Gå till innehåll

Extra bränsletank

bubka

Rekommendera Poster

Vanligast är nog att montera en Longrange tank. Då får man flytta reservhjulet (om du har det under bilen) och så sätter man tanken där. Man byter även ut svanhalsen som man fyller på genom till en annan där man kan växla till den andra tanken. En sådan tank är på 160 liter om jag inte minns fel. Man har sedan en pump mellan dessa som pumpar över från extra tanken till den vanliga. Bland annat Globecruiser (och östen?) har sådana på sina bilar. Det finns även en 55 liters toyota original extratank som sitter framför bakaxeln, men den är säkert både dyrare och svårare att få tag på gissar jag.

Tänk även på att fjädrar kan behöva bytas för att klara den extra vikten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast (och betydligt billigare) är att sätta en T-koppling på originalröret. När originaltanken är fylld så fylls även extratanken automatiskt. Du behöver dock pumpen+slang för att pumpa över till originaltanken samt avluftning.

Så fungerar det på LC120 och även haft samma lösning på en del tidigare 80-serier.

Länk till kommentar

På 80´an finns det två olika påfyllare att beställa.. Det ena är Toyota orginal som har två stycken utgångar med ett spjäll som regleras med en knapp.

Det andra är som Peder beskriver helt enkelt en påfyllare med två gångar.

Long Ranger tankarna fungerar kanon bra. Både jag och Östen har kanat runt på dom många gånger utan några skador. Dock har jag fått en buckla en gång så den rymmer 0.5 liter mindre.

Länk till kommentar

påfyllningen styrs med en knapp.. när den är full går det via orginal luftning tillbaka till extra tanken.

pumpen sitter på utsidan och har en kapacitet på ca 7-8l/min. har på den ibland när jag kör när man sedan ser att orginal är full stänger man av. Alltså behövs ingen stor kapacitet

Länk till kommentar

På 80´an finns det två olika påfyllare att beställa.. Det ena är Toyota orginal som har två stycken utgångar med ett spjäll som regleras med en knapp.

Det andra är som Peder beskriver helt enkelt en påfyllare med två gångar.

Long Ranger tankarna fungerar kanon bra. Både jag och Östen har kanat runt på dom många gånger utan några skador. Dock har jag fått en buckla en gång så den rymmer 0.5 liter mindre.

Som Du vet hade jag också en på min 80'ia när vi var på Island tillsammans. Jag slog i min vid ett vad och fick också en halvliter minder volym ;) Vad värre var att den började läcka efter det, något jag inte märkte förren vi stod och skulle med färjan hem. Visade sig vara ett av mässings rören till till/från loppet som brustit. Som tur var inte helt av, så därför hade det fortsatt att funka! Long Range tankarna sitter lite utsatt till mellan bakaxel och kofångare på 80-modellen. Men kör man som folk så skall det inte vara några problem...så behöver Ni inte dra några slutsatser om hur jag kör av de uttalandet :D

Länk till kommentar

Jo man har tänkt lite i dom banorna själv men själva påfyllningen är smidig om den är klar med spjäll och spak ,om det handlar om rimliga pengar ,annars får det tillverkas nått sådant med.

Fäster man tanken i band eller görs dom med fästöron och skruvas i rambalken ?

// Pär

Länk till kommentar

• 7 months later...

Nu är det här en annan lösning men det kanske är något som kan fungera för någon av er?

Tgb 11 13 20 dvs de gammla volvo militärbilarna. Deras tankar är lämpligt utformade för att sätta på en hilux där reservhjulet sitter original.

Är för mig att tankarna rymmer 86liter är byggda som en hasplåt plana upptill & ungefär liknande storlek som ett original reservhjul fast rektangulärt.

Ja ja svammel men något att fundera på?

Länk till kommentar