Gå till innehåll

Däck tråden!

Globecruiser

Rekommendera Poster

• 2 weeks later...

Hur är det att beställa däck på internet? Jag fick höra från en vän häromdagen som ofta köper sina däck från däckonline.se att det ibland är problem att balansera däcken då de har legat tätt ihop under transporten och då tryckt ihop kanterna. Är det något något vanligt förekommande problem?

Att beställa nya däck över internet verkar, om man ser till priset, vara en mycket god affär om man jämför med den lokala "däck-krängarn". Ser man till däckonline, Grabber AT2 265x75 R16 för 1677 kr/st inkl frakt..

Nå, vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt BfGoodrich AT från däckonline och det fungerade bra. Min far har köpt personbilsdäck med samma resultat. "Stora" däck kan behöva en hel del balansering även om de inte är köpta på internet :D

Verkar som http://www.camskill.co.uk är billiga på däck. £ är ju ganska billigt nu. Har igen erfarenhet av firman i fråga.

Länk till kommentar

Har oxå köpt på däckonline. Skickade däcken till en firma som ringde när de anlände, jag åkte dit och de monterade, klockrent! Inga problem med däcken (Grabber AT2 265x75 R16) heller.

En personlig reflektion är väl att alla däck lagras liggade på varandra. Stora firmor som däckonline har nog ganska bra omsättning på däcken => korta lagringstider (mindre "tillplattningstid").

Även den lokala "däckkrängaren" måste få däcken från någonstans och det innefattar ju transport det med.

Att däcken skulle vara mer obalanseringsbara bara för man köpt dem på nätet låter lite som att BMWn skulle vara sämre bara för man importerade den från tyskland.

Länk till kommentar

Har oxå köpt på däckonline. Skickade däcken till en firma som ringde när de anlände, jag åkte dit och de monterade, klockrent! Inga problem med däcken (Grabber AT2 265x75 R16) heller.

En personlig reflektion är väl att alla däck lagras liggade på varandra. Stora firmor som däckonline har nog ganska bra omsättning på däcken => korta lagringstider (mindre "tillplattningstid").

Även den lokala "däckkrängaren" måste få däcken från någonstans och det innefattar ju transport det med.

Att däcken skulle vara mer obalanseringsbara bara för man köpt dem på nätet låter lite som att BMWn skulle vara sämre bara för man importerade den från tyskland.

Ok!

Vad bra! Om jag inte missminner mig hade du också Grabber AT2 på LC´n? Hade du ett Grabber reservdäck monterat bak, isåfall fick det plats på reservhjulshållaren?

Länk till kommentar

• 4 weeks later...

Nu skall jag beställa däck från Camskill och står i valet och kvalet mellan 3 olika däck. Jag kommer att köpa däck i storleken 265/75-16. Egentligen är jag sugen på Cooper Discoverer STT och dessa kostar 108 pund per däck hos Camskill. Men tyvärr har de inga på lager just nu. Förväntas in i slutet av mai.

29574-29928-main--936.jpg

Sen ett annat alternativ är Toyo MT Open Country. Detta däcket vet jag inget om annat än att Jens har nämnt namnet på däcket. Det är lite dyrare än Cooper (116 pund), men finnas på lager.

28228-28582-main--929.jpg

Sen det sista alternativet är ett lite rimligare däck. Hankook RT 03 som bara kostar 90 pund per däck. Detta finnas också på lager.

21585-21937-main--668.jpg

Är det någon här som kan komma med rekommendationer? Är Toyo bättre än Cooper? Borde jag vänta tills de har Cooper på lager? Är Hankook bara skit?? Eller är Hankook ett bra däck för ett bättre pris?

Och hur är det med reservhjulet? Om man skall hänga med till Kola.. Måste reservhjulet vara samma dimension som de andra hjulen? Reservhjulet som hänger på nu är 265/70-16. Det skiljer ungefär 4% mot de 265/75-16 som jag skall beställa. Borde jag köpa 5 däck?

Vad tycker expertpanelen?

Länk till kommentar

Hejsan Geir!

Reservhjulet måste vara samma dimension. Har du annan dimension på reserven o monterar den på bilen mår 4- hjulssystemet mycket illa. Viktigt att alla däcken är lika.

Sedan vad du ska välja är svårt att råda, kör själv på STT men tycker nog att det är lite för grovt för att ha som vardagsdäck. Jag använder bara mina STT för offroad o exp på sämre vägar. Till vardagskörning använder jag vanliga HT eller AT däck.

Länk till kommentar

Funderar lite på om det lutar åt Hankook för mig. Om jag skall köpa 5 däck är det väldigt prisvärt. Får 5 Hankooks till priset av 4 Cooper. Har kollat tre olika tester på däcken och läst lite på ett FJ-forum och de får mycket skryt av de som har testat.

Länker till mina källor ifall någon annan vill läsa:

http://www.4wheeloffroad.com/techarticl ... index.html

http://www.offroaders.com/reviewbox/sho ... roduct=301

http://www.fourwheeler.com/techarticles ... index.html

FJForum

http://www.fjcruiserforums.com/forums/w ... -rt03.html

Det att dom inte är saipade som Cooper är kanske ingen fördel när vintern närmar sig innan man hinner byta till vinterdäck, men annars tycker jag det verkar vara ganska bra däck till ett vettigt pris.

Länk till kommentar

Hej Geir !!!

