Jump to content

Stelaxlad HiLux

BJ42 Daniel

Recommended Posts

Hej,

La igår vantarna på denna ovanliga modell av stelaxlad både fram och bak, dubbelhytts, diesel sörplandes HiLux.

Tror inte att det finns många av dom i Sverige (special importerad via Danmark som ny). Godslådan har en kåpa av alu med lastkorg som går ut över taket på hytten, rackarns praktiskt, funkar säkert bra som stege/platform när man skall måla kåken :shock:

Den har gått här på ön sendan ny 1989, så fri ifrån "saltskador" :D

82_83833c4c93ce2116a4daacc2b5aeb132_thumb.jpg

Allt är tillsalu till rätt pris :D

Den går kanon i drivlinan. Det som är gjort de senaste 2åren-2000milen är: Pumpen nyrenoverad, ny generator, nya spridare, renoverad framaxel, renoverad 5 vxl-låda m.m.. Så den är som "ny" trots sina 39990 mil ;)

Jag har bud på en motor och låda som gått knappa 5000 mil, men vet inte om det är värt pengarna då bilen redan går så bra, men får se om jag slår till.

Vet som sagt inte vad jag skall ha den till, men kunde inte låta bli när jag såg den tillsalu, så spekulanter kom med ett seriöst bud, så kanske jag säljer pärlan :D

Allt gott från Gotland!

Den går kanon i drivlinan. Det som är gjort de senaste 2åren-2000milen är: Pumpen nyrenoverad, ny generator, nya spridare, renoverad framaxel, renoverad 5 vxl-låda m.m.. Så den är som "ny" trots sina 39990 mil :D

Daniel, denna gången får du kolla upp så det inte är någon lirare som har renoverat axeln med olja istället för fett i knutarna! ;)

• 1 month later...

"Allt gott från Gotland" instämmer jag i.

Hiluxen är mycket trevlig där den nu står på min gård, jag är skarpt förtjust i den ;)

Den går dagligen och jag håller på att rusta den för sköna resor.

Jag åkte 200 mil för att få hem den, så det var ju tur att jag gillade den.

Nu har jag kört lite mer med den och funderat lite på hur jag ska gå vidare med den...

Jag tänkte börja med att satsa på nya OME fjädrar och dämpare.

Är det nån som har tips på var det är bäst att handla?

Nya 31" dubbdäck hade jag hemma, likaså nya framstolar och baksäte.

Kåpan är bortplockad och nya kofångare fram och bak blir det i vår.

I höst åker vi till Island med den.

Men först- ny OME fjädring :P

• 3 weeks later...
jag tog bort detta inlägg då inte bilderna funkade, ska prova igen sedan :)

Nu är den så fin att jag vill se den här med (Jag har fått ett smakprov på telen)

Stilig bil du har på din avatar en sådan ska jag med ha när jag bli stor :)

(bilden går att förstora)

bm-image-740600.jpe

Ja nu har jag putsat och fejat :)

Jag har flyttat upp det winschfästet som satt på bilen och tagit bort orginalkofångarn, ska bara göra klart kofångarhörnen och hasplåtarna.

Ramseywinschen som följde med är monterad.

Jag har tagit bort klistermärkena och kåpan som ropade "hej jag är en ful verkstadsbil" och polerat lite.

Jag provkör just nu med 33x12.50-15 och 10" fälgar, får se vad det blir framöver.

Ny inredning har den också fått- ortopediska Recarostolar, skinnbaksäte, nya mattor och sportratt (min första sportratt i mitt 40 åriga liv) :)

Komplett OME kit är beställt för 9940:- (4 blad, 4 dämpare, bussningar och U- klammer.)

Snorkel ska också ligga nånstans i frakten.

Så snart är det gamla verkstadsbilen exakt den bil jag vill ha för mina fjällresor sommar som vinter och diverse campingutflykter, samt för Islandsresan i höst.

Snyggt!!!

Kul att den kom i "rätt" händer!

Kommer att bli en kanon bil för Er och Era kommande äventyr.

Blir det turbo oxå? Kan i så fall rekomendera Turboglide i Aus.

Fortsatt lycka till och lägg gärna ut lite fler bilder llt efter som bygget fortskrider, gärna lite innifrån oxå!

Ha det gott!!!

• 8 months later...

Tjena.

Jag har inte varit och skrivit på nätet på typ 8 månader, ser det som ett tecken på att man har ett liv att leva ;-)

Vi har fått superhärlig vinter här i norr nu i november.

Jag körde en härlig topptur i söndags upp på ett fjäll- Nalovardo, med hiluxen och filmade lite.

Jag har utöver det jag nämnt om bilen (och den gräsliga lacken) nu flyttat fram framaxeln 36 mm för att rymma 35 orna.

Det var enkelt och blev kanonbra.

Bara den här söndagsturen upp på toppen var värt allt besvär med att kränga på 35 or.

Kul var det, sträckan upp är 5 km oplogad stigning. Jag körde tills det blev stopp, luftade ur och kom vidare flera gånger. Nådde toppen, men på under 0,2 bar i däcken:

post-960-000743100 1290640870_thumb.jpg