Jump to content

Rost under WB plasten ?

Djabag

Recommended Posts

Jag ställer frågan på detta forum också !

Det finns lite tendens till rost mellan plastdelen och karossen över bakre hjulhuset och jag skulle vilja ta bort och åtgärda ev. rost. Hur får jag bort plastdelarna som utgör WB på utsidan ?

Gärna om någon har några bilder, det är ju alltid till hjälp.

Tacksam för svar

Mvh

/per

LC90 -99 V6 aut

Jag har en lös plastdel liggande jag kan kolla i morgon,jag har dock för mej att clipsen sitter fast i plastbiten och är försvagade vid plastdetaljen för att brista där. men som sagt jak återkommer i morgon.

JAK

Hej och välkommen hit!

Jag tittade lite i verkstadsmanualen (Max Ellery's) och det verkar inte helt enkelt.

I princip (och fritt översatt)

1. ta bort bakre stötfångare och stänkskydd

2. ta bort panelen på insidan i bagaget för att komma åt clipsen

3. värm upp plasten till 40-60 grader

4. kapa sammanfogande tejpen med en vass kniv

5. ta bort clipsen genom att pressa ihop dem (och här är vaningstexten : DE GÅR LÄTT SÖNDER)

6. Använd borr för att borra ut popnitarna som håller panelerna på dörrarna

7. ta bort 2 skruvar.

Omvänt ungefär detsamma fast baklänges och man ska värma tejpen till 200 grader(!)

Vad jag kan se på bilden verkar det vara 7 clips på bakskärmen och 7 clips på dörren.

Hoppas detta hjälper dig lite på traven. Om du börjar riva ner det, så dokumentera gärna och lägg upp här sedan så vi lär oss något!

mvh

Nu har jag varit ut o tittat på skärmbreddaren som jag hadde liggande jag tog ett par foton så ser du hur det ser ut.

Lägg märke till de försvagningar som finns i fästerna, klippsen kommer åt från insidan av skärmen.

Svårigheten är nog att få loss tejpen som håller ihop det hela men som Klydd skriver är det nog kniv som gäller.

58_b076c45ecd4f1ed82c9e8671f39caa2a_thumb.jpg58_0a7d5b8adfa910f1db78726f715a7d79_thumb.jpg

58_3c8e429cde2d70bc426b0b30cc33c490_thumb.jpg

Tack för svar !

Bra att få se hur bitarna ser ut underifrån.

Ser ut som man måste vara försiktig, tror också att värmningen av plastdelarna är viktig.

Jag skall absolut dokumentera arbetet som nog får vänta till sommaren. Nu är det för roligt att köra i snön !!

Ställa bilen i solen måste också vara det enklaste sätta att värma plasten till 40-60 grader.

Efter som så lite är skrivet på detta och andra forum, så verkar inte rost under plasten vara något vanligt problem. Säger en del om kvalliten på Toyota.