Jump to content

Årsmodeller och skillnader

Recommended Posts

Du ska absolut satsa på 08 o senare. De har 173 hästarsmotorn, tror att den kom 2007. Tidigare modeller har tydligen stora problem med sotbildning o spridarproblem. I Norge har Toyota återkallat en massa bilar för kontroll o byte av spridare. Finns mycket om detta på nlck forumet. Tyvärr är Toyota i Sverige helt nekande till problemen. Men sannolikt måste de ta upp det även här.

Har just idag pratat med en svensksåld LC 120 06:a som skurit efter ca 12.000 mil pga ovannämnda problem. Fick ingen hjälp av Svenska Toyota utan det kostade 85.000 att få dit en beg motor.

Du ska absolut satsa på 08 o senare. De har 173 hästarsmotorn, tror att den kom 2007. Tidigare modeller har tydligen stora problem med sotbildning o spridarproblem. I Norge har Toyota återkallat en massa bilar för kontroll o byte av spridare. Finns mycket om detta på nlck forumet. Tyvärr är Toyota i Sverige helt nekande till problemen. Men sannolikt måste de ta upp det även här.

Har just idag pratat med en svensksåld LC 120 06:a som skurit efter ca 12.000 mil pga ovannämnda problem. Fick ingen hjälp av Svenska Toyota utan det kostade 85.000 att få dit en beg motor.

Märkligt när det tydligen finns bilar som har rullat 114 k ;) Det borde finnas en anledning typ bränsle eller läckande turbo. Jag kollade med en dieselfirma för något år sedan, om man borde göra något förebyggande svaret blev nej, men man kanske ska kolla igen.

JAK

Ja, man kan undra hur det förhåller sig. Har fått en förklaring. Finns D4D med olika effekter 163, 166 o 173 i 120 modellen.Vad jag förstått från Norge är det i huvudsak 166 hästarn som drabbats av felet som är hänförligt till spridarna ( dyser på norska) I Norge finns ett återkallningsprogram där spridare, spridarpackningar samt silen i oljetråget åtgärdas.

Har det inte hänt något på automatlådorna oxå? Jag har för mig att den var 4-stegs på de första årsmodellerna och därefter blev 5-stegad. Men jag vet inte vid vilken årsmodell detta inföll.

Problemer med dysepakninger på LC120 fra ca 2005 er kjent. Skal visstnok ha ført til koksing som igjen gir tett oljesil, og så i verste fall motorhavari pga manglende smøring.

Har ikke hørt at dette er problem på de tidlige motorene med 163hk. Det er da også andre dyser på disse, og andre foringer.

Satt motoren din i en 90, eller en senere bil? Veit du årstall?

Mvh Vegard.

Land Cruiser garasjen min

Topp

ten

Innleggets emne: Re: Oljeforbruk Landcruiser D4D motor

InnleggSkrevet: Ons Apr 28, 2010 8:14 am

Avlogget

Da er feilen funnet!

Sjekket med Toyota og de kunne bekrefte det du sier, feilen kan også oppstå på 90 LR. Problemet er kobberpakningene nederst på dysene som begynner å lekke og presser eksos oppover og inn i toppdekselet. dette medfører overtrykk i motoren og oljeforbruk ifra turbo og kanskje forbi oljefjærer, det medfører også koksing på oljesil. Kommer til å sjekke oljesil, og samtidig fordi bånnpanne er av skifte stempelringer (selv om det ikke var nødvendig ifølge toyota) Det som er verdt å merke seg er at det er et sett å få kjøpt nå som er forsterket kobberpakninger, da vil problemet være løst ifølge Dokken bil.

Här kan man läsa om problemen med spridare o spridarpackningar. Tydligen finns problemet även på vissa LC 90

Tack Carl...

Men om det bara hänger på kopparbrickorna på spridarna så är det väll enklast att i förebyggande byta dessa mot nya och problemet är avhjälpt?

Har dom använt bättre brickor på nyare eller annan låsanording på spridarna ?

Väldigt konstigt att ialla fall inte jag har hört talas om detta problem innan. Vet inte någon som har råkat ut för det.

Det låter på normännen som om det är väldigt vanligt vilket är underligt då inte heller Toyota Göteborg heller visste om något problem på pridarpackningarna.

Vad är det mer som skilljer mellan årsmodeller ?

Ja, mycket märkligt är det. I Norge har man som sagt ett återkallningsprogram. Jag har pratat med en svensk som jag berättade tidigare. Han hade råkat ut för detta fel. Att Toyota Sverige säger sig inte ha kännedom om detta kan kanske bero på att LC inte är så vanlig, kanske inte körs så långt i Sverige. Kan också tänka mig att det kan vara kostnaden för att åtgärda det hela som spelar roll. Spridarbyte är tydligen en mkt dyrbar historia på en Common Rail diesel. Har pratats om kostnad på´mer än 10.000 /spridare.

På LC 90 har man i Norge haft ett återkallningsprogram för byte av drivaxlar. Kollade med Toyota i Sverige då jag hade min LC 90. Visade sig då att det fanns kännedom om problemet i Sverige också men man återkallade inte utan det var upp till bilägaren att ta kontakt. Min blev kollad och jag hade chassinummer som låg utanför problembilarna.

Jag kommer att ta upp frågan om spridare med min Toyota verkstad betr min bil.

• 1 year later...

Tar upp ett gammal ämne då vi skall få tillökning med en 120 i familjen.

Har varit lite skeptisk mot 163 och 166hk motorn efter att ha hört talas om flera

haveri.

har ni sökt lite och hört mig för och kommit fram till följande.

Problemet är både lätt att åtgärda och enkelt att kolla.

Gör man det dock inte kan det bli både kostsamt och tråkigt.

Orsak:

Samtliga Landcruiser 120 Diesel (inkl tidiga 173hk) har kopparpackningar som har en tendens att gå sönder. Dessa

har på senare modeller byts ut mot aluminiumpackningar.

Pickup röret i tråget kletar igen sig och orsakar bristfällig smörjning.

Lösning:

Lossa oljetråg och gör rent pickup röret. Återmontera med ny packning.

Lossa spridare och ersätt kopparbrickorna med nya aluminiumpackningar (finns hos alla dieselmeck)

Återmontera allt och njut av många många mils körning.

Tar upp ett gammal ämne då vi skall få tillökning med en 120 i familjen.

Har varit lite skeptisk mot 163 och 166hk motorn efter att ha hört talas om flera

haveri.

har ni sökt lite och hört mig för och kommit fram till följande.

Problemet är både lätt att åtgärda och enkelt att kolla.

Gör man det dock inte kan det bli både kostsamt och tråkigt.

Orsak:

Samtliga Landcruiser 120 Diesel (inkl tidiga 173hk) har kopparpackningar som har en tendens att gå sönder. Dessa

har på senare modeller byts ut mot aluminiumpackningar.

Pickup röret i tråget kletar igen sig och orsakar bristfällig smörjning.

Lösning:

Lossa oljetråg och gör rent pickup röret. Återmontera med ny packning.

Lossa spridare och ersätt kopparbrickorna med nya aluminiumpackningar (finns hos alla dieselmeck)

Återmontera allt och njut av många många mils körning.

Hej. Har en 163 hk med numera chip och är övernöjd :-D Min har rullat 23"

Dom här packningarna till spridarna i aluminium, finns det någon här som har ett artikelnummer el nåt?

El kan Dieselnissarna detta?

Det skulle vara intressant att få veta vad som händer med cu-brickorna, och vad som skiljer mellan dom olika motorerna om det nu är olika spridare beroende vilken motortyp etc.

Mina erfarenheter från andra dieselmotorer är att vi byter ut alu-brickorna till cu-brickor eftersom alu-brickorna korroderar sönder.

JAK

Jag har för mig jag läst att de bytte till au-brickor och sedan bytte tillbaka till koppar, och att det då är de modellerna med alu som riskerar problem/haveri. Detta stämmer bra överens med JAKs inlägg i så fall.