med en del rost som synes

Isärplockad för inspektion

IMG_3574.md.jpg

Lite rost var det här och där

IMG_3577.md.jpg

Mycket klägg

IMG_3576.md.jpg

Efter mycket putsande och fettande och slipande så var det dags för hopsättning.

Det gick bra, men att få vred och kontakter på rätt plats tog tre försök, till slut kom jag på den briljanta iden att rita på winchen vad och hur jag skulle vrida för att det skulle bli rätt.

IMG_3579.md.jpg

Som tur är så har Warn färgkodat kablar och kontakter, så man kan få ihop det igen.

Men jäv-ar vad tajt det är, man får dra hårt i kablarna ...

IMG_3582.md.jpg

Bulten har gulmarkering längst ut.

Efter ca 10 timmar (ink två matpauser) så är bilen okulärt besiktigad, el-uppmärkt och har en fungerande, lätt manövrerbar, winch = lycka :wub:

Man kanske skulle göra lite mer saker nu under långhelgen ... :unsure:

• Thanks 1
Länk till kommentar

Aha! Okej, har inte gjort några förändringar på forumet men skulle ju kunna öka antalet tillåtna bilder per inlägg. Bandbredd är ju inte något stort problem idag, ens på mobila uppkopplingar.

Bra jobbat med att märka upp och hålla ordning på kablar!

Länk till kommentar

Som tur är så har Warn färgkodat kablar och kontakter, så man kan få ihop det igen.

Men jäv-ar vad tajt det är, man får dra hårt i kablarna ...

Bulten har gulmarkering längst ut.

Efter ca 10 timmar (ink två matpauser) så är bilen okulärt besiktigad, el-uppmärkt och har en fungerande, lätt manövrerbar, winch = lycka :wub:

Man kanske skulle göra lite mer saker nu under långhelgen ... :unsure:

Ajdå, nu kom man på vad man skulle göra i helgen! Får riva vinchen imorgon.

Bra att man fick se hur den såg ut inuti, tack för det! :-)

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Aha! Okej, har inte gjort några förändringar på forumet men skulle ju kunna öka antalet tillåtna bilder per inlägg. Bandbredd är ju inte något stort problem idag, ens på mobila uppkopplingar.

Bra jobbat med att märka upp och hålla ordning på kablar!

Gör gärna det, så slipper man dela upp sina foto-tunga inlägg i flera poster :)

Tack, det känns änna bra att ha gjort det, även om inga av dem är direkt livsnödvändiga (därför har jag dragit ut på det sådär 5-6 år ...)

Ajdå, nu kom man på vad man skulle göra i helgen! Får riva vinchen imorgon.

Bra att man fick se hur den såg ut inuti, tack för det! :-)

Nemas problemas, lycka till :)

Efter att ha suttit ute i fem år orörd och doppats mer än en gång i vatten tycker jag ändå att den var riktigt fin inuti, hade förväntat mig värre.

-------

Skulle gett mig på mittkonsolen för CB montering idag, men regnet kom med besked (det suger att inte ha garage).

Har däremot beställt rattskinn, så lagom till midsommar ca så kommer det vara som en ny bil att svänga med ;)

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

Idag föll andan på igen, började just plocka fram verktyg när det började regna <_< gav upp för stunden och lagade middag istället :)

Sen sken solen igen och jag med den, så det var dags för operation Mittkonsol-2017! Denna operationen innebär, ta loss mittkonsolen (det har suttit långt inne att få loss den).

När mittkonsolen är borta, avlägsna CD-växlaren och montera sedan dit CB-radio och annat som får plats.

Men efter lite självförtroende stärkande googling, gav jag mig i kast med mitt konsolen. Kan villigt erkänna att jag inte riktigt förstod vad de skrev om på div forum, men hur svårt kan det vara tänkte jag ...

1. Skruva bort 4 skruvar på vadera sida om mittkonsolen, man får köra stolarna fram och tillbaka för att nå alla. Den främre har lite annorlunda huvud än övriga, vet inte om det innebär något, mest en notering.

