Jump to content

Gbg-Karesuando ToR

MrWIB

Recommended Posts

Hej,

skall ut på vår första men förhoppningsvis inte sista LC-expedition, denna gången modell light.

Den kommer utgå från Göteborg och vi tänker köra hela vägen upp till Karesuando och eventuellt treriksröset om vi hinner/orkar.

Vi kommer köra upp längs 45an med avstickare hit och dit som vi känner för, vi har inga egentliga planer utan bara ta oss upp till Karesuando och se så mycket av norra Sverige som möjligt och ha roligt under tiden.

På hemresan tar vi E4an på östkusten och kör ner till Stockholm innan vi viker av väster ut hemåt.

Det är camping all the way som gäller, ev fuskboende i nån campingstuga för att vila ut den gamla kroppen :P

Bilen är en helt omoddad LC90 som vi utrustat med ett taktält. Har även byggt ett extra plan i bagageutrymmet för att kunna utnyttja det max.

Vi är 4 i sällskapet, Oskar o Maria och våra två barn Mattias 9år och Julius 2år.

Då taktältet ev kommer bli lite trångt har vi även ett backup tält från Biltema, där väl undertecknad får sitta och skämmas när utrymmet blir för litet där uppe på taket :)

Som sagt, vi har inga planer öht så vet ni något som är värt att se/uppleva inte allt för långt från 45an alt E4an så skriv gärna en rad här.

Har ingen laptop med oss men skall försöka uppdatera under resans gång.

Hej Oscar !!

Kul att ni skall göra en liten svängom !!!

Om ni ändå tänkte åka upp till Karesuando så varför inte fortsätta en liten bit till ? Från Karesuando åker ni mot Kautokeino i Finnmarken och till Alta.. "Hoppa över nordkap det är enligt min åsikt inget att se"

Åk kustvägen ner mot Narvik och ta en tur ut på Lofoten.. Finns båtar från Å till Bodö. (Ca 1000kr om jag minns rätt för biljetter för fyra och bil)

Sen kan man åka massor med roliga vägar antingen genom Norge om man har tid. Personligen tycker jag inte det finns så mycket att se mellan Bodö och Ålesund. Men Söder om Ålesund är det hur jätte fint. Undvik GÖR tråkiga E45 har du passerat Mora är det bara SKOG.

E4 på östsidan är fin med många fina avstickare.

Vardö är också är jätte fint ställe i NordNorge men det är en bra bit dit.

Men Jens!

Nu ställde du till det hela ... 45an är numera struken till förmån för E4an från Stockholm och uppåt.

Blir dock en sväng in till dalarna för att hälsa på vänner.

Sen blir det Karesuando (som planerat!) och vidare väster ut mot norska fjordarna.

Vidare söder ut i Norge och sen in i Sverige till östersund, gjorde lumpen där så e sugen på att se stället med nya ögon :P

Har för mig att det är en väldigt fin stad.

Efter det blir det väl 45an genom skogen söder ut ...

Ibland är det skönt att inte ha några planer :D

Och Carl, vad säger du!? Skoter ... Får se hur långt vi kommer med Cruisern :)

Fyll på med förslag, nu gärna om E4an och norra Norge.

Hej WIB.

Jag och Anton har precis avslutat en vecka i Norge. Är just nu i Östersund och ska åka hem i morgon. Vi körde via Oslo upp till Aurland och sen vidare upp till Årdal. På den sträckan fick vi problem med kylningen på bilen så vi valde att köra andra vägar upp mot Trondheim som inte var lika krävande. Vägen som går mellan Aurland och Leardal är helt klart sevärd :) väldigt fin fjällväg som jag tror är mer imponerande än den tunnel som går 2.5mil genom berget. Vi körde även vägen från Aurland till Hol också en fin fjällväg. Nordost om Övre årdal ligger Norges högsta vattenfall 275m fritt fall. Då är det 6km att gå enkel väg från parkeringen men mest grusväg och stig sista biten. Vi var tyvärr inte dit under vår resa på grund av nämnda bilproblem.

Hoppas ni får en bra resa och lycka till!

Hej,

kort rapport från de första dygnen på väg. Befinner oss för tillfälet i Stockholm (Märsta).

Har nu bott två nätter i taktältet och det fungerar förvånansvärt väl.

Första dagen kom vi inte fram förrän kl 01 på natten, men inom 15 minuter så låg hela familjen och trynade på taket :P

Men det bästa av allt är att alla sovsäckar, täcken och kuddar kan ligga kvar när man fäller ihop tältet, mycket bekvämt!

Tack för tipsen Anders. Trist med kylaren, hoppas den håller hela vägen hem iaf.

Vi kommer köra in till Norge via Abisko,E10 som det ser ut nu, och sen söder ut.

Idag beger vi oss ut till vildmarken i Dalarna :)

Återkommer med rapport och förhoppningsvis lite bilder inom kort.

/Oskar

Liten uppdatering.

Sitter i Haparandas stadsbibliotek och skriver, äntligen internet =)

Igår stötte vi på det första taktältet förutom vårt, ett Schweiziskt par som hade varit uppe i nordnorge med sin LC (model okänd, men har den på kort iaf).

Annars är vårt taktält en snackis på varje camping vi besöker, mycket smygfotande och prat när de inte tror att vi hör :D Ingen vågar komma fram och prata, vi ser väl farliga ut ;)

Har hittills bott 6 nätter i vårt taktält och det funkar fortfarande utmärkt, men till nästa tur blir det modell större med "shower curtain" under så man kan laga mat mm även i regn. Nu funkar det till nöds under utsticket av tältet, men lite vindskydd hade varit gött.

Tack igen Jens för ditt tips ang E4, det har varit kanonfint hela vägen! Gjorde en avstickare till Höga kusten och lyckades "köra vilse", efter ett tag hade vi iaf kört i en cirkel och fick låta GPSen ta oss därifrån :oops:

Imorgon blir det att säga hej till Tomten i Finland, har bor där enligt envisa rykten ;)

Återkommer när internet dyker upp igen!

• 2 weeks later...

Hemma igen!

Efter 16 tältnätter och 530+ mil i Sverige, Finland och Norge var det ganska gött å slippa fälla upp tältet för att få sova, och slippa koka vatten på sitt Primuskök för sitt morgon kaffe :)

Men!! Det har varit en kanonresa som har gått över förväntan!

Bilen har inte klagat en enda gång utan tagit oss dit vi ville när vi ville, hur fint som helst, man bara måste älska dessa bilarna :)

Taktält äger fett! Att det inte finns fler i Sverige är lite konstigt. Det har gått hur bra som helst att sova två vuxna och två barn (2 och 9år) i 16 nätter i vårt väldigt basic "kinatält".

Många på campingplatserna har tisslat och tasslat om det och några få modiga har kommit fram och pratat med oss och tyckt det verkar hur bra som helst. Och med den erfarenheten jag har nu, kan jag bara säga: Det är det! :)

Resan från början till slut:

Körde norr ut från Gbg till Sthlm via 40an Jönköping osv, egentligen bara en transportsträcka för att komma till norr ut, denna gången till Märsta där familj bor.

Kunde campa på deras tomt.

DSC01739.JPG

Efter ett tvådagars stopp där åkte vi vidare till Enviken och våldgästade en kompis, stannade där över natten.

Sedan började resan på riktigt så att säga, utan vänner och familj att våldgästa på vägen ;)

Tog oss snett norr ut till E4an och vidare till Sundsvall och Bergafjärdens camping.

En helt ok camping, dock var marken lite sur efter regnet och vi var väldigt glada att bo en bit från marken!

DSC01752.JPG

DSC01755.JPG

Men dagen efter sken solen och vi kunde intaga vår frukost med havsutsikt och solen i ögonen.

IMGP4493.JPG

Efter frukost och ihoppackning bar det av vidare norr ut mot Umeå. Forts följer...

• 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Ledsen för dröjsmålet...

Så var var vi... Lämnat Sundsvall och styr mot Umeå, så var det ja 8-)

Nu börjar det kännas att man är på väg norr ut:

IMGP4496.JPG

Det (dagliga)obligatoriska stoppet: :D

IMGP4495.JPG

Kommer till Höga Kusten:

IMGP4500.JPG

Där vi tar en dyr men välförtjänt fika :)

IMGP4501.JPG

Ja, man behöver äta ofta och mycket när man är på äventyr ...

Strax efter Högakustenbron tar vi av E4an till små "turistvägar", dvs vägar som har sevärdheter och är natursköna.

Mycket vacker natur och ett najs avbrott från den lite tradiga E4an.

Där lyckas vi även navigera fel och får slå på GPS för att ta oss ut... Aldrig mer kartläsning :lol:

Kommer sent om sider fram till en av Umeås campingar (den största tror jag), men efter att ha checkat in tar vi vårt förnuft till fånga och checkar ut igen och drar vidare.

Det var som ett gigantiskt ... Ja inte vet jag, men trevligt avr det inte! Undvik!

Körde vidare tills vi kom till Ånäset och Lufta Camping, mycket trevligare :)

IMGP4515.JPG

Var lite regntungt när vi kom fram, men till frukost dagen efter hade det ordnat sig:

IMGP4517.JPG

Efter en stabil frukost, det gick förvånansvärt bra att äta frukost ute under hela resan, så vädergudarna måste varit med oss 8-) blev det hopp å lek på campingens studsmatta och poolområde med vattenrutschkana, det är roligt även för pappor ^^ Studsmatta däremot e farligt!

Så här såg bilen ut "färdigpackad"

DSC01753.JPG

Kanske ser stökigt ut, men inget var längre bort än 30sek, och det kan man ju leva med :)

Efter lite shopping, ja man måste handla även på semestern! Drar vi vidare mot Piteå.

På vägen dit ser jag en skylt "Cafe Munkviken" eller nått, på en ingivelse (och magen kurrar lite) svänger vi in på en liten smal grusväg från E4an och efter ca 10-20min kommer belöningen, caféet med världens bästa utsikt

IMGP4533.JPG

Den tjocka mannen som ser nöjd ut är jag =)

IMGP4535.JPG

Rekommenderas varmt till er som har vägarna förbi!

Vid 20-tiden rullar vi in på Piteåhavsbad... Vad kan man säga om det, paradiset för alla husvagnsägare kan jag tro :)

Men vi skaffade oss en shysst plats

IMGP4542.JPG

och slängde fram Primuset, thank god for Primus!

IMGP4543.JPG

Tack vare Jens så vågar jag oxå bära tofflor, tack Jens! :lol:

Stannade två dagar på Piteå havsbad å chillade lite, man skall ju ta det lugnt på semester oxå ...

Sommar!!

IMGP4547.JPG

Världens lyckligaste kille fick köra karusell-bil med storebror i baksätet, då blir man så här glad 8-)

DSC01770.JPG

Även om jag inte älskade Piteåhavsbad så var det en höjdare för ungarna, med ett litet tivoli å allt.

Efter att softat i 2 dagar så lyfte vi och tog sikte mot Haparanda.

Ser från vägen ett coolt torn

DSC01789.JPG

som måste undersökas nogrannare

DSC01786.JPG

Det var inte så spännande utan bara ett radartorn el dylikt (fick det förklarat av en lokalbo som vi frågade efter vägen, men jag har glömt det :lol: ).

Svängde förbi Luleå å Gammelbyn

DSC01793.JPG

och fick vårt kultursug tillfredställt :)

En lång raksträcka senare

DSC01794.JPG

visade oss GPSen (har lagt in en lista (SCR?) med massor av campingplaster) vägen till en mycket naturskön och mysig liten camping ute på Seskarö, en ö med broförbindelse.

Fick en bra plats får man säga :lol:

DSC01796.JPG

Träffade där ett trevligt Schweziskt par som hade en mycket fin LC.

DSC01800.JPG

De hade varit runt i norra Norge å Finland, men föredrog givetvis Sverige :)

Med denna utsikten från tältöppningen är man tvungen att ta ett morgondopp, men kallt var det ...

DSC01804.JPG

Åker in till

DSC01805.JPG

(haparanda) city...

går på biblioteket och världens nordligaste IKEA(?), what a day 8-)

Efter en heldag i Hapranda så siktar vi in oss på Kukkola forsens camping, där det var sikfest!

En lagom stor camping alldeles bredvid Kukkola forsen.

När man varit på IKEA Haparanda så är man berättigad till en:

DSC01832.JPG

:)

Är det sikfestival så e det, men man behöver ju inte vara glad för det...

DSC01829.JPG

(det var godare än vad vi ser ut att tycka 8-) )

Tog ett dopp i forsen oxå, varmt var det inte!

DSC01824.JPG

Han är inte bara otränad, han har Sveriges värsta bonnbränna ...

När man är så nära, så måste man ju hälsa på Tomten, han bor i Rovaniemi, Finland.

Inte bara det, han bor lixom på polcirkeln, hur tufft e inte det :)

DSC01845.JPG

Vi gick inte till Tomteland, ett nöjesfält bredvid "Tomtens hem", det räckte gott med tomtar som det var där. Sen var det den varmaste dagen på hela semestern så tomtestämmingen inföll aldrig riktigt :)

Ta med mycket pengar är ett tips, inget är gratis och det kostar mycket!

Efter att ha spenderat en smärre förmögenhet på knivar, kort på familjen tillsammans med tomten (endast 60euro :lol: ) så vände vi näsan "hemmåt", mot Pajala.

Liten mysig camping alldeles bredvid Torneälven

DSC01858.JPG

I vanlig ordning kunde vi inte klaga på utsikten från tältet :D

Dagen efter blir det fem minuter kultur

DSC01866.JPG

Pajala kyrka :lol:

innan vi kör mot Karesuando...

Där pågår "Sveriges nordligaste" marknad, vilken besvikelse!!!

Hoppas ingen tar illa upp, men jävla loppmarknad! Tillbringar 30min där innan vi bestämmer oss för att fortsätta mot roligare saker, dvs Kiruna 8-)

Innan vi åker hinner vi checka in och ut på mygghål nummer 1 i världen, Karesuandos camping.

Hej då Karesuando, det kommer dröja tills vi ses igen ...

DSC01873.JPG

På väg

DSC01875.JPG

till Kiruna händer det äntligen!

DSC01878.JPG

Min första "levande" ren! Dom bara står vid vägkanten helt lugnt å käkar, tittar inte ens upp på bilarna som kör föbi.

Där har Älgar en hel del att lära ...

Kiruna var en mycket trevlig vistelse.

2 Dagar bodde vi där, på Kiruna Camping, inte mycket annat att välja på, men den var ok. Tyvärr får man ju endast ställ sig på "tältplatser" och de är inte alltid optimerade för bil med taktält :lol:

DSC01881.JPG

Tycker ni att det lutar så är det för att det gör det, var stört omöjligt att hitta en plan yta att ställa bilen på. Vi slapp iaf att ta hänsyn till all sten som låg på marken, de "vanliga" tältarna måste ha lidit!

Åker till Jukkasjärvi, tittar på Same-museum och matar renar

DSC01893.JPG

Tar givetvis den obligatoriska bilden 8-)

DSC01886.JPG

Tittar även in på Ishotellet (ligger lagrat i en gigantisk lada) som håller på att förberedas inför vintern

DSC01905.JPG

En skulptur som skall stå någonstans i hotellet

Bara i Kiruna, bara i Kiruna ...