Hankook däcker får onekligen ganska ok betyg men om jag får frågan att ha dom på min bil är svaret nej.

Däcket är ett lågbudgetdäck som jag tror finns flera billighetslösningar på iform av konstruktion, gummimassa m.m Detta är bara något jag tror utan att ha belägg för det men i mina öron låter hankook som rena skräpet.

Har haft det på några vanliga personbilar och det har alltid varit skräp.

Som du vet så tänkte jag testa Toyo Open country MT nästa gång mest bara för att testa något annat än de STT jag kör på idag. Toyo har betydligt robustare konstruktion än STT däcken så dom skall klara lite mer stryck. Naktdelen med dem är att de är tyngre och att gummit förmodligen är mjukare än STT = Kort livslängd. Såg några som kört runt 5000mil och dom börjar slitas ordentligt. Gämnför man det med mina STT som går 9000 nu så är det en del skillnad. Dock så låter STT väldigt mycket på vägen när det börjar bli slitna vid runt 5000-6000mil.

Om Hankook är ett allternativ så ta en titt på Kumho som nog håller bättre kvalitet för samma pris. Hör av dig om du vill ha ett bra pris på sådana.

Länk till kommentar

Pratade precis med en kompis i Norge som har åkt LandRover i många år.. Han sa ungefär samma som dig Jens. Han skulle själv köpa STT nu.

Så då är jag väl tillbaka i STT spåret igen ;) Tycker Toyo blir lite för dyra just nu och speciellt mtp hållbarheten som du nämner här.

Jens.. Du får ett PM av mig i dag.

Länk till kommentar

Tror jag svarat förut i den här tråden ;) . Är det bara jag här som gillar BF Goodrich däck? Har haft olika varianter på 4 olika bilar och varit grymt nöjd med dom. Dom är tysta och fina på väg, har bra grepp i skogen och är grymt hållbara i terrängen. Jag kör inte så mycket mil så jag kan dock inte uttala mig om hur länge dom håller på väg.

Alternativen som jag tycker är likvärdiga är Goodyear MT/R och Toyo Open Country. Hankook, Kuhmo etc går inte att jämföra enligt min erfarenhet men prismässigt ligger dom ju bättre till.

/Johan

Länk till kommentar

Jag gillar också BFG. Jag köpte nya AT till min LC90 i vintras och jag kan meddela att de funkar väldigt bra som vinterdäck! Jag har dock köpt dem för att åka i skogen med. Men de funkade så bra på vintern att jag nog kommer att använda dem året runt.

Dessa köpte jag: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... 0&dsco=121

Jag fick betala 1870 kr/st, vilket jag tyckte var ett bra pris då. Nu är de nere i 1480 kr/st !!! Det måste vara ett jättebra pris!

Btw, jag avråder bestämmt från att använda Cooper STT på vintern. De är livsfarliga! Även med dubb.

// Andreas

Länk till kommentar

• 2 months later...

Vid vilken bredd börjar däcken "tugga" i snön? I vintras märkte jag med mina 275 breda vinterdäck att när man körde på oplogade skogsbilvägar hade bilen en väldig tendens till att "tugga" i snön. Vid vilken dimension blir man av med detta? Vilken bredd rekomenderar ni vintertid? Bidrar "tuggandet" till sämre framkomlighet i snö eller tar den sig fram lika bra men med svårare manöverering?

Länk till kommentar

Körde min 90 på 245 vintertid. Funkade ganska bra. Om man ska ha brett eller smalt är till del beroende på snökvalité. För våra svenska förhållanden, i alla fall här i mellansverige tror jag mer på smala däck då man far fram på skogsvägar o liknande.På Island kan man ju se att det är breda däck som gäller då man vil få så lite marktryck som möjligt.

Länk till kommentar

Körde min 90 på 245 vintertid. Funkade ganska bra. Om man ska ha brett eller smalt är till del beroende på snökvalité. För våra svenska förhållanden, i alla fall här i mellansverige tror jag mer på smala däck då man far fram på skogsvägar o liknande.På Island kan man ju se att det är breda däck som gäller då man vil få så lite marktryck som möjligt.

Precis. Och då ska man nog ha riktigt breda.

Är det nysnö så fungerar nog vilken bredd som helst. Men när snön har legat någon månad och kommer i olika omgångar är den ganska trög att ta sig fram i. Då är nog smala däck att föredra. Dock borde det vara bättre grepp på "vinterväg" med breda däck?

Länk till kommentar

• 8 months later...

Det blev ett par Cooper ST som sommardäck, är väldans nöjd.

Vinterdäcken skall vara så smala som möjligt. Det gäller att hitta riktigt smala däck med bibehållen rulldiameter. Det är inte för inte man använder mycket smala däck för vinter och grustävlingar. Breda däck kan behövs enbart om du har ett högt axeltryck (vikt). Även i terrängen är oftast smala däck att föredra. Men som sagt bilens vikt är avgörande. Lätta bilen så pass att du kan montera smala däck - är rätt formula- Däremot om du skall köra i sand skall du öka på bredden för att få högre bärighet (undvik dock aggressivt mönster (vilket bara får däcken att gräva ner sig). Om det är djup snö så är även där hög bärighet ett måste (se tidigare inlägg om Island). Fördelen med smala däck är också att du får en betydligt mindre belastning på drivlina och knutar.

Referera också till Dakar-bilarna som kör på relativt smala däck med ett nyanserat mönster.

Länk till kommentar