Jump to content

Oljebyten och överaskningar !

bubka

Recommended Posts

Jaha då var det gjort ,alla oljebyten alltså. Bytte olja och filter i motorn i går kväll samt bränsle och luft filter när ja liks va igång. Vid lunch idag togs bilen in för oljebyten i axlar och lådor för att det även ska vara fräscha oljor där med ,och som jag läst nyligen nån utryckt sej " ojla är billigt och reservdelar dyrt " var det lika bra de. Börja med framaxeln och när pluggar lossats och tråg ställts på plats tog jag bort avtappningen och ut kom....inte olja iaf utan en grå kräm börade att ringla ner i tråget :) va fan va detta och inte nog me de pluggen var full av mikroskopiska metallflagor .Nu började jag att bli orolig för hur det var ställt med låorna och axeln som var kvar ,men oljan i växel och fördelningslådan såg bra ut dock var det lite för lite olja i fördelningsådan. Bakaxelns fyllplugg satt som fn och var tvungen att värma med gasen och lite krypolja innan den lossnade ,när detta gjorts tappades oljan ur för bak var det olja och inte kräm ,den var dock gråaktig med lite avfällningar men inte i närheten som fram. Har fyllt olja i klumparna och ska köra ett tag och låta oljan skölja ur ordentligt och sen byta igen i samband med att jag byter en cv och packar om axeln....

Så nu är frågan om det läckt in vatten i axeln kan det göra så oljan blir på detta viset ? och vad har eller kan ha tagit skada av detta.....

Bytte även oljan till kopplingen och det gick smärtfritt ,dock så måste jag lufta om den imorrn....

Hmm tro va ska det blir härnäst då !!!!

// Pär

Vattenintrång som förmodligen beror på bristfälliga packboxar i både axlar och vid kardan i diffen. Det blir då ingen smörjning. Drev och lager slits onormalt. Med tanke på din omfattning och att dreven har slitits så pass att det har lämnat spån så rekommenderar jag att byta samtliga packboxar och lager vid utgående axlar. Det är också viktigt att skölja rent diffen med olja (kräver kanske upp till 4 byten). Ett typiskt exempel på bristande kontinuerligt underhåll (tyvärr).

Innan du går vidare med några större renoveringar så tycker jag att du ska kolla att avluftnignipplarna inte är igensatta

Jag har märkt att dom har lätt för gro igen. Och då blir det en del kondensvatten (varm o kall osv.) i axlen, så det är inte alls säkert att det är p-boxar som är otäta.

JAK

Som original sitter en luftnippel (som JAK beskriver) som består av en liten cylinder med en backventil i form av en liten kula. På äldre bilar så rostar denna ihop och slutar att fungera. Föreslår därför att du sätter dit en helt ny slang och drar den så högt som möjligt under karossen med en lite svanhals som avslut. Skall du vada med bilen så bör du dra avluftningen upp genom motorrummet längs med torpedväggen (bäst är att leda den genom snorkeln).

Jag är dock tveksam till att den mängd av vattenförorening du har i oljan samt det stora slitaget på dreven endast kan tillskrivas kondens. Om det inte är gjort tidigare, så skadar det absolut inte att byta packboxar och tätningar (jag förmodar att bilen har gått en bra bit över 20-25' mil.

Bilen har gått 25 . Vet inte hur bytesintervallen varit innan men nu blir det täta ett tag iaf. Har beställt en sats till framaxeln och i den är alla packningar och boxar lite lager mm ,så det byts ut när den är isärplockad. Jag har tänkt på avluftningem men inte kollat upp....ska göra det.Var sitter avluftningarna för båda lådorna ? Kanske ska förlänga alla avluftningarna på en gång när man håller på,på defendern gick avluftningen för bakaxeln upp i D stolpen och framaxeln och lådorna slutade på torpeden bakom motorn. Kanske går att göra lika på denna. Har ingen snorkel (än) men ska ordnas va det lider....

Ha en 3vlig kväll allihop

// Pär

Om luftning har varit tät så kan man väl tänka sig att den kan dra in vatten någon annan väg istället (packbox). Dvs, kolla luftningen.

På min bil har jag dragit luftningen från bakaxeln framåt och skarvat ihop vidare med framaxeln och sedan upp till ovankant på torpedväggen. Luftningen till lådorna sitter på ovansidan vill jag minnas. Globecruiser flikar säkert snart in var.. :)

Trevlig kväll till dig oxå!

Jag håller med ovan, kolla luftningen och förläng den med en gång, inte skadar det att byta packboxar men det skulle inte komma iförsta hand för mig.... När jag körde i Filippinerna (visserligen med en skruttig pajero) så hade vi samma problem, riktig gröt i axlarna. Då räckde det med en förlängning av luftning och kontroll av nipplarna för att åtgärda

Lufftningen sitter på vänster sida om diffklumpen om man sitter i färdriktningen. På ovansidan axeln. Bak går det en ca 30-35cm lång slang från axeln och upp. Ta bort denna och sätt ditt en ny.

Fram ungefär samma sak. Köp bränsleslang (Tror 6mm) och dra upp dessa så långt upp du kan. Själva luftningen kan du använda igen där du sätter dom. Beroende på om dom fortfarande fungerar. Wiberger har nya lufningar i ungefär samma modell.

Har sett några som satt på ett bränsle filter högst.

Finns även luftning på lådor/tank