DSC01923.JPG

Dag två i Kiruna åker jag å lillkillen ner i Kiruna gruva, fett coolt var det!

Undrar just om man behöver skärmbreddare och 2" höjningssats för att dessa hjulen skall passa? :lol:

DSC01937.JPG

En grymt imponerande anläggning som är väl värd att åka ner i.

Ett helt otroligt samhälle de har där nere, måste ses!

Väl uppe på ytan igen, siktar vi in oss på Abisko

DSC01951.JPG

En helt otroligt vacker natur! Vi ooohhh:ade och ååååhhhh:ade hela tiden 8-)

Kör man förbi Torneträsk så måste man ju bara stanna, eller hur!?

DSC01953.JPG

Gammal nedlagd järnvägsstation är det enda vi såg av Torneträsk, kan inte va roligt att bo där ...

Stannade till vid Abisko fjällstation, men det kändes inte riktigt som vårt ställe. Sjukt mycket vandrare var det!

Efter lite funderande fortsatte vi till Björklidens camping, inte den roligaste (eller snyggaste) campingen i Sverige, men funktionell.

DSC01962.JPG

De hade en shysst restaurang till hotellet som låg där så jag kunde få mig en öl iaf :)

På kvällen tar vi en tur

DSC01967.JPG

japp vi går!!! Bilen får vila lite...

Vi tittar på Silverfallet (vattenfall) och tar ett dopp i den runt +1C sjön som fallet mynnar ut i, har bilder på detta oxå men vill bespara internet från mer snusk :lol:

Det var så kallt så efter det är det inga problem att "springa" upp till hotellet och dricka en välförtjänt öl.

Dagen efter åker vi till(baka till) Abisko och tar liften (ca 500spänn 8-) )

DSC01993.JPG

upp till fjällstationen för att få lite fjällfeeling.

Passar på att fika lite oxå för att få ut lite av liftpriset...

När vi kommer ner igen sätter vi sikte mot Narvik i Norge.

Naturen ändrar sig och blir otroligt mycket mer "berg", inte fjäll om ni förstår. Lite tuffare helt enkelt.

Mycket mer upp och ner i serpentinvägar, som är så smala att man knappt kan mötas.

Men det är otroligt vackert!

Vi kör förbi Narvik (utan att stanna) och siktar på Mo i Rana, så långt hinner vi inte innan det är jättesent, och alla campingar är både stängda och överfulla, så det blir resans första "feecamping" på en jävla rastplats längs E6an. Då var klockan 01 och jag orkade inte längre, så det fick bli vad det blev. Sov väl sådär pga alla långtradare som susade förbi.

Var iaf sjukt tacksam föt att det bara var att fälla upp tältet på taket och sen hoppa in, gjort på ca 5min :)

Efter en kort natt åker vi vidare mot Trondheim, otroligt vacker natur som sagt

DSC02005.JPG

Inte så händelserik dag, mest körande, och väntade i färjeköer

DSC02007.JPG

så stannade vi på Trondheims camping, shysst ställe.

DSC02013.JPG

Dagen efter så åker vi till Kristiansund och hälsar på en kompis. Kristiansund var det enda stället där GPSen krånglade, tappade kontakten flera gånger. Det löste sig så snart vi kört därifrån, konstigt...

Efter en grymt god lunch så fortsatte vi på eftermiddagen mot Statlandet.

För att komma dit var man tvungen att åka ett gäng färjor. Vi tog en färja ut på en ö för att köra över ön och ta en färja på andra sidan, givetvis så gick sista färjan från ön ungefär samtidigt som när den vi kom med, anlände till ön, dvs vi satt fast på ön 8-)

Efter att ha konstaterat detta, konstaterade vi att öns camping inte existerade längre heller. Tur då att man har LC. Titta åt sidan från vägen, gräsplan, den tar vi.

DSC02016.JPG

Helt fel blev det inte :lol: