Gå till innehåll

MrWIBs HDJ100

MrWIB

Rekommendera Poster

Tjusigt!

Men - du har ju vinch så vad är tanken broder?

Mest av allt bling ;)

Men sen vill jag kunna fästa ev brytblock, bli uppdragen med gummistropp osv osv

Kan aldrig vara fel med fäste på bilen.

Stabila doningar ! :-o

/Mecki

Det behövs nog till en lite överviktig gammal 100a som blivit nerkörd i nån lerpöl ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller att passa på när vädergudarna är goda, endast lätt nederbörd och +7C, då är det mekväder :)

Var ju tvungen att montera dit det senaste inköpet, det gick egentligen helt utan problem, förutom att jag var tvungen att slipa ner nån (2-3 max) millimeter på vänsters sida Tow point, då bullbarens fäste helt enkelt tog emot. Lite konstigt att höger sidan gick helt utan problem, men kan ju vara att jag kört in i något på vänster sidan och böjt till fästet lite, som sagt, det var bara någon mm.

Så här blev resultatet i vilket fall

Tow%2Bpoints%2Bmonterade.jpg

Känns tryggt :)

Konstigt var att de inte levererade med några brickor till monteringen, så det står på inköpslistan och komplettera montaget med det, så det blir 100% korrekt.

Frågan är nu om man skall hänga dit en schackel på var sida för att får den rätt looken ... <_<

Länk till kommentar

Efter lite sökande så hittade jag till slut M14 brickor, inte direkt vanligt tydligen.

De fanns lite oväntat på Jula ...

Kunde inte hålla mig, utan satte dit schacklar också, lite bling :blush:

Tow%2Bpoint%2Bschackel.jpg

Länk till kommentar

Idag kom vi ännu ett steg närmare "resklar", efter att jag monterat på nya däck där bak för några veckor sedan så kände jag tydliga vibrationer från bilen i hastigheter >80km/h.

Detta trots att montagekillen meddelade att balanseringen gick 100% smärtfritt ...

Idag hade jag äntligen tid att åka bort och få det kontrollerat, mina "vibbar" (hö hö) stämde, det var 25g fel på vänster bak <_<

Men med lite monterande av nya vikter så är det numera "perfekt", iaf så nära ett MT-däck kan komma perfekt.

Fick inspiration att dekaltrimma lite, så det fick bli reklammärke som tack för 10% rabatt till forumsmedlemmarna :) ser dessutom lite mer äventyr ut med reklam av någon anledning ...

IMG_0632.JPG

För mer sponsring skicka ett PM ;)

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Det närmar sig avresa och det köps lite sista-minuten bra att ha grejor.

Vissa saker ligger på posten men andra köps direkt över disk, tänk så 2003 ...

Lite kommunikation vid jobbiga situationer är ju aldrig fel, så jag köpte ett dyrt (priceless om man behöver det B) ) kontantkort.

IMG_0712.JPG

Det låg lite andra bra att ha saker framme "på disken", och att jag inte köpt en sån här innan är ju bara dumt.

IMG_0711.JPG

En riktig nödsändare, klassad enligt alla möjliga och omöjliga specar, dvs inte en sån där "leksak" som skickar spårnings signaler till mamma så hon vet var man är ... ;)

Det räcker med en knapptryckning, så kommer hela SAR-Teamet med bilar, båtar, bandfordon, hundar, helikoptrar, flygplan och en katt!

Så telefonen används vid motorproblem, PLBn om nått allvarligt händer.

Känns tryggt!

Länk till kommentar

Notera att du måste registrera din PLB och få ett MMSI-nummer. Annars är den värdelös då ingen MRCC vet vem du är. Skall således först registreras hos Post & Telestyrelsen och när du har fått ditt MMSI-nummer skall den registreras hos MRCC i Göteborg.

• Like 1
Länk till kommentar

Notera att du måste registrera din PLB och få ett MMSI-nummer. Annars är den värdelös då ingen MRCC vet vem du är. Skall således först registreras hos Post & Telestyrelsen och när du har fått ditt MMSI-nummer skall den registreras hos MRCC i Göteborg.

Already done :)

Men tack för påpekandet, man vill ju gärna att någon kommer om man trycker på knappen ...

Länk till kommentar

För den som funderar på att köpa PLB, även om man hittar billiga på nätet så måste den ha en id-kod inom rätt nummer-spann, varje land har tilldelats vissa serier. Detta har varit ett problem inom flyget där krav på PLB i kombination med ELT kom för något år sedan. Var den sedan befinner sig spelar ingen roll.

