Jump to content

Offroad släpvagn


Mats

Recommended Posts

Hej,

Jag vore tacksam för infallsvinklar beträffande byggnationen av ett chassi till en offroad-släpvagn. På chassit skall senare byggas en box att sova i etc..

 

Min idé om vagnens data (på det här stadiet);

Max bredd: 1,95m (matchar dragbilen HDJ100)

Spårvidd: Samma som dragbilens

Längd överbyggnad: 3,90m

Total längd vagnen: ?

Däck/fälg: 285/75/16 (samma fälg som dragbilen)

Hjulupphängning: Individuell

Stötdämpning: Fjäder alt. luftbälg med stötdämpare.

Hjulaxel: Skall vara överdimensionerad (tillv.intyg på säg 1.500kg) samt ha vattentäta lager.

Broms: Vagnen skall vara så lätt som möjligt (total vikt max 750Kg) och vara bromsad.

 

Om chassit skall byggas av aluminium eller i svart återstår att se. Pros & cons för det ena respektive det andra alternativet tål att diskuteras.

 

Mina egna efterforskningar visar att det faktum att vagnen skall ha samma hjul- & däckstorlek som dragbilen innebär en utmaning. Tillverkarintyg på hjulaxel måste fram , bromsberäkning måste göras. Jag har inte hittat någon än som kunnat vara bollplank i frågan.

 

Jag tar inte upp byggandet av överbyggnaden nu då jag finner prio just nu vara att få grepp om möjligheterna att realisera chassit och hur.

 

Någon som har kunskaper/erfarenhet i detta ämne i forumet?

 

Mats

Link to comment
Share on other sites

Intressant projekt Mats!

Australiensarna verkar gilla detta konceptet och har stora tält som fälls ut från kärran. Brukar vara med någon sådan i varje nummer av 4WD-Action (finns under länkar) som jag prenumererar på. Har inte kollat på dem så noga, men där finns säkert massor med konstruktions-förslag. Är inte hemma nu, framåt helgen kan jag undersöka lite där åt dig. Kanske snart dax för en sparka på däcken kväll i Gbg så kan du ju kolla själv.

Du har inte funderat på att importera en färdig? Eller det är bygget som lockar kanske?

Är det idé att kanske utgå från en färdig släpvagn? Landrover folk brukar köra med någon typ av kärra som militären hade (engelska?, norska?, danska? minns inte vilket land). På det sättet är ju chassit klart och du kan fokusera på överbyggnad.

 

Lite bollar ang dina funderingar.

Svart eller alu beror väl till stor del på vilka möjligheter du har att bearbeta och sammanfoga. Stål finns ju fler som kan svetsa osv. Alu är förmodligen dyrare, men det är ju onekligen coolt med alu-bygge :)

 

Vad tänker du med individuell fjädring? Behövs det? Absolut vanligast på släpkärror är väl en stel axel?!

Om du ska ha luftbälg måste du även ha luft-tillförsel på ngt sätt antar jag.

 

Bromsberäkningar? Vad är det som ska beräknas? Gissar att det inte är några avancerade beräkningar som skall till för att övertyga bilprovningslotteriet vid regbes.

Påskjutsbroms som en vanlig släpvagn eller mer exotiska varianter?

 

Nu passar jag bollen till nästa... :D

Link to comment
Share on other sites

Most of the english use the ex-army trailer, known as a Sankey wide body. They are all steel and weigh about 600kg, with a max load of 750. They use a solid axle with 16" landrover wheels, brakes, and lights. If you run off road you will need to use a proper rotating Nato hitch, and the hitch needs to be about 650mm from the ground. I've seen ex-army swedish trailers somewhere near Falköping, I think. They were about 3 metres long with a double axle, but only small wheels.

 

I believe you will have trouble getting one registered here though as there is no documentation available for the brakes, although you can register as up to 750kg and disconnect them.

Link to comment
Share on other sites

Intressant projekt Mats!

Australiensarna verkar gilla detta konceptet och har stora tält som fälls ut från kärran. Brukar vara med någon sådan i varje nummer av 4WD-Action (finns under länkar) som jag prenumererar på. Har inte kollat på dem så noga, men där finns säkert massor med konstruktions-förslag. Är inte hemma nu, framåt helgen kan jag undersöka lite där åt dig. Kanske snart dax för en sparka på däcken kväll i Gbg så kan du ju kolla själv.

Du har inte funderat på att importera en färdig? Eller det är bygget som lockar kanske?

Är det idé att kanske utgå från en färdig släpvagn? Landrover folk brukar köra med någon typ av kärra som militären hade (engelska?, norska?, danska? minns inte vilket land). På det sättet är ju chassit klart och du kan fokusera på överbyggnad.

 

Lite bollar ang dina funderingar.

Svart eller alu beror väl till stor del på vilka möjligheter du har att bearbeta och sammanfoga. Stål finns ju fler som kan svetsa osv. Alu är förmodligen dyrare, men det är ju onekligen coolt med alu-bygge :)

 

Vad tänker du med individuell fjädring? Behövs det? Absolut vanligast på släpkärror är väl en stel axel?!

Om du ska ha luftbälg måste du även ha luft-tillförsel på ngt sätt antar jag.

 

Bromsberäkningar? Vad är det som ska beräknas? Gissar att det inte är några avancerade beräkningar som skall till för att övertyga bilprovningslotteriet vid regbes.

Påskjutsbroms som en vanlig släpvagn eller mer exotiska varianter?

 

Nu passar jag bollen till nästa... :D

 

 

Hej Henrik,

 

Jag har under en längre tid kollat in Aussie sites, Syd-Afrikanska sites samt tyska forum som tar upp ämnet offroad camper.

 

Att importera en släpvagn är inte en helt rak fram historia sett från Bilprovningens perspektiv. Till skillnad från bilimport inom EU så har inte reglerna för släp blivit lika konforma medlemsländerna emellan. Diverse intyg krävs från bl.a. tilverkaren av bl.a.axeln.

 

Att köpa en färdig Offroadhusvagn kostar allt mellan 100 till 200.000 sek. Inget alternativ för mig kostnadsmässigt samt ger mig inte utlopp för skapandet.

 

Betr. individuell hjulupphängning så tyck det mig som att denna variant ger bästa resultat vad gäller följsamhet av undrlaget utan att Ölen öppnar sig själv efter dagsetappen. Men men, som sagt - tål att diskuteras vidare. Kompressor finns ombord på dragbilen.

 

De fleata sstandard släpvagnar tycks ha hjulstorlek Merzedes/Opel. I mitt alternativ med så stota hjul skall man kunna visa visa upp en bromsberäkning då den större hjuldiametern belastar bromsen mer. Dessutom måste man nog borra om hjulbult infästningen. Inget som är omöjligt.

 

Militära släp (Sankey,Bantam, M416) lämpar sig inte storleksmässigt för påbyggnad av en större överbyggnad samt att vi är här tillbaka till problematiken kring släpvagnsimport.

 

Tack för inputen Henrik.

Link to comment
Share on other sites

Most of the english use the ex-army trailer, known as a Sankey wide body. They are all steel and weigh about 600kg, with a max load of 750. They use a solid axle with 16" landrover wheels, brakes, and lights. If you run off road you will need to use a proper rotating Nato hitch, and the hitch needs to be about 650mm from the ground. I've seen ex-army swedish trailers somewhere near Falköping, I think. They were about 3 metres long with a double axle, but only small wheels.

 

I believe you will have trouble getting one registered here though as there is no documentation available for the brakes, although you can register as up to 750kg and disconnect them.

 

Hi Dave,

In my reply to Henrik above I wrote that importing trailer from abroad is as straight forward as importing a car from another EU country. Furthernore, since I intend to mount a box, i.e. a camper or so on top of the chassis the military trailer is somewhat too small I gather from what I have seen so far.

 

I have been on the lookout for Swedish military trailers but to start with the wheels are too smal and secondly they are on the wide side for me. The Nato coupling I believe is not accepted by Bilprovningen on "normal" cars. I might be wrong there though.

 

Thank's for your input Dave. We´ll see where I wind up eventually in this project.

 

Mats

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Jag skulle ta kontakt med tillverkaren av exvis Löve eller CO släpet. Att du vill ha 16 tums hjul tror jag inte är något speciellt försvårande. Löve bygger fina chassin i alu. Överbyggnaden kan man sedan göra i antingen alu eller glasfiber.

Eftersom, om jag minns rätt du skulle ha en totalvikt på max 750 kg förstår jag inte varför du måste ha bromsat. Efter landsvägen lär det ju inte vara nödvändigt med broms med tanke på din dragbil, i terrängen kan jag kanske se ett behov av broms om det är mkt svår terräng, i så fall tror jag att du skulle kunna lösa det behovet med en elbroms. Kolla vad det finns för gamla SMW ute till salu. Kanske kan vara ett chassi att bygga på. Betr bultmönster o fälgar är det inte svårt att få till det.

Link to comment
Share on other sites

Kul projekt som skall bli skoj att följa.

 

Om jag har förstått dig rätt så tänker du bygga en offroad husvagn alltså med en färdig bodel på ?

Eller är det en offroad trailer du har tänkt dig med uppvikbart tält m.m ?

 

En stel axel med bladfjädrar borde vara den enklaste lösningen och den blir enkel att bygga. Stora problemet blir om trailern överstiger 750kg och du behöver dom där bromspappren.

 

Lite länkar i ämnet.

 

3 Dog Camping

Australia

http://www.3dogcamping.com/trailers.html

 

Adventure Offroad Campers

Australia

http://www.adventurecampers.com.au/campers.htm

 

Adventure Sports Products

http://www.adventuresportsproducts.com/offroad.htm

 

Adventure Trailers

http://www.adventuretrailers.com/index.html

 

All Terrain Camper Trailers

Australia

http://www.allterraincampertrailers.com.au/1.html

 

Arrow Camper Trailers

Australia

http://www.arrowtrailers.com.au/home.php

 

Aussie Swag Campers

Australia

http://www.aussieswag.com.au/

 

Black Stump Camper Trailers

Australia

http://www.blackstumpcampers.com.au/

 

Buff4lo Outdoors

Colorado

http://www.buff4lo.com/trailer.htm

 

Bunda Trailers

South Africa

http://www.bundutrailers.co.za/

 

Camel Group

Australia

http://www.camelgroup.com.au/

 

Camp Apack

http://www.campapack.com/

 

Campa All Terrain Trailer

USA Dealers

http://www.campausa.com/

 

Campomatic

Australia

http://www.campomatic.com.au/

 

Castaway Camper Trailers

Australia

http://http://www.castawaycampers.com/default.htm

 

Cavalier Camper Trailers

Australia

http://www.cavaliercampertrailers.com.au/offroad.htm

 

Desert Wolf

South Africa

http://www.desert-wolf.com/frm_one.asp

 

Fleetwood RV

http://www.fleetwoodrv.com/evolution/

 

Haul Tent Expedition Trailers

Nevada

http://www.haultent.com/index.html

 

Jayco RV

http://www.jayco.com

 

Jumping Jack Trailers

Salt Lake City, Utah

http://www.jumpingjacktrailers.com/index.cfm

 

Ken Major

South Africa

http://www.kenmajor.com/index.html

 

Kimberley Kampers

Australia

http://www.kimberleykampers.com/kamper/index.html

 

Lets Go Aero

Colorado Springs, Colorado

http://www.letsgoaero.com/Products.asp?Pcat=3

 

Mil Spec Offroad

Lake Elsinore, California

http://www.milspecoffroad.com/index.html

 

Mission Offroad Trailers

South Africa

http://www.missiontrailers.co.za

 

Mission Trailers

South Africa

http://www.missiontrailers.co.za/

 

Germany

http://www.fj40-garage.de/GEBASTELT/..._anhanger.html

 

Obrine's Offroad Trailers

Australia

http://www.obrienstrailers.com.au/

 

Offroad Campers

Australia

http://www.australianoffroadcampers.com.au/models.htm

 

Offroad International

Rusk, Texas

http://www.off-roadinternational.com/toughterrain.html

 

Outlander Trailers

Arkansas

http://www.outlandertrailers.com/

 

Paramount Camper Trailers

Australia

http://www.paramountcampertrailers.com/trailers1.html

 

Percival Fabrication

California

http://www.4x4fab.homestead.com/trailers.html

 

Pulmor Utility Trailers

http://www.pulmor.com/

 

Spectrum Offroad

South Africa

http://www.spectrum.co.za/warrior3.htm

 

Sportsmobile Trailer

http://sportsmobile.com/4_trailer.html

 

Starcraft RV

http://www.starcraftrv.com.html

 

Tent Trax

Eugene, Oregon

http://www.tentrax.com/info.html

 

Texas Wagons

Texas

http://www.texaswagons.com/sport.php

 

The Trailer Factory

Australia

http://www.trailerfactory.com.au/index2.cfm

 

Thule Sport Utility Trailer

1500 & 1700

http://www.thuleracks.com/thule/carrier_adventure1.asp

 

Time Out Trailer

Elkhart, Indiana

http://timeouttrailers.org/default.aspx

 

Track About Camper and Offroad Trailers

Australia

http://www.trackabout.com.au/

 

Track Trailer

Australia

http://www.tracktrailer.com/index.html

 

Ultimate Off-Road Campers

Australia

http://www.ultimatecampers.com.au/

 

Wandering Star Trailers

Australia

http://www.wanderingstar.com.au/

 

Willys Overland

http://www.willysoverland.com/sut.htm

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Jag skulle ta kontakt med tillverkaren av exvis Löve eller CO släpet. Att du vill ha 16 tums hjul tror jag inte är något speciellt försvårande. Löve bygger fina chassin i alu. Överbyggnaden kan man sedan göra i antingen alu eller glasfiber.

Eftersom, om jag minns rätt du skulle ha en totalvikt på max 750 kg förstår jag inte varför du måste ha bromsat. Efter landsvägen lär det ju inte vara nödvändigt med broms med tanke på din dragbil, i terrängen kan jag kanske se ett behov av broms om det är mkt svår terräng, i så fall tror jag att du skulle kunna lösa det behovet med en elbroms. Kolla vad det finns för gamla SMW ute till salu. Kanske kan vara ett chassi att bygga på. Betr bultmönster o fälgar är det inte svårt att få till det.

 

Hej Carl,

Jag kommer att kontakta CO Släpet samt Lööve så får vi se vad de har för inställning till mina idéer.

Beträffande totalvikt så vill jag säga att chassit skall ha axlar och bromsar för mycket mer än 750kg - säg 1.500kg.

Om jag kommer under 750kg till att börja med så är det bra. Jag har då samtidigt papper för ett chassi där axlar m.m. är godkända för högre högre belastning som jag kanske finner vara bra att utnyttja vid ett senare tillfälle vid t.ex.ombyggnad av överdelen.

 

Det låter lovande att du inte förutser några större svårigheter beträffande bultmönster.

 

Tack och hej för nu.

Mats

Link to comment
Share on other sites

Kul projekt som skall bli skoj att följa.

 

Om jag har förstått dig rätt så tänker du bygga en offroad husvagn alltså med en färdig bodel på ?

Eller är det en offroad trailer du har tänkt dig med uppvikbart tält m.m ?

 

En stel axel med bladfjädrar borde vara den enklaste lösningen och den blir enkel att bygga. Stora problemet blir om trailern överstiger 750kg och du behöver dom där bromspappren.

 

Lite länkar i ämnet.

 

 

Tack Jens för alla länkar. Det var rejält med godis för en pojke med mina intressen.

Jag har för avsikt att bygga/montera en "box" på chassit som sen skall inredas etc.

 

Den enklaste lösningen är säkert som du säger bladfjädrar. Jag har dock ambitionen att få till individuell upphängning med A-armar. Det skall villigt erkännas att jag har inte en susning om vad differensen i kostnad för den ena respektive den andra lösningen kan vara. Vi får se...

 

Beträffande bromspapper så beskrev jag mitt tänk ovan til Carl.

 

Ha det bra. Vi snackas.

Mats

Link to comment
Share on other sites

Lööve kan säkert bygga ett chassi eller sälja dig delar, men jag kan garantera att det kostar. Dom är bäst, ingen tvekan, men du får betala för det...

 

Jag har erfarenhet av att typa om en (Lööve) 1300 kg släp till 750kg. Hela påsjutsboms systemet fick bytas. I teorin den enda del som skulle behöva bytas vore dämparen, men tyvärr fanns ingen att få tag på som matchade 750kg. När du köper ditt drag är det kanske något att tänka på. Tyvärr är påsjutsbroms ganska värdelöst offroad. Kör man långsamt är där inte tillräckligt med kraft för att trycka ihop broms dämparen och därför bromsar inte släpen alls. Inget skoj när man har en hal och brant nerförsbacke.

 

Elbromsar är kanske ett alternativ då kan du ju ställa bromskraften själv. Den fungrar ypperligt även offroad. Problemet är ju att den kräver en hel del justering och underhåll. Du måste också installera en controller i bilen. Fördelen med det är ju att du slipper låna ut din släp, men det är kanske inte så roliogt att utrusta dina framtida bilar med controllers.

 

Det bästa och mest flexibla vore nog en kombination. Påsjutsbromsen fungerar fint genom besiktningen och på väg. Den tillåter dessutom att andra bilar drar din släp. Elbromsen ser till att du har kontroll även när du lämnar vägen. Jag har sett denna kombination på en sydafrikansk vagn, men jag kommer tyvärr inte ihåg vilket märke det var.

Link to comment
Share on other sites

Mats,

Har du funderat i banorna runt att ta en vanlig husvagn och slakta och bygga om/förstärka på de punkter du vill och sedan bygga en egen ny överbyggnad? På så sätt kanske det blir enklare med registrering? Bilprovningslotteriet kanske inte har så stora synpunkter på ombyggnad som nybyggnad?

Vad har du tänkt dig för koppling mellan bil och kärra?

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik,

 

Till att börja med så följde jag husvagnschassi-spåret. Detta spåret ledde fram till insikten att det inte är ett bra alternativ p.g.a. att få vagnar har individuell hjulupphängning, bultcirkel passar inte, axlar blir för klena, frigång för låg. Kort sagt, det tarvar mycket ändringar här för att det skall bli bra.

 

Vad jag däremot har lurat på är att sätta på en husvagnsöverdel på ett offroad-chassi. Det finns några tillverkare av husvagnar i glasfiber som skulle kunna bli bra om än lite höga.

 

Beträffande koppling så blir det att registera med vanlig kulhandske. När det sedan bär av på äventyr kan man skifta till mer lämplig kopplingslösning typ NATO-alternativet.

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mats, hur går det med planerna?

Du har fortfarande inte övertygat mig om att det är individuell som är det bästa. Du nämner A-arm, menar du en nedra A-länk och fjäderben liknande McPherson eller med Dubbla A-armar (övre och undre)? Är det för att kunna bygga lägre golv i mitten eller för handling/komfort eller vad är främsta orsaken till att du vill ha delad upphängning? Har du funderat på pendel-upphänging?

 

Nu har jag inte klickat mig igenom alla Jens länkar, så nu kanske det är upprepning.. Men har du funderat på "Teardrop trailer"? Verkar vara en typ av trailer som kallas så. Prova att googla runt lite på "off-road teardrop trailer". Hittade bland annat denna sida http://www.adventuretrailers.com/teardrop.html

Samt lite om ett privatbygge med skisser http://www.outbackteardrop.com/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Mats, hur går det med planerna?

Du har fortfarande inte övertygat mig om att det är individuell som är det bästa. Du nämner A-arm, menar du en nedra A-länk och fjäderben liknande McPherson eller med Dubbla A-armar (övre och undre)? Är det för att kunna bygga lägre golv i mitten eller för handling/komfort eller vad är främsta orsaken till att du vill ha delad upphängning? Har du funderat på pendel-upphänging?

 

Nu har jag inte klickat mig igenom alla Jens länkar, så nu kanske det är upprepning.. Men har du funderat på "Teardrop trailer"? Verkar vara en typ av trailer som kallas så. Prova att googla runt lite på "off-road teardrop trailer". Hittade bland annat denna sida http://www.adventuretrailers.com/teardrop.html

Samt lite om ett privatbygge med skisser http://www.outbackteardrop.com/

 

Hej Henrik, jag har varit borta ett tag.

 

Vad gäller typ av hjulupphängning så är jag då rakt inte expert på området. Jag konstaterar dock att det är flera tillverkare av offroad-vagnar som har valt individuell upphängning. Jag tar mig friheten att citera från ExplorOZ.com där bland annat följande stod att läsa;

citat

Standard Suspension

Some of the problems which are associated with traditional beam axles (not independent) are:

It does not allow the wheels to travel in a smooth manner that follows the road surface because one side influences the other side and can introduce problems like tyre wear, bump steer and braking and handling issues.

 

The un-sprung weight of the axle doesn’t allow it to follow road undulations smoothly without placing excessive stress and loads into the chassis.

 

The axle reduces ground clearance which is not good in off road situations.

Independent Suspension

With an independent suspension most of these problems are alleviated due to the fact that the system breaks up harmonic motion. This motion caused by undulations on the track can be amplified with ordinary suspension systems and needs to be cancelled.

slut citat

 

Här är en variant på hjulupphängning:

http://sugarglider.com.au/suspension.php

 

Betr. Teardrop så har jag sprungit på den också.

 

Det finns en firma i Tyskland som bla. gör konverterinar av existerande husvagnar:

http://www.exklusiv-caravan.de/3.html

Det är något åt det här hållet jag siktar på och som jag diskuterar med företaget Släpvagnsteknink.

 

Mvh'

Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.