Jump to content

Europa kartor?

Klydd

Recommended Posts

Du kan kolla in Touratech's hemsida, där finns en del. Jag har provkänt lite på deras riv/vatten tåliga kartor. Känns riktigt tunna och smidiga men ändå robusta! Du kan kolla in deras kartor här, Touratech Ska själv beställa lite där ifrån, fast för Afrika :)

Annars har väl Bokia en del kartmaterial. Vet inte alls vad det skiljer i pris, kan kanske vara värt att kolla upp.

Anton,

det verkar vara ett bra tips :), motorcykelåkare brukar ju gilla bra vägar. Men tyvärr hittar jag varken tyskland eller österrike där(?!). Får nog beställa någon och se hur de är.

Martin,

Jag har motormännens sverige karta och tycker den är bra. Men för europa vill jag nog (även?) ha en "uppfällbar" för att kunna få bättre överskådlighet. Motormännens vägatlas kan man förresten köpa i vanliga bokhandlar, eller tex på adlibris.se

Jag köper alltid en papperkarta över varje land vi vet att vi kommer åka igenom. Oftast utomlands finns det bra kartor över respektive land att köpa på plats i t.ex välsorterade bensinstationer.

jag beställer från adlibris eller från kartbutiken.se. De kartor jag använt har varit Marco Polo och Michelin.

Marco Polo är oftast mer detaljerade men det är inte alltid en fördel pga det lätt kan bli lite rörigt. Marco Polo har oftast en födel som även finns på en del andra kartor och det är att turistvägar (sevärda vägar) är utmärka och även instressanta platser m.m.

Rekommenderar absolut inte ett Atlas. Visst är det smart att ha många länder i en och samma bok. Men man blir total tokig av att hela tiden bläddra utan att igentligen veta exakt var man befinner sig.

Sedan kan det alltid vara trevligt att plocka fram stor kartan och vika upp efter kvälls maten och planera för morgondagen.