/M

Länk till kommentar

Inte alls nödvändigt då du kan köpa en med rätt data direkt och endast registrera den på dig. Numera är väl kravet på redovisat användningsområde borttaget.

/M

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

För den som funderar på att köpa PLB, även om man hittar billiga på nätet så måste den ha en id-kod inom rätt nummer-spann, varje land har tilldelats vissa serier. Detta har varit ett problem inom flyget där krav på PLB i kombination med ELT kom för något år sedan. Var den sedan befinner sig spelar ingen roll.

/M

Detta ska ju programmeras efter inköp.

Nu skall vi inte PLBa sönder min fina garage-tråd ;) men jag kan konstatera att min PLB har "Cntry: Sweden (266)" stämplat på sig.

Vidare reggar man den på Sjöfartsverket (JRCC) med sändarens unika nummer, där man fyller i sina uppgifter.

Att köpa billigt på nätet när det gäller sådan här utrustning är väl nästan som att be om det, detta måste väl verkligen vara en produkt det är värt att betala lite "premium" och sen veta att den funkar om det verkligen skiter sig.

Nu flyttar vi övrig diskussion kring PLBer till en separat tråd :)

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Idag kom ett litet paket på posten ...

IMG_0722.JPG

Innehållandes ...

IMG_0723.JPG

Så nu behöver jag aldrig mer vara nervös om jag släckte ljuset eller inte innan jag somnar :)

Kvalitetskänslan är helt OK tycker jag.

IMG_0724.JPG

Enligt vad jag läst mig till skall det skilja mycket mellan olika märken/prisklasser, men denna ger ett solitt intryck med en instruktionsmanual där det står hur man skall och inte skall göra osv.

Den behöver vara minst 80% laddad för att dra igång en diesel, men det skall den väl hålla sig under några veckors semestrande :P

Sen kom vi på detta igår kväll, tur att lokala M hade öppet på måndagar, annars hade det kunnat bli tight.

IMG_0725.JPG

Har aldrig behövt visa mitt under någon resa, men ni vet regeln! Om man inte har det, det är då man behöver det ...

Alltid lika jobbigt att packa efter den devisen, men efter några dagar brukar den värsta ångesten över allt man inte fick med sig, gå över ;)

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Sista kompletteringen innan årets resa.

Eftersom det ändå inte väger något så varför inte, köptes på Ebay och heter Fiberfix.

Läste om det på någon Overlanding sida (kommer inte ihåg vilken), där de tyckte att det var "the shit".

IMG_0892.JPG

Hoppas jag slipper använda det, men behöver jag, så utlovas en recension ;)

Länk till kommentar

• 1 month later...

Bilen har gjort det igen!

Tagit familjen ToR Georgien detta året. Det enda den gnällde lite över var att jag missat att byta bromsklossar förra året :blush: gnisslet höger fram kom tillbaka (senast Albanien 2013), men efter den mest noggranna genomgång av en Georgiansk Toyotya servicetekniker som gjorts, utan att han hittade det minsta fel på varken höger eller vänster framhjul, trots mycket bändande och ryckande i olika delar, så får jag väl känna mig trygg i det servicekillen på Toyota Sverige sa 2013, att det är gummit som låter ...

AC kompressorn skall bytas, den funkar men bråkar vi hög värme (>+35C) och det är ju å man behöver den som mest :P

Har några småsaker jag skall fixa till så allt är perfekt, men är även sjukt sugen på att bygga om den enligt tidigare post ... ack dessa val!

Funderar på Overland Expo 2018 (USA), då hade det varit najs att ha en ombyggd bil.

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Saker att fixa till 2017

Sätta in en dubbel-din radio med möjlighet att koppla in backkamera, kanske med inbyggd GPS? Borde väl finnas.

Det smuttaste hade varit att bara smälla dit en iPad mini och en förstärkare, men det kanske är lite för mycket att hoppas på/önska sig.

image1.JPG

Men var skall man då göra av sin VHF/CB radio undrar ni säkert då!?

Jo det har jag redan tänkt ut, nämligen ersätta den sedan för länge sedan bortkopplade CD-växlaren, tada! Mycket undangömt och snyggt kan det bli. Bara placera mick-uttaget på något snyggt ställe.

image2.JPG

Sen skall jag åtgärda denna häringa ratten, den blev mycket snyggt tejpad i Tyskland, men jag tycker ändå att den skulle kunna göra sig bättre med en riktig omklädnad.

@Klydd, gjorde inte du någon liknande manöver för något år sedan?

image3.JPG

Sist men inte minst har bilens skyddshelgon fått nytt och lite snyggare fäste att stå på :D

image4.JPG

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar