Gå till innehåll

4Wheeldrive testar 150:an

Rekommendera Poster

Var på Ica idag och det slutade med att jag stod och glodde vid tidningarna... Såg att 4Wheeldrive testade TLC 150. Jag köpte tidningen.

Bilen fick överlag bra resultat i testet men en sak gjorde mig lite besviken på tidningen. Dom skriver nämligen om TLC150 som ersättare till TLC V8 (200). Så ser jag inte riktigt på saken...

Det var mycket snack i artikeln om kunderna kommer nöja sig med den klena diesel-4an istället för "föregångarens" diesel-V8.

I min värld så är inte 150 ersättare för 200... Men är det kanske så på den svenska marknaden? Det är svårt att hitta information om 200an på Toyota.se. Eller är det så att det är 4wd-tidningen som inte läst på tillräckligt? :roll:

Någon som har koll?

/ Carl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Landcruiser 200 togs bort från den Svenska marknaden den 24 November pga för låga försäljningssiffror.

Landcruiser 150 är en ersättare till Landcruiser 120 och tillhör Light Duty Landcruisers alltså har 150 inget med 200´an att göra.

Såhär ser ordningsföljden ut om jag minns rätt..

60-80-100-200

90-120-150

Sedan finns det lite special modeller emellan som t.ex 105.

Länk till kommentar

Toyota sverige har bestämt sig för att inte sälja 200 på den svenska marknaden. Man sålde förmodligen för få för att det skulle vara lönsamt. Således är 150 serien den enda Landcruiser man kan köpa ny just nu i Sverige.

150 är ersättaren till 120, så det låter onekligen som att artikelförfattaren inte är riktigt påläst.

Länk till kommentar

200 hade nog sålt lite bättre om vi hade haft lite andra modeller på den svenska marknaden... Finns ju en hel del trevliga TLCs i de länder som har lite mer sand än Svea Rike...

Det här belgiska företaget säljer ju "billiga" TLC200 och mycket andra trevliga versioner på olika TLCs.

Vad innebär "Tropical version for export only outside EU" egentligen?

Någon som har koll?

/ Carl

Länk till kommentar

Tropical version är den enklare versionen med tyg- eller plastklädsel. Den stora luftkonditionering (att inte förväxlas med klimatanläggning). Bilen är betydligt mindre påkostad. Tropical Version kan också ha mindre (eller mindre påkostade) motorer.

Bilarna får inte säljas inom EU då de inte uppfyller miljö- och säkerhetskraven.

Länk till kommentar

Tropical version är den enklare versionen med tyg- eller plastklädsel. Den stora luftkonditionering (att inte förväxlas med klimatanläggning). Bilen är betydligt mindre påkostad. Tropical Version kan också ha mindre (eller mindre påkostade) motorer.

Bilarna får inte säljas inom EU då de inte uppfyller miljö- och säkerhetskraven.

Mindre påkostad? Som i sämre eller som i mindre krimskrams-utrustning?

Det är alltså mycket svårt/omöjligt att köpa en bil från detta belgiska företag? Det hade ju som varit trevligt med 120:a med 180 liters sub... :)

/ Carl

Länk till kommentar

Mycket mindre krimskrams.. Absolut inte sämre utan mer en arbets version.

Sub tank kan du sätta på från Long Ranger om du vill ha det.. Men det är svårt att hitta light versioner av t.ex 120´an.

Peder och Carl köpte två nya här i Sverige.

Export 4x4 Toyota verkar märka alla med Tropical Version på sina bilar. flera av dem ser ut som WB.

Länk till kommentar

Min 200 är visserligen en mellanöstern versionen men väldigt lik ”other markets” och tropik specifikationerna. Den är betydligt enklare utrustad än dom man hittar här hemma.

Jag har:

Reservhjulet på bakdörren.

Enklare klimat system men med mycket högre effekt.

En original monterad extra tank.

Större kylare till automat lådan.

En extra diesel kylare (ingen aning vad den är bra för).

Ett extra diesel filter.

En ful vinge på bakluckan…

Guldig grill. :) Tur att araben som köpte en lancruiser samtidigt fick en vanlig silverfärgad grill så att jag kunde byta…

Dock har jag inte:

Höj och sänkbar fjädring. Och olika lägen på stöt dämpningen. (vilket är alldeles utmärkt efter som det blev lättare att lyfta bilen och få på fjädring och stötdämpning som tål mer vikt).

Elektriska anti allt. Crawl control. Hill start. Dock kom bilen med original center diff lock och diff broms i bakaxeln (vilket igen passar mig utmärkt efter som jag bytt både fram och bar till airlockers).

Läder klädsel.

Fördragna kablar till släp kontakten??? (var lite pilleri att dra nya)

Navigator.

Dimljusen bak.

Elektriskt justerbara säten

Eluppvärmda säten.

Video monitorer i nackstöden.

20” fäljar och lågprofil däck, min är som tur är bara 17” så att jag får plats med riktiga däck

Infällbara backspeglar.

Tredelat baksäte (mellan raden). Mitt han bara delas i två delar.

Elektriskt uppfällbart 3 sätes raden.

Elektriskt öppningsbar baklucka. Jag får öppna den för hand.

Soltak.

Fjärrstyrd start av motorn på fjärrkontrollen

Där finns även andra modeller som är ännu enklare om man vill kompromissa; inga sido-airbags, manuell 5 växlad låda, självavbländande backspeglar, halogen i stället for exenon, helt manuell AC, ingen AC för baksäte. Man kan också få den med samma bensin v6:a som man hittar i 120 och 150 modellerna.

Saknar jag något av det man kan få här hemma? Vissa av sakerna är jag glad för att jag slipper. Några andra av sakerna hade varit bra att ha, men dom kan jag ju leva utan. Jag har ju trotts allt inte betalt med än en liten del av priset samma bil skulle kosta här hemma…

Länk till kommentar

Skulle tro att Toyota i Sverige ser 150n som en ersättare till 200n eftersom den senare utgår. Den "ersätter" då toppmodellen om man säger så. Micke på 4WD brukar ha koll på vad han skriver även om det blev lite förvirrat i det här fallet. Texten om att den ersätter 200n var det första jag också tänkte på när jag läste artikeln. Börjar viss bli lite insöad på landcruiser jag med :)

/Johan

Länk till kommentar

Toyota Sverige slutar att importera LC200 pga för få volymer. Motorfamiljen i 200-serien finns inte i övriga modeller och det blir därför för kostsamt att hålla alla verkstäder med utbildning och teknik på alla systemen såsom mjukvara, motorer, drivlina och växellådor. LC150-komponenter finns i tidigare LC120-modeller samt HiLux. De förväntade volymerna av LC150 är också betydligt högre. LC överhuvudtaget är en lågvolymbil i Sverige. Den totala marginalen på Land Cruiser i Sverige är låg och man har endast kvar modellen för att vidmakthålla varumärket.

Allt enligt GA.

Länk till kommentar

Jag är ju inte speciellt insatt men jag tycker att det knappast verkar som att Toyota Sverige försöker sälja speciellt mycket LCs. Finns nästan aldrig med i någon form av reklamblad där alla andra modeller finns med.

Länk till kommentar

Toyota har ett miljömål att följa och därför marknadsförs inte Landcruisern/hilux/Dyna eller Hiace lika mycket som t.ex prius, aygo, IQ, Auris eller Urban Cruiser.

Klydd och jag hade nöjet att köra en sväng med nya 150´an och det är en jäkligt fin bil. Komfortabel och robust. Den version vi körde innehåller dock alldeles för mycket el för att t.ex köra expeditioner eller offroad. Väldigt synd att det inte tas in fler enkla modeller till Sverige.

Länk till kommentar

Toyota har ett miljömål att följa och därför marknadsförs inte Landcruisern/hilux/Dyna eller Hiace lika mycket som t.ex prius, aygo, IQ, Auris eller Urban Cruiser.

Klydd och jag hade nöjet att köra en sväng med nya 150´an och det är en jäkligt fin bil. Komfortabel och robust. Den version vi körde innehåller dock alldeles för mycket el för att t.ex köra expeditioner eller offroad. Väldigt synd att det inte tas in fler enkla modeller till Sverige.

Hiluxen och Hiacen marknadsförs faktiskt ganska kraftigt vad jag märkt, i alla fall i Dalarna och jämtland. Ofta helsidesannonser i tidningarna till exempel, med dessa modeller främst. Dock har jag aldrig, verkligen aldrig, sett en LC i nåt hörn på en sådan annons. Enda stället där jag sett nån form av marknadsföring har varit nån planch inne hos toyota. Då kan man inte vilja sälja nå mycket.

Länk till kommentar