Jump to content

Byggnation unimog


Globecruiser

Recommended Posts

Har fått en hel del förfrågningar om hur det går med Unimog bygget så jag får

ta och lägga upp lite bilder på bygget..

 

 

Såhär kommer det bli.

Unimog U1250 1992 med 6000mil på mätaren

Totalvikt 7500kg

Mått med bodel längd 6.5m Bredd 2.3m Höjd 3.8m

Fast axels

Extra ljudisolerad från fabrik

VHF-Radio/CB-Radio

Waeco Backkamera system

Extra 12V generator 140A

 

 

Bodel:

2 Bäddplatser 2 "fällbar"

4 sittplatser

Dusch

Toalett

Kök med extra utfällbar skiva

200Liter färskvatten

78Liter gråvatten

12V xtreme water pump

12V 540Ah AGM batterier

Waeco 2200watt inverter

Waeco batteriladdare 45A

Waeco spis fläkt

Waeco fänster

Waeco takluckor

Waeco Diskho

Waeco Kompressor kyl 94liter

Isotherm Slim 20L varmvattenberedare

Eberspraecher FuelTop 5kw

Eberspraecher radiator med fläkt styrning

Golv värme

Webasto diesel kök

Lucka mellan bodel och hytt

Defa Larm

BEP Matrix 600-DCTLM DC-TLM Batteripack mätare / Tank mätare

BEP Säkringshållare

BEP Tankgivare

BEP Huvudströmbrytare

BEP Kopplingsstationer

 

20090905070_resize.jpg

Material till väggar och tak kommer från Holland. Allt limmas ihop.

 

20091013145_resize.jpg

Allt sätts ihop med aluminium profiler

 

IMG_3356_resize.JPG

Fönster och dörr monterade

 

IMG_3357_resize.JPG

Här kommer det bli några luckor till

Link to comment
Share on other sites

Bränsleförbrukningen borde landa på runt 2L/mil. Tom körde vi den på 1.3-1.5.

Denna bil har den lite nyare OM366 motorn med turbo. Rätt sjusterad ca 170-200hk.

 

Materialet heter PolyPan finns flera tillverkare av detta material.

Man beställer måttanpassade sektioner där materialet är förstärkt med det material du önskar. Kan få det klätt med trä, Plast, TopCote, Alu ja lite allt möjligt.

Bara materialet går på ca 30-40kkr.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Byggnationen har gått framåt och nu är husdelen så gott som helt klart...

Tyvärr har det tagit lite längre tid än vad vi hoppats på mycket pga kylan i vintras då det är jobbigt att arbeta i ett kallgarage.

Inom några veckor kommer vi för första gången montera på bodelen på schassit.

Skall försöka ladda upp lite nya bilder.

 

Förhoppningen är att färdigställa bygget under sommaren.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nu var det bra länge sedan jag skrev något i tråden så det är väll dags.

Allt har dragit ut lite på tiden pga semestrar och husbyggen m.m.

 

Den senaste månaden har vi börjat göra iordning själva bilen.

 

Först plockade vi ur allt i hytten och upptäckte åter igen att allt är i otroligt bra skick.

Denna bil har redan en extra utrustning som heter Silence Cab vilket helt enkelt betyder att den är bättere ljudisolerat än de som är standardutrustade.

Vi bestämde oss dock för att försöka göra hytten ännu mer ljudisolerad. Efter MASSOR av letande på internet efter olika mirakel medel och material så hittade jag äntligen ett företag som verkar kunna sin sak. Swedac akustik i Angered fick en påhälsning och efter en föreläsning i olika material och frekvenser åkte jag hem men en bil full.

 

Så nu mera är hela hytten klädd i olika ljudisolerande material. och även om framrutan är borta så märks det mycket stor skillnad speciellt om man knackar lite på karossen. Blir spännande att åka första provturen.

 

DSC_3661_resize.JPG

 

DSC_3665_resize.JPG

 

Unimog levereras men en extremt enkel stereo anläggning bestående av enhet och två pytte små koaxialhögtalare som är placerade mitt i hytten.

Detta måste självklart göras om så det blev ett Alpina högtalarkit och en Sony enhet inhandlad.

Först plocka bort orginal dörrsidor och göra om dessa i Formplywood och MDF. Efter en hel del gegande med glasfiber så är detta resultatet tillsammans med en 6.5" högtalare.

 

DSC_3667_resize.JPG

 

Nu återstår bara att klä in dessa i läder.

 

I mitten delen installerades en ny stereo och ett par disikanter.

 

DSC_3660_resize.JPG

Link to comment
Share on other sites

Även en Waeco 7" Display har fått plats för backkamera.

 

DSC_3664_resize.JPG

 

Som några av er redan har sett så har det även inhandlats nya däck.

 

DSC_3657_resize.JPG

 

DSC_3658_resize.JPG

 

DSC_3670_resize.JPG

 

Det har även tillverkats en konsol som skall hålla en förvaringslåda på plats.

lådan kommer från flobymetallprodukter

 

DSC_3669_resize.JPG

 

Även en snorkel har hittat sin plats. orginal vadningsdjup är 120CM så med en snorkel klarar man nog en bra bit till.

 

DSC_3671_resize.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ser bra ut. Finns ju många sådana liknande ekipage i Tyskland bl.a. Unimog o MAN är ganska vanliga. Men när behöver man den kapaciteten som dessa fordon har?? Såg för ett tag sedan i Norge ett liknande ekipage på Hardangervidda parkerat bredvid en Cittra 2 CV. Unimogen från Tyskland o Cittran från Frankrike.

Link to comment
Share on other sites

Verkligen kul att se detta bygge, man blir inspirerad. Ser ut att bli riktigt välbyggd. Snorkel på en unimog är ascoolt men kanske inte helt nödvändigt, he he. Har börjat fundera på något liknande bygge fast på ett pickupchassi istället för unimog. Bara idéer och funderingar än så länge dock :-)

Link to comment
Share on other sites

Men när behöver man den kapaciteten som dessa fordon har??

 

Dessa fordon har extrem tillförlitlighet i extrem svår terräng och självklart så kommer det inte vara många gånger denna kapacitet behövs.

Offroad lastbilar ombyggda till husbilar tycker jag är i en helt egen klass. Väldigt svårt att gämföra med t.ex våra landcruisers. Här har man med sig alla bekvämligheter som säng, Duch, Toalett, Kök m.m. Vill man ha bekvämt och fortfarande kunna ta sig till alla världens hörn finns det inte så många allternativ.

T.ex så tror jag en sådant här bygge gör sig extremt bra på landskap som island. Ofta lite sämre väder med låga gradtal, djupa vad, dålig terräng m.m. Allt detta behöver man inte vara speciellt orolig för med en Unimog.

Link to comment
Share on other sites

Dessa fordon har extrem tillförlitlighet i extrem svår terräng och självklart så kommer det inte vara många gånger denna kapacitet behövs.

Offroad lastbilar ombyggda till husbilar tycker jag är i en helt egen klass. Väldigt svårt att gämföra med t.ex våra landcruisers. Här har man med sig alla bekvämligheter som säng, Duch, Toalett, Kök m.m. Vill man ha bekvämt och fortfarande kunna ta sig till alla världens hörn finns det inte så många allternativ.

T.ex så tror jag en sådant här bygge gör sig extremt bra på landskap som island. Ofta lite sämre väder med låga gradtal, djupa vad, dålig terräng m.m. Allt detta behöver man inte vara speciellt orolig för med en Unimog.

Håller helt med dig. Har själv funderat på ngt liknande. Har nyss fått hem en TGB 20 som skulle kunna bli ett bra bygge. Har också kollat i Tyskland, där finns det ganska många både Unimog, MAN o Iveco byggen till relativt hyfsade priser. Har dock blivit varnad för att i många städer släpper man inte in bilar som inte uppfyller vissa ganska hårda avgaskrav. Gäller tydligen om de är "lastbilar".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.