Jump to content

Landcruiser 90 eller 95 ?

Peder

Recommended Posts

Är bilen i filmen en kort 90´a?

Nej. Det är en LC95. LC90 har fem dörrar. Den gula bilen har tre dörrar.

När det gäller efterföljaren 120-serien så har LC120 fem dörrar och LC125 tre dörrar.

Så funkar det i Japan - ju högre tal desto mindre blir det (ursäkta Martin :) )

Nej. Det är en LC95. LC90 har fem dörrar. Den gula bilen har tre dörrar.

När det gäller efterföljaren 120-serien så har LC120 fem dörrar och LC125 tre dörrar.

Så funkar det i Japan - ju högre tal desto mindre blir det (ursäkta Martin :) )

Är du verkligen säker Peder att det är såhär ? Om jag inte missminner mig så är 95 fem-dörrars och 90-tre.

På mina papper står det KDJ90 och den är kort.. Kolla gärna på toyodiy och och försök hitta bakdörren till en KJD90.

Däremot verkar det vara så på 120-serien att 125 är kort. Väldigt märkligt isåfall om dom har ändrat det.

Jag har samma uppfattning som Peder. Min 90 hette KDJ 90 o hade 5 dörrar. På 120 är det så också att 125 har 3 dörrar (kort).Kanhända Jens att din är en lång från början men påkörd o kortad i Tyskland, för visst är det väl en tyskimport?? :)

Ja du CARL... Hade du inte varit insnöad i Lappland så kanske jag hade visat upp den för dig..

Jag är tämligen säkert på att såhär ser det ut

KDJ90 3-dörrar

KDJ95 5-dörrar

KDJ120 5-dörrar

KDJ125 3-dörrar

Dom måste ha ändrat modell betäckningarna I.om att J12 kom.

Någon som kan bevisa att det inte är så ? :)

För 70 serien har dom nog använt en annan logik…

71 + 73 är korta. Där finns ju massor varianter av denna. Har jag inte helt fel för mig tror jag att jag sett 70 och 72 någon stans.

76 Mellan lång

75 + 78 Långa (troop carrier) Jag har för mig att jag läst att denna också hette 77 på någon marknad.

79 Lång (pickup) Jag har för mig att den har en weelbase som är några cm längre än Troop carrier versionen.

Jag gissar att anledningen till att 76 hamnade mitt i är att det inte fanns något annat nummer ledigt.

Missade ett det fanns en separat tråd ang. detta. La ett svar i ursprungstråden men bifogar det även här:

Varför man har vänt på det när det gäller 120 serien vet jag inte men när det gäller 90 serien så är 90 den korta och 95 den långa.

Kolla Through time fliken i bifogad presentation:

http://www.toyota.com/vehicles/minisite/landcruiser/

/Kristian

Bara för att skruva till det till för er så var det väl så att efterföljaren av 90 modellen, i varje fall här hemma lanserades 2002 som LAND CRUISER o inget annat ?

Men denna bild kan nog lösa upp alla funderingar.

http://www.toyota.com.kw/English/toyota ... popup.html

Klicka sedan på bilden så får ni ytterligare info.

JAK