Jump to content

Kört tomt på vatten! Bj73 3,4L Diesel (3b)

Jonatan

Recommended Posts

Var ute o körde och den stora kylar slangen från underkant kylet till motorn sprack såg att tempen höjdes till underkant det röda men sjök nästan lika fort så jag reagerade inte så fort ;) Lät motorn kallna skar av de 2-3 cm av slangen där den var sprucken sätte fast den igen fyllde på vatten och tänkte den håller nog tills jag får tag på en ny. Körde ca 10 minuter sedan sprack den igen men jag upptäkte det med en gång innan motorn blev för varm. Arg på mig själv blev det bogsering hem. :oops:

Skaffade ny slang och monterade och fyllde vatten och glykol. Startade med ett par hostande som den kan göra när den stått ett tag annars gick den fint. Stängde av och fylde lite kylvätska till för att veta att det var fullt nog. Ut och körde en sväng och det gick till en början bra, men när motorn blev varm började det ryka vitt ur avgasröret men det märktes ingen förändring på motorn. När jag stängde av motorn var det ganka mycket aktivitet i kylsystemet.

Nu sitter jag här arg på mig själv o bilen och funderar om topplocket eller pakningen har gått eller om det finns något annat vanligt fel ;)

Är inte så van vid att skruva på motorer så vad skall jag kolla efter om jag skruvar av toppen hur kan man lättast avgöra om det är det ena eller andra.

Eller är det dyr bilverkstad som gäller?

/ Jonatan

Tyder på vattenintrång i förbränningsrummet (vit rök = ånga).

Topplockspackningen eller spricka i cylinderblocket mot någon av vattenkanalerna. Billigaste alternativet är topplockspackningen.

Det kan också vara så att toppen blev så varm så den slog sig (blev sned). Du får hoppas på att det bara är topplockspackningen som gått sönder den är inte så krånglig att byta.

Om du plockar bort toppen, kolla med t.ex en metallinjal mot undersidan att toppen är rak. Är den sned så är det ingen vits med att bara byta packning, då måste toppen planas eller bytas ut.

/Johan

Råkade ut för samma missöde för några år sedan dock klarade sig toppen. Att din ryker vitt är ju illavarslande! Men det var ett helsike att fylla kylvätska, fick ha bilen ordentligt högt i fronten å full värme på. Skvätta länge i kylaren men när det var klart slutade de ljud som du har när du kört! Gör ett försök innan du plockar bort toppen i alla fall!

Östen

Blev en paus i hus renoveringen. Så nu håller jag på o skruvar mig fram mot topplocket. Hoppas att det bara är pakningen men det får man se. Ingen Olja i Glykolen och ingen Glykol i Oljan så här långt så det är ju positivt i alla fall!

Har hittat sprickor mellan ventilerna på 1 o 4 Cylindern. Kan ej konstatera att de går in till någon vatten kanal men de är ändå inte bra att ha där. Så det blir nog till att försöka hitta en ny topp alternativt en hel motor.

Har hittat sprickor mellan ventilerna på 1 o 4 Cylindern. Kan ej konstatera att de går in till någon vatten kanal men de är ändå inte bra att ha där. Så det blir nog till att försöka hitta en ny topp alternativt en hel motor.

Det kan finnas sprickor som saknar betydelse. Så jag skulle provtrycka toppen först. är du händig så kan du nog göra det själv annars så gör motorrenoverarfirmorna det.

Lycka till

JAK

Jag skulle lämna in toppen för provtryckning. Vi har plocket ner motorer där toppen har haft sprickor men som efter provtryckning har visat sig inte haft någon påverkan. Låta dom mäta toppen brukar inte vara något kostsamt och då får du en professionel bedömning av hur du skall gå tillväga.

Har du testat att söka utomland efter en topp ? UK brukar ha ganska mycket stuff.

Jag får nog tyvär hoppa Gränna om inget mirakel händer. Det är synd ;) hade varit väldigt roligt att komma. Har lite kontakter i Tanzania som kollar lite priser där. En ny topp kostar ungefär 1/3 mot Toyota här hemma. Kan vara ett alternativ kanske...Eller något begagnat.. Men hur som helst blir den nog stående ett par månader behöver lägga lite tid o pengar på min andra bil också, dax för kammremsbyte mm, den bilen behöver fungera alla dagar på året.. Och så lite hus renovering....

Har hittat ett företag som heter Jobparts AB i Rimbo. http://www.frontbage.se/. Dom importerar toppar från Japan skriver de. Men när jag var i kontakt med dom trodde de kanske den toppen de hade på lager var för ny. Finns tydligen 5 olika modeller av toppar till 3b motorn efter årsmodell om det är mer än utsendet på ventilkåpan som skiljer vet jag ej. Skickad i alla fall in serienr på min topp får se om de kan få fram något.. Priserna på Hemsidan verkade dock bra men det står att 3b motorn är på 3L vilket jag påpekade i mitt mail.

Är det någon här som hadlat av detta företaget och om ni varit nöjda eller ej?