Jump to content

Däck tråden!

Globecruiser

Recommended Posts

Cooper STT är ett betydligt modernare däck än ST som varit med väldigt många år. Något att tänka på när man jämför.

Personligen skulle jag köpa BFGoodrich A/T före Cooper ST då BFG-däcket uppdaterades för några år sedan och fick tillägget KO. Det är tyst, rullar bra och är mycket tåligt offroad med 3-lagers däcksidor.

Jämför man Cooper STT (nya modellen) med BF-Goodrich M/T Km så är det väl mer en fråga om tycke och smak. Cooperdäcket är mer allround än BFG som är mer offroaddäck än vägdäck även om det går jättefint på landsväg också.

/Johan

Beror på vad man skall använda bilen till.

Som allround (lite blandad körning hit och dit) så funkar Cooper STT eller ST bra.

Skall man kör i sand (ökenkörning) så är ett All Terain-däck att fördra (inte för aggresivt).

Skall man köra på tuffa vägar med mycket sten och grus och även i områden med "krossten", pister i Marocko, Kazakhstan m.m. så rekommenderar jag starkt GoodYear Wrangler MT/R. Suvärent med extremt stark gördel. Bra att använda också under de förhållanden man lastar tungt. Har aldrig kört punktering på ett GY MT/R däck dock har jag avverkat åtskilliga andra däck. För sandkörning och allround har jag Cooper-däck på mina bilar. För tuffare expeditionskörning med tung last sitter det alltid GY MT/R på bilarna.

GoodYear MT/R glömde jag bort . Det är verkligen ett suveränt däck, håller med Peder. Har dock inte testat senaste modellen av det. Peder, har du testat nya modellen som är kevlarförstärkt? Tror det börjar bli svårt att få tag på gamla modellen nu.

/Johan

jag har och håller fortfarande på att leta efter MT/R Kevlar i sverige men utan resultat goodyear själva kan inte ge leverans besked. Skulle vilja testa det däcket.

Har dom inte slutat med det däcket?

(Har själv kört på det nya kevlardäcket 37 12,5 15 men något säger mig att dom inte tillverkar det mer?)

Om jag inte uppfattat det helt fel så har Kevlar däcket inte kommit till Sverige enligt GoodYear.

Är det samma däck vi pratar om ?

http://www.goodyeartires.com/goodyeartireselector/display_tire.jsp?prodline=Wrangler%20MT/R%20with%20Kevlar&mrktarea=Light+Truck

Däcker har funnits i knappt ett år US tror jag.

Här är skillnaden mellan gammal och nytt MT/R

PHOTO_3247963_27589_3888948_main.jpg

Om jag inte uppfattat det helt fel så har Kevlar däcket inte kommit till Sverige enligt GoodYear.

Är det samma däck vi pratar om ?

http://www.goodyeartires.com/goodyeartireselector/display_tire.jsp?prodline=Wrangler%20MT/R%20with%20Kevlar&mrktarea=Light+Truck

Däcker har funnits i knappt ett år US tror jag.

Oj nej då hade jag gammla däcket (Det var något dupoint side protektion som jag blandade i hop med kevlar)

Ber om ursäkt för att jag tog fel däck ;)

30588504.jpg

Är det någon som har erfarenhet av däcket General Grabber AT2?

Detta ska tydligen vara något mellan ST och STT.

Hej,

jag har kört ca 1500 mil på GG AT2 med en LC 90 och var mycket nöjd med dem.

Funkade fint både i terrängen i Skövde och på asfaltsexpedition med fullpackad bil. Körde även en del oplogad skogsväg i vintras och kom fram utan problem.

Jämförelsen med ST / STT vet jag dock inget om.

Är det någon som har erfarenhet av däcket General Grabber AT2?

Detta ska tydligen vara något mellan ST och STT.

Hej,

jag har kört ca 1500 mil på GG AT2 med en LC 90 och var mycket nöjd med dem.

Funkade fint både i terrängen i Skövde och på asfaltsexpedition med fullpackad bil. Körde även en del oplogad skogsväg i vintras och kom fram utan problem.

Jämförelsen med ST / STT vet jag dock inget om.

Kan du rekomendera dessa däck till mig som LC90 ägare? ;)

Utifrån din förklaring borde dessa däck, förutom asfaltskörning, ta sig fram godkänt på sämre skogsbilvägar, terräng, grusåka, etc. Sämre skogsbilvägar, dvs. där en vanlig personbil inte ger sig in. Jag själv kör inga "terrängexpeditioner" men när man jagar blir det en del leriga åkrar, traktorvägar med sämre bärighet etc. Dock blir det 70% asfalt på en säsong för mig, totalt sett.

ST har väl betydligt grövre mönster än General Grabber AT2 och BfGoofrich AT?! Jag kör på Cooper ST och tycker de fungerar bra (kör mest asfalt) men skulle gissa att Grabber AT2 har lite bättre vinteregenskaper. Har dock ingen erfarenhet av Grabber dem.

ST har väl betydligt grövre mönster än General Grabber AT2 och BfGoofrich AT?! Jag kör på Cooper ST och tycker de fungerar bra (kör mest asfalt) men skulle gissa att Grabber AT2 har lite bättre vinteregenskaper. Har dock ingen erfarenhet av Grabber dem.

Vad jag har förstått är GG AT2 snäppare grövre än ST och även All Terrarin är grövre än ST. Eller har jag fel? Jag länkar lite bilder så får du jämföra.

General Grabber AT2

GRABBERAT2.jpg

Cooper ST

discovererST.jpg

BFG AT

all_terrain_large.jpg

Kan du rekomendera dessa däck till mig som LC90 ägare? :)

Japp det kan jag.

Är mycket nöjd med både ljud och vägegenskaper för dessa. Även den lilla terräng jag hann med funkade det fint, som i Skövde består av jord och lite sten.

Köpte dem på dackonline.se som hade de bästa priserna då iaf.

Dock är vinteregenskaperna inte testade "fullt ut" av mig. Min far, som köpte min bil, har dock kört på dem hela vintern och han har inte hamnat i diket ännu ;)

Nu vet jag inte så mycket om däck, men eftersom däcket är osymmetriskt, innebär det att man har spegelvända mönster på höger och vänster sida? ;) Rullriktning? Hur fungerar det om man kör det baklänges (på fel sida)??? Med tanke på hur ofta man kör punktering på riktigt dåliga vägar och även om man har 2 reserver verkar inte det helt genomtänkt…

Själva vitsen med MT/R är ju att man inte kör punktering på dom ;) I värsta fall får man väl vända på dom, inte så krångligt med ett par däckjärn och en Hi-Lift-domkraft.

Hade Super-Swamper IROK på min suburban. Dom var också assymetriska med speciell rullrikting. Dom var dock diagonaler med 4-lagers sidor så dom var i stort sett odödliga.

Har faktiskt aldrig haft problem med punktering, förutom pyspunka ibland när skräp eller lera letats sig in mellan däck och fälg.

/Johan

Slänger in en annan däckfråga här..

På sommardäcken sitter det nu 265x70 R16. Det är även denna dimensionen som sitter monterad på bakluckan, dvs. reservhjulet. Det är bara någon centimeter tillgodo i underkant till stötfångaren bak. Om man skulle montera 275x75 R16, tror ni att dessa tar i stötfångaren där bak då?

Hur stor är skillnaden i radien mellan 70- och 75 profil?

Mvh,

265/75-16 är det största du får på en LC90 utan större modifikation, och redan då tar det i lite fram. Det är när man svänger lite så tar däckets "kant" i mot stänkskyddet. Denna dimension man man även ha på bakluckan.

Alternativet är att ha bredare men utan högra profil.

Globecruiser, vilken dimension var det på sommardäcken på din LC90?

265/75-16 är det största du får på en LC90 utan större modifikation, och redan då tar det i lite fram. Det är när man svänger lite så tar däckets "kant" i mot stänkskyddet. Denna dimension man man även ha på bakluckan.

Alternativet är att ha bredare men utan högra profil.

Globecruiser, vilken dimension var det på sommardäcken på din LC90?

Skrev dimensionen på vinterdäcken, återkommer när jag har kollat då jag blev osäker!

Nu har jag kollat upp vad som sitter på bilen nu, dvs. mina vinterdäck.

Dimensionen är 275x70 R16, dessa passar bilen väldigt bra och ett par sommardäck i samma dimension, om man ska köpa nu, är nog att föredra. De här däcken har det absolut inte varit några problem med men det kan väl kanske först vara när man sträcker sig till 75 i profil?

Kan vi inte dela denna tråden. Ursprungstråden är ett utmärkt initiativ som jag tror intresserar många däribland mig själv. Dock har diskussionen glidit över mer på bästa däcket, mönster, punkteringsbenägenhet osv vilket inte heller är ointressant men kanske förtjänar en egen tråd istället.