Gå till innehåll

LC120 funderingar

gynner

Rekommendera Poster

Hej

Planerar att byta ut min LC90 troligtvis mot en LC120 även om LC100 lockar.

Men det förnuftiga valet torde vara LC120.

Har några funderingar dock.

Har tänkt köpa en diesel med 173 hk motorn, ser ut som tyskland får bli inköpsland då de inte är så vanliga i Sverige.

Enligt Toyotas siffror skall dessa dra 0,9 l/m stämmer detta?

Är det stor skillnad mellan automat och manuell samt vad bör man välja?

Det som irriterar mig mest med LC90 idag är ett resonansljud runt 3000 varv givetvis ligger bilen på runt 3000 varv vid motorvägshastighet. Att LC120 är tystare har jag antagit men hur är de växlade, saknar en 6:e växel på min.

Ur komfort synpunkt kanske automaten är att före dra?

De lite "lyxigare" har luftfjädring hur hållbara/driftsäkra är dessa?

Är det något annat man bör tänka på?

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Har haft LC 90, lyx modellen med automat WB. Bytte sedan till LC KDJ 120 standard. Alltså, basmodellen utan luftfjädring, manuell 6 vxl, manuell diffspärr, inget antispinn mm.

Tycker det är en kanonbil som klarat en hel del även vid sidan av vägen. Bränsleförbrukningen med 173 hästarsmotorn är mkt lägre än vad 90:n med automat ville ha. Min lägsta notering är 0,78 vid ca 60 mils landsvägskörning i lugnt tempo. Efter viss modifierng av min bil, annan front, extra tank mm har jag generellt en förbrukning på ca 0,9 om inte inslaget av stadskörning är allt för stort.

Läs på det norska forumet om du vill ha mycket info. Vad jag förstår har den sk Tems fjädringen orsakat många problem.

Länk till kommentar

• 2 years later...

Väcker liv denna tråd då det troligtvis blir en LC120 snart, har inte helt släppt tanken på en LC100 men förnuftet får segra. (tror jag)

Är det stor skillnad i utväxling på automaten och manuella på en LC120? Tittar på 2007 och senare.

Har som sagt en LC90 manuell där jag saknar en 6:e växel vid farter över 100km/h

/Jonas

Länk till kommentar

Väcker liv denna tråd då det troligtvis blir en LC120 snart, har inte helt släppt tanken på en LC100 men förnuftet får segra. (tror jag)

Är det stor skillnad i utväxling på automaten och manuella på en LC120? Tittar på 2007 och senare.

Har som sagt en LC90 manuell där jag saknar en 6:e växel vid farter över 100km/h

/Jonas

Länk till kommentar

På LC90 är det ju en viss skillnad på utväxlingen på automaten och den manuella. I landsvägsfart varvar automaten några hundra varv mindre vilket ger både lägre ljud och lägre bränsleförbrukning, det skiljer nog en deciliter per mil i 100 km/h...

Länk till kommentar

På LC90 är det ju en viss skillnad på utväxlingen på automaten och den manuella. I landsvägsfart varvar automaten några hundra varv mindre vilket ger både lägre ljud och lägre bränsleförbrukning, det skiljer nog en deciliter per mil i 100 km/h...

Precis tänkte kolla om det var samma fenomen på LC120 om automaten i så fall är vettigare.

Men om Den manuella är 6-växlad är nog problemet löst.

När snön försvinner blir det nog en tur ner till Tyskland för en 2008 LC120.

Ytterligare en fråga fanns det några hybrider mellan LC120 och LC150 typ denna.

Ser ut som en LC150 men har 173 motorn enligt säljare, dock är den misstänksamt billig.

http://home.mobile.de/FFGGMBH#des_176775126

/Jonas

Länk till kommentar

Dom första års modellerna har 173 hk. Idag har den 190hk ock R-versionen 204. Men det är samma motor i alla , men der är skillnad på diesel systemet(tryck) och 204 hk är en "chippat" version.(jag menar inte att R-versionen finnas i Sverige , men är inte helt säker ).

Ja den är misstänksamt billig.

Mvh

Jes

Länk till kommentar

Ser ut som en LC150 men har 173 motorn enligt säljare, dock är den misstänksamt billig.

http://home.mobile.d...H#des_176775126

/Jonas

Verkar lite för bra ja.

Kollade upp 3 slumpvis valda bilar från den försäljaren, BMW, Audi och Porsche, de vara alla billigast på Mobile, med god marginal dessutom.

Om man kollar på hemsidan så har de hur många bilar som helst till salu, verkar mer vara "bilförmedlare".

För mig ringer det massa varningsklockor.

Vi har alla våra egna erfarenheter av bilsäljare, men min egen erfarenhet av tyska bilhandlare i närheten av Hamburg, dvs ganska långt norr ut i Tyskland, är att man bör kolla upp bilen så noga det bara går innan man åker ner och tittar på den.

Be att de mailar upp kopia på "briefet", servicehäfte mm

Länk till kommentar

Hej . Om du vil köpa en lc 120 , skal du vära säcker på at packningarna under spridarne er av alu och inte kobber. (Risk for motor ras ). Det är intet man kan se , men tag chassis nr och hör med toyota. Är man i tvivel så bytt dom asap.

Mvh

Jes

Länk till kommentar

Hej . Om du vil köpa en lc 120 , skal du vära säcker på at packningarna under spridarne er av alu och inte kobber. (Risk for motor ras ). Det är intet man kan se , men tag chassis nr och hör med toyota. Är man i tvivel så bytt dom asap.

Mvh

Jes

Hade dom inte fixat det på bilarna efter 2007?

/Jonas

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Försöker få lite mer kött på benen inför ett kommande köp.

Executive modellen har luftfjädrar om jag har förstått det rätt, visst kan man ställa funktion med dessa och hur fungerar det vid en höjning?

Har kollat på en som har OME höjning (SPORT-FAHRWERK OME) 50mm fram och 60mm bak men undrar vad det är man byter och om funktionen med ställbar fjädring finns kvar.

/Jonas

Länk till kommentar

Tror inte att det är "luftfjädring" utan det är förmodligen justerbar hydraulisk fjädring (som i LC100). Tror att det endast är Range Rover och Discovery som använder Firestones luftbälgar. Om du byter till konventionell fjädring får du ta bort original stötdämpare och fjädrar och du har ingen nivåreglering kvar. Du kommer får en rad felmeddelanden och ECU'n måst omprogrameras. Du måste också bygga om lastgivaren bak (som skickar signaler till ECU'n för bromsförstärkaren vid last).

Länk till kommentar

Tror inte att det är "luftfjädring" utan det är förmodligen justerbar hydraulisk fjädring (som i LC100). Tror att det endast är Range Rover och Discovery som använder Firestones luftbälgar. Om du byter till konventionell fjädring får du ta bort original stötdämpare och fjädrar och du har ingen nivåreglering kvar. Du kommer får en rad felmeddelanden och ECU'n måst omprogrameras. Du måste också bygga om lastgivaren bak (som skickar signaler till ECU'n för bromsförstärkaren vid last).

Till info har lc120 luftfjädring och lc 100 hydraulisk . :-) på min lc100 har jag bara byt fjädra och bara justerat div sensora med hjälp av en odb tester. Jag kan fortfarande höje och sänke bilen. Jag har dog aldrig testat det på en bil med luftfjädring .

Mvh

Jes

Länk till kommentar

Imorgon skall jag i väg och kika på en 07 Crossport som har GPS, läder och luftfjädring.

Något specifikt man skall titta efter?

Hur är det med automaten och kylaren på dessa, var det enbart ett LC90 problem?

/Jonas

ALLT!

Ju mer gadgets, ju mer går sönder...

Länk till kommentar

ALLT!

Ju mer gadgets, ju mer går sönder...

Peder, nu tänker du på dina engelska springare... ;) (sorry, kunde inte låta bli...)

Ang kylaren, jag tror att den tekniska lösningen är den samma, men har inte hört/läst att det skulle vara problem på dessa.

Annars får jag nog ändå hålla med Peder, kolla skicket och så allt fungerar :)

Länk till kommentar

Lyssna på bilen när den är kall. Låter den kunstigt och går inte jämt i motoren ,kann du ha en defekt spridare. Men det bruka inte vära något vanligt problem. Höj och sänk bilen et par gange och kolla om det fungera. Lycka til :-) .

Mvh

Jes

Länk till kommentar

Peder, nu tänker du på dina engelska springare... ;) (sorry, kunde inte låta bli...)

Få engelska bilar fungerar (Bentley är undantag, men den är ju till 80% tysk).

Varje gång allt funkar blir man så himla glad!!!

Vad engelska bilar har, och som Toyota saknar helt och hållet, är känsla, charm och komfort.

Vad gäller terrängegenskaper så är Discon klart jämförbar med LC120.

Än så länge startar de bägge engelska bergsgetterna (men de har bara rullat 500 mil var och en). Den som lever får se...

Länk till kommentar

Så nu var jag och tittade inte bästa biltittar vädret dock, snöblandat regn.

Nog var den något modernare och skönare än min LC90 men vet i tusan om den är värd 200 tusen mer.

Sista sätesraden var inte mycket att hurra för, svårt att få en riktigt bra utvärdering hur fjädring etc. betedde sig när man bara körde runt i staden.

Men nog upplevdes den lite "stabilare" än LC90 men även mjukare.

Automatlådan var lika trist som lite äldre automater brukar vara.

Det kanske blir en robust variant istället med den fina plyschklädseln, dessutom tyckte jag läderklädseln var nog så sliten för att bara ha gått 10000 mil.

Den vi har i vår andra bil är betydligt fräschare och den har gått 14000 mil.

Får fundera under veckan,

/Jonas

Länk till kommentar

• 4 months later...

Efter en lång tid i en Ford så börjar köpnerven klia lite för en äkta 4x4. Lc 100 finns ju inga och då har vi bara tre kvar:

Pajero 2007-

Discovery 3

Land cruiser 120

Tävlingen är väl mest mellan 120 och disco 3:an. Är väl lite som Peder säger att mer elektronik ger mer problem. Däremot så är terrain response systemet i discon:n grym. Är det någon er som provat disco 3 och jämfört med 120:an.

Både lc 150 och disco 4 ligger utanför min ekonomi.

Länk till kommentar