Gå till innehåll

MrWIBs HDJ100

MrWIB

Rekommendera Poster

För min del kan du prata defender allt vad du kan, jag kommer inte falla dit ändå ;)

Japp, ett liv utan tält hade varit grymt :)

Smidigt att kunna "bo i bilen", då skulle det även kännas tryggare att ställa sig på vissa ställen.

Problemet verkar ju vara den sjukt luddiga svenska lagstiftningen som egentligen ger besiktningsmannen lite för stort avgörande.

Är han på bra humör så OK, lite sämre så kan man åka dit på vilken liten skitsak som helst.

Tror det har blivit ännu värre nu när det dessutom är privatiserat, vilda western skulle man kunna säga :)

Jag får göra som du gjorde, ta med lite bilder och annat, åka till besiktningsstationen (som har OKat min bil varje år) och fråga.

I värsta fall får man bara åka till flera olika, så gör en kollega om han får underkänt på bilprovningen, väntar någonveckor, bokar tid på en annan station och i 9 fall av 10 så går bilen igenom ...

I Toms fall talar vi om betydligt högre summor än så, med inredning iof.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 1 month later...

Hepp!!

Inte mycket att skriva om egentligen, men var ju så länge sedan senast ;)

Bilen har stått och vilat ända sedan vi kom hem, har enbart varit och tvättat den ut och invändigt.

Men häromdagen var det dags för årets stora service.

För att inte verkstadsfolket skall fakturera mig mer än nödvändigt så plockade jag ner främre hasplåtarna själv, innan jag lämnade bort bilen.

Inte helt lätt, och trots att de är av aluminium så väger de en del och stort är det eftersom jag plockade ner främre och mitten samtidigt (har med fastsättningen att göra).

Det fick bli ett balansnummer med herr lyft som hjälp ...

IMG_1125.JPG

Det byttes olja i motor, växellåda och diffar.

Jag hade inte koll på åldern på remmarna, så de blev bytta de med, better safe than sorry ...

Luftfilter har jag ett på hyllan och klarar att byta det helt själv, otroligt men sant ;)

Sen kollade de läckage på ACn också efter en incident i Marocko i somras då ACn slutade kyla en stund (hemsk upplevelse i 45graders värme!). De hittade inget läckage så de fyllde på med nytt kylmedel med spårämne så blir det lättare om/nästa gång man kommer.

Tänkte montera DC-DC laddare oxå, men jag avvaktar ev ombyggnad innan det köps in mer saker.

Nu är bilen redo för nya utmaningar!

Blir det Makedonien och/eller Tjernobyl ... ??

Länk till kommentar

Igår var det däcksparkar-träff hos Mecki :)

IMG_1128.JPG

Vissa saker tar ju lite längre tid än andra och igår var det efter två års väntan äntligen dags att montera bakre diffklumpsskyddet.

Eftersom jag inte kan svetsa och Mecki kan det desto bättre fick han äran ;)

Först slipades det lite, för fästets skull.

IMG_1134.JPG

Sen svetsades det fast lite monteringsjärn på klumpen, när allt svalnat skruvades skyddet fast.

Resultatet känns stabilt som en viss doktor sa ...

IMG_1136.JPG

Dessa sitter ju mest som ett "sista skydd" när både uppmärksamhet och planering svikit (så nu kan jag äntligen börja köra lite avslappnat igen ;) ).

Tack alla närvarande för en trevlig dag och speciellt tack till Mecki för all hjälp! :)

Länk till kommentar

• 6 months later...

Äntligen!

Årets säkraste vårtecken har visat sig :D

IMG_1518.JPG

Startade helt utan tvekan efter ca 6 månaders stillestånd, bra början!

Nu skall den få lite ompyssling innan den rullar in på det stora lotteriet :P

En DC/DC laddare skall oxå inköpas och monteras inom kort, men eftersom årets sommar-resa skall fuskas med (div inte använda bilen) så blir det nog inte så mycket annat.

Däcken får klara sig till 2016, då e det stora planer (se separat tråd) på G.

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Som vanligt härlig läsning. O roligt att du se att du har kvar bilen.

Tack :)

Ja som det ser ut nu kommer bilen följa mig till graven, det finns alltid nya resor att planera!

Men läser någon detta och e beredd att ge mig ohemult mycket pengar för den, så kanske jag överväger sälja ;)

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

Nice Oskar, men ställde du av bilen igen? Det fina vädret försvann ju :wacko:

Ack nej då Klydd!

I regn och rusk så kördes den idag till besiktningen (snabba ryck här, körförbudet hotade på onsdag) med lite halvt nedslående resultat.

Nu har de iof påpekat bakre (mittersta?) ljuddämparen sedan 2011, typ "den läcker lite", men nu hade det tydligen det mesta gett upp, så nu pyste det lite överallt :lol: blir till att svetsa dit ett rör helt enkelt.

Sen var det lite konstiga "diffust ljus" på höger halvljus, ljusbilden var inte som den skall. Får klura på det imon när det inte regnar ute ... funderar nästan på att köpa komplett strålkastare, det fick ju vänstersidan 2013 (?) och den skiner som aldrig förr (reflektorn alltså), då får man en bil som ser symmetriskt bra ut ;)

Däremot var de sjukt imponerade av helljuset (plus alla extraljus då), det blinkades en himla massa inne i hallen B)

Så inget allvarligt egentligen, men lite irriterande ...

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Jaha! Det är inte alltid lätt att få saker å ting gjorda, men idag så ...

Igår så smet jag hem tidigt, och tur var väl det eftersom sonen sov hela dagen, och hade inte vaknat när det ringde på dörren och detta paket levererades

IMG_1530.JPG

Men jag var ivrig som ett barn på julafton och slet upp det

IMG_1535.JPG

Just det, högra strålkastaren :)

Tänkte göra en "hur byta strålkastare på LC100" tråd, men eftersom det bara är att lossa 4 bultar så blir det inte en så spännande tråd ;)

Idag skred jag så till verket och bytte, så här såg gamla ut ...

IMG_1537.JPG

Nya, med tänt ljus, det blir bättre så (ni vet före / efter bilder på personer så ler alltid personerna på efter-bilderna, så jag tänkte samma här :) )

IMG_1542.JPG

Det enda som var lite krångligt var att få loss elmotorn, men det gick bara man tänkte efter ... bilden nedan visar den manuella inställningsratten som togs bort på den nya strålkastaren och ersattes med motorn.

IMG_1552.JPG

Sen har det inte gått alls att få till borttagning av ljuddämpare och dit-montering av rör, trots besök på tre! verkstäder, Land Cruisers är inte lätta att äga ;)

Såg nu att Klydd löst detta lätt å snyggt, vet inte hur jag skall få till det, men jag har iaf varit å köpt ett rör för ändamålet, så nu är det "bara" svetsningen kvar :)

IMG_1545.JPG

Tänkte ta tag i det imorgon om väder och annat tillåter.

Toyotan fick sig även en välbehövlig skinntvätt på förar och passagerar-stolen, med efterföljande behandling.

Imorgon väntar utvändig tvätt och vaxning.

Annars har stor del av dagen ägnats åt att putsa på denna :wub:

IMG_1544.JPG

Nä, inte bara motorn ... ;)

Länk till kommentar

Hmmm gårdagens extrema väderomslag från lördagens "sommarväder" gjorde att jag mest satt inne och tittade ut på bilen och byggde mod för att ta tag i avgassystemet ...

Idag, solen sken och självförtroendet var iaf ok. Hade dessutom blivit lovad svetshjälp på jobbet, grymt!

Bara att sätta igång då ...

Är det dessa som skall lossas alltså?

IMG_1554.JPG

Och denna klämma ...

IMG_1555.JPG

Efter lite WD40 och testdragande stod det klart bortom allt rimligt tvivel att det inte skulle gå att gänga isär skiten <_<

Fram med kapen och efter ett långt - rullande och vinkla armen rätt för att komma i läge, blev det ett snitt.

IMG_1559.JPG

En kofot senare så var klämman borta, den manövern hade tagit lite för lång tid för att mitt självförtroende skulle vara ens i närheten av bra :blush:

Och ungefär samtidigt kom yngsta sonen ut och krävde mat, lika bra att packa ihop och börja ringa de som kan detta på riktigt ...

Hade mitt liv hängt på detta så visst, då går det att lösa, men jag får skarva lite för mycket och så två tre fästen på det, nä tack.

Bokar ny tid på verkstad imorgon ... återkommer med resultatet :)

Länk till kommentar

Har du varit hos Mölndalsvägens Avgasystem (031-408237)?

Där tog de bort min min stora burk och satte dit ett rör istället.

Japp, det var den första verkstaden jag besökte.

Han hade inte stor lyft nog för att lyfta bilen, och för lågt i tak dessutom (eller ingen lust ;) ).

De hänvisade mig till ett annat ställe (Speedy?), men de svetsar inte, monterar bara nytt, så det e inte så intressant.

Toyota själva kan lösa det (svetsa dit rör) för två "kakor" (ny dämpare ca 7 kakor), men jag hade i min enfald tänkt hitta någon som gör det billigare och snabbare ...

Well löser det sig inte imorgon hos någon annan så blir det Toyota Mölndal, då blir det gjort, och med garanti :)

Länk till kommentar

Bah!

Lite mer motstånd, men en tid är bokad för ljuddämparjustering nu iaf, håll tummarna att lift och lokal är stora nog ;)

För att komma på bättre humör och trösta mig lite i allt avgasbråk, så shoppade jag, det bästa sättet för att må bra igen :D :P

IMG_1562.JPG

Blir helgens montagejobb det, gött å kunna köra kylen, vattenkokaren mm igen utan att vara rädd att tömma startbatterierna :)

Småkikade även på solcellspanel, men får nog suga på det lite till, måste tänka igenom var och hur den skall användas och placeras. Och hur mycket behöver man ... 25, 50 eller 100W?

Länk till kommentar

Gött Oskar, shoppa på!

Jag har en hopfällbar solpanel som jag tycker funkar bra. Den kommer ju inte fram på varje rast, men när man stannar för att stå lite längre så brukar jag lägga den på huven. Min är 50w men täcker inte riktigt vårt behov så en något större skulle jag nog föredra om jag skulle köpa igen. Kanske en sådan här: http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70236

Länk till kommentar

Tackar Klydd för tipset, ser ganska exakt ut som vad jag "behöver" :)

Frågan är, behöver man en regulator mellan min Dual250 och panelen, enligt instruktionen ser det ut som man kopplar solcellen direkt till Dual250in, men det kanske inte är 100% rätt?

Annars är det ju bara att slänga upp den på motorhuven och njuta av 100W "gratis" energi ...

Länk till kommentar

Ibland kommer inspirationen smygande bara ...

Eller så är det bara att man vill testa sina nya saker :)

Dags att installera DC/DC-laddaren!

Så här såg det ut efter att laddningsrelät monterats bort och förbrukningsbatteriet hade kopplats ihop med startbatterierna på en jävligt varm parkeringsplats i södra Frankrike i somras, om jag inte minns fel.

IMG_1563.JPG

Eftersom jag inte ville ha nått mer fuck up eller kortslutning på resan, så hade jag tydligen använt vulktejp, väldigt jobbigt att få bort, men det gjorde onekligen sitt jobb :)

IMG_1564.JPG

Nu var det bara att skruva upp laddaren där reläet hade suttit ...

IMG_1566.JPG

Koppla in och kontrollera att allt såg bra ut (det är upp till betraktaren ;) ).

Anslöt batteriet ...

IMG_1567.JPG

Kanske knappt syns, men hurra! Den gröna "ström på" dioden tändes.

Självförtroendet på topp så bara starta och se hur de andra, generator och förbrukningsbatteri - dioderna, tändes upp efter några sekunder.

IMG_1568.JPG

Stor lycka :)

Sen fick jag fila lite på batterilådan för att få igen den med lite nya kablar osv

IMG_1569.JPG

Som ni ser så lägger jag stor vikt på snygg kabeldragning och hålla vatten och el avskiljda ;)

Imon skall ljuddämparen ersättas med rör, håll tummarna!

Återkommer med uppdatering ...

Länk till kommentar

Frågan är, behöver man en regulator mellan min Dual250 och panelen, enligt instruktionen ser det ut som man kopplar solcellen direkt till Dual250in, men det kanske inte är 100% rätt?

Hej Oskar, du kan och ska ansluta solcellen direkt. Den har en inbyggd regulator med hög effektivitet. Kolla bara så att solcellen inte har för högt volttal (antalet celler). Det står i specifikationen vilket högsta volttal ctek'en tål.

/Anders

• Like 1
Länk till kommentar

Hej Oskar, du kan och ska ansluta solcellen direkt. Den har en inbyggd regulator med hög effektivitet. Kolla bara så att solcellen inte har för högt volttal (antalet celler). Det står i specifikationen vilket högsta volttal ctek'en tål.

/Anders

Tackar :)

Japp, stämmer, max 22V tål den.

Länk till kommentar

Det är tur att man känner sina begränsningar -_-

Idag svetsades avgasröret och med facit i hand så hade det nog varit på vippen att jag klarat det, även om livet hängde på det ^_^

En knixig böj mitt i allt och lite fästen på det hade framkallat så fult språk att jag tror Jesus själv hade uppenbarat sig och sagt till på skarpen ...

Så här blev det iaf, jag tycker det ser alla tiders ut. Kredd till A-Alt som fixade det.

Bakre delen med två stag

IMG_1573.JPG

Främre delen med ett stag

IMG_1578.JPG

Lyckades inte få till bild på den fina S-formen, men det ser bra ut det med.

Tyvärr hade besiktningen stängt för dagen när jag kom loss från jobb, så det får vänta tills imon.

Håll tummarna :)

P.S. kan tillägga att ljudnivån är helt oförändrad D.S.

Länk till kommentar

• 1 month later...

Jaha, då har det gått ett par månader sen senast ...

Men idag fick det vara nog med försummelse av favoritbilen.

Eftersom den skall stå still mestadels i år så passar det ju bra med lite småpill, därmed inleddes idag: Operation Spotless!

Bilen är långt ifrån rostig, inte alls faktiskt, förutom på några småställen som stört mig under nått/några år, svårt att få tummen ur :P

Så dagen inleddes med en noggrann tvätt av hela bilen, sen fram med de nästan bortglömda "rostfixar" sakerna.

Så här såg områdena ut innan:

Förardörren

IMG_1718.JPG

IMG_1719.JPG

Höger framskärm vid bullbaren

IMG_1724.JPG

Höger sida skärm vid framdörren

IMG_1726.JPG

Efter lite slipning, tvättning och maskering blev det så här.

Pensel på förardörren

IMG_1720.JPG

Vid bullbaren

IMG_1727.JPG

IMG_1732.JPG

Slutligen vid höger framdörr/skärm.

IMG_1730.JPG

IMG_1731.JPG

Lilla missen i dagens insats var att själva färgen var slut :blush:

Hade bara grundfärg och klarlack kvar upptäckte jag, men då var jag redan igång ...

Nu återstår lite våtslipning och färg, sen klarlack, så kommer det bli mer eller mindre osynligt ^_^

Det finns ett gäng ställen till denna insatsen skall behandla, men nu är man igång iaf, känns bra.

Jinxade även alla kommande resor med denna (födelsedagspresent från pappa :) )

IMG_1735.JPG

Kommer antagligen köra fast på E6an bara för det ...

Länk till kommentar