IMG_3616.md.jpg

IMG_3617.md.jpg

IMG_3619.md.jpg

Skruva sedan loss de fyra skruvarna som sitter under drickahållaren på baksidan av mittkonsolen, mot baksätet.

IMG_3620.md.jpg

Lossa sedan de tre skruvarna som håller värmevredet med tillbehör (en sitter på undersidan)

IMG_3621.md.jpg

Lossa sedan de fyra bultarna i botten på mittkonsolen

IMG_3622.md.jpg

Då är allt loss och du kan försiktigt bända konsolen framåt

IMG_3623.md.jpg

Da da! Och om man sedan (eller innan?) drar i handbromsen så kan man lirka loss mittkonsolen helt

IMG_3626.md.jpg

CD-växlaren sitter med två skruv på varje sida och ihopkopplad med kontakt i botten

IMG_3627.md.jpg

Massvis med utrymme och en "monteringsvagga" att sätta fast CBradion i, kan det bli bättre? :D

Länk till kommentar

Sen kom det jag har dragit mig för de senaste fem åren, stereo/CB-radio/"allt annat som är kontrollerat med brytare"-eldragningen. Detta är fan KAOS på riktigt ... till saken hör att bilen kom med eftermonterad mobiltelefon som var inkopplad på stereon på något vänster.

Det är sjukt mycket kablar och jag är så sjukt okunning på detta ... all input uppskattas.

Detta är vad jag misstänker "hjärnan" i mobilgrejen

IMG_3634.md.jpg

Den är nu så gott som loss kopplad, men jag vet inte riktigt vad det är för härvor som är kvar och om de är OK att klippa bort ...

Dom här tre kontakterna är jag 100% på att är originalkontakter, de kommer från den tjocka kabelstammen från brandväggen

IMG_3633.md.jpg

Kan någon verifiera att dessa tre är de enda som behövs? De passar inte till min stereo men det finns väl adapters att köpa.

Sen är jag sjukt sugen på att byta ut den till dubbel-din andriod enhet och trycka in backkamera och allt man behöver i den. Är dock inte 100% övertygad om dess förträfflighet ännu.

Men hur som helst, måste bli av med alla jävla kablar och skatbon och få lite ordning.

Finns det någon firma i Gbg området som kan hjälpa med sådant eller finns det någon här på forumet som kan vägleda en stackare som sitter fast lite granna ... :blush:

Vad jag tror är onödiga kabelpaket

IMG_3637.md.jpg

Och denna kanske?

IMG_3632.md.jpg

Well får väl googla lite också, ibland trillar man på lösningar när man minst anar det :)

Länk till kommentar

Ny dag, nya tag! :)

Började dagen lite lätt med "drift stitch" på min bakre kofångare som behövt lite kärlek.

Först, borra lite hål ...

IMG_36409af42.md.jpg

Sedan, applicera buntband enligt känd formel

IMG_364134007.md.jpg

Vad kan man begära ... nu ser det liiiiite bättre ut i vilket fall.

Sedan var det bara att bita i det sura äpplet och ge sig på kabelhärvan bakom stereon.

Ritade av kontakterna som kommer fram från brandväggen

IMG_36481acc9.jpg

Ursäkta världens största bild, men annars hade ni inte fått ta del av all min ingejörskunnighet när det gäller att rita och anteckna rätt färg vid rätt kontakt.

Sen kom jag på att jag faktiskt har världens sämsta "service handbok" Haynes (stavat?), som ÄNTLIGEN gav lite utdelning i form av elschema till stereon, varsågoda om ni letar efter det :)

Lägger in även det i "full size" så kan man utläsa vad det är som står.

IMG_36475e908.jpg

Eftersom jag är den jag är lyckades jag utläsa detta fel och var förtvivlad ett tag, men sedan läste jag ytterligare två tre gånger och fick rätt på det.

Sen kom jag på att det var ganska enkelt om man bara klippte bort allt som var inkopplat i efterhand och fick en "ren" översyn av alltihopa.

Så innan jag var tvungen att köra sonen, fick jag stereon att lysa och det brusade i högtalarna, det bådar gott :) Detta med "mobil-dosan" bortkopplad.

Hoppas kunna återkomma inom kort med mer framgång och med inkopplad CB-radio ... stay tuned!

Länk till kommentar

Gött jobbat! Det är inte lätt att arbeta med ett modernt elsystem som verkar vara tillverkat av en Italiensk spagettikock på LSD, själv drar jag mig in i det längsta innan jag pillar på något sådant.

/ Mecki

Länk till kommentar

Gött jobbat! Det är inte lätt att arbeta med ett modernt elsystem som verkar vara tillverkat av en Italiensk spagettikock på LSD, själv drar jag mig in i det längsta innan jag pillar på något sådant.

/ Mecki

Tackar :)

Ja, detta är det jag dragit mig för in i det längsta, därav fem års "mognande" innan jag gjorde slag i saken :P

Kan för att förtydliga det för eventuella trådläsare, att det jag trodde var onödiga kabelhärvor, faktiskt var de adapters som behövdes för att få stereon att fungera. När de var rensade från extrainkopplade saker så framgick det ganska klart.

Skall ta en "ren" bild på mobilgrejen som var inkopplad extra, ifall någon råkar ut för något liknande (vad är den chansen? :blush: ) men nu regnar det som vanligt och jag har inget garage! :mad: :mad:

Länk till kommentar

På´t igen ...

Här är mobilkabelhärvan som numera är avlägsnad

IMG_3659.md.jpg

Skönt!

Provmonterade CB-radion i gamla CD-växlarstativet, blir ju hur smutt som helst :)

IMG_3662.jpg

Drog om lite kablar, bland annat antennkabeln till CB-radion, nu behöver fästet lödas om, gjorde ett försök men blev icke nöjd.

Måste nog uppgradera lödkolven ...

IMG_3672.md.jpg

Fick hem mitt rattskinn idag, som ses nedan så är färgmatchningen med sätet inte direkt 100a, men tror nog golvmattorna kan vara spot on ;)

IMG_3661.jpg

Snart blir det hopkoppling av stereo och relän, och inte minst påsättning av det nya rattskinnet.

Kommer bli ett stort tomrum under stereon ... dags att uppgradera till 2din redan nu trots allt :unsure:

Länk till kommentar

Snyggt jobbat bror!

Du kan ju ha en VHF under radion :D ;) .

Tackar :)

Nä inget mer under radion, dubbel-din it is ...

MrWib,

Kul både att du fått tillbaka lusten att greja med bilen och att du dokumenterar det så läsvärt här! :)

Tackar, har tydligen mycket uppdämt behov för nu kliar det i fingrarna hela tiden :)

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Bråda dagar nu, mycket att göra innan sommarens lilla tur.

Min kloka far brukar säga att "bra verktyg gör halva jobbet, dåliga gör dig galen ..." kunde inte instämma mer och idag bevisades det ännu en gång.

Var och uppgraderade min +10år gamla Biltema lödkolv till en 2017års lödstation på Kjell & Co,modell billig, men stor skillnad :)

IMG_3674.jpg

Passade även på att köpa lödstativ, rekommenderas! Är som att ha fyra händer, vem har inte drömt om det ;)

Riggat å klart

IMG_3677.jpg

Blev ganska bra totalt sett tror jag bestämt. Råddade upp lite bland konstiga kopplingar bakom stereon och lödde! (vad annars nu när man kan) ihop allt så fint så 8-)

Passade även på att byta ut antenn-kontakten till en som faktiskt passade till den antennkabeln jag har, finns två olika storlekar 9,1 och 5,3mm, jag hade den större till den mindre kabeln (och mycket eltejp). Nu passar allt fint ihop.

IMG_3676.md.jpg

Det blev inte mycket mer gjort förutom att jag monterade ner mittkonsolpartiet lite mer och letade lämplig strömkällor till CB radion (och VHF?), men det slutade med att jag bestämde mig för att dra en separat strömledning till mittkonsolen och förutom mata radios även använda till div USB-uttag mm, man kan aldrig ha för mycket USB uttag i en bil nuförtiden :)

Nu återstår även att tänka igenom allt en gång extra för att slippa göra om det eller lägga till saker i efterhand, vill helst inte montera bort mittkonsolen igen på några/något år ...

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar