Jump to content

Problem med komradio...

adventura

Recommended Posts

Någon som har kan hjälpa mig med att lösa problemet med den korta räckvidden vi har på våra tre 27 mhz handradioapparater. Köpte 3 nya midland alan 42 multi handradio med 4 watts sändar effekt. Vi har dock bara kontakt 3-400 meter någonstanns, trots nya batterier, finjusterad brusspärr och högsta sändar effekt. Nån som är hemma på ämnet?

Mvh Gustav

Toyota Rav4 -04, Landcruiser BJ75-87, Hilux-08

Apparaterna är omställbara mellan 1 och 4 watt och vi har kört på 4 watts läget, våra test har varit dels inne i västerås och nu senast ute över åkrarna hemma i surahammar och det blir ingen skillnad, nyss testade jag att åka ut med bilen till andra sidan en åker och hade noll i kontakt, testade då att koppla in 12 volts adaptern till cigg uttaget, i adaptern finns även uttag för extern antenn, tyvärr hade jag ingen antenn avsedd för 27 mhz men ändå så fick jag lite bättre kontakt med den inkopplad, dock lång ifrån godkännt.....

Mvh / Gustav

Toyota Rav4 -04, Landcruiser BJ75-87, Hilux-08

Inte så lätt att ge svar på, men verkar som om det kanske är problem med frekvenserna, alltså att det inte stämmer mellan de olika stationerna. Finns möjlighet att ganska enkelt mäta utgående effekt om du vänder dig till en firma som har mätutrustning.

Inte så lätt att ge svar på, men verkar som om det kanske är problem med frekvenserna, alltså att det inte stämmer mellan de olika stationerna. Finns möjlighet att ganska enkelt mäta utgående effekt om du vänder dig till en firma som har mätutrustning.

Jo jag funderar på att lämna in radiona för mätning eller om man skulle införskaffa en swr mätare med möjlighet att mäta uteffekt. Jag hade en liten tanke om det skulle kunna vara nått problem på antennerna??? går det att mäta upp dom på något sätt? har ju datan för vad det ska vara för ohm värde mm på dom.

mvh

Gustav

Helt klart är det något som är fel. Antennfel är inte det första man tänker på så länge som du använder den inbyggda antennen. Däremot om du kopplar in en extern antenn så är det mycket noga med ohmtal samt att det inte är kortslutning i antennen. Om jag förstod tidigare inlägg har du använt den inbyggda antennen. Klart att det kan vara fel på den eller kanske avbrott på någon av stationerna. Tror att du kan vända dig till någon radioamatör i närheten för att få konstaterat uteffekt/stående våg förhållande samt även att mäta upp vissa andra värden.

Notera att radion har endast (oftast) samma räckvidd som den okulära/visuella horisonten. Vid högre antenn och effekt kan man nå längre då radiovågorna böjer uppåt och sedan neråt. Har du låg strömstyrka så påverkar detta radions slutsteg och den sänder med märkbart lägre effekt. Antennerna till apparaterna kan vara felavstämda.

Variablerna är således många. Du behöver inte gå till någon "expert" med dina problem. Köp en SW-Meter för att mäta effekt/frekvens (billigt i diverse butiker Clas Ohlsson, Kjell & Company mf.l.).

Ja jag ska experimentera lite med olika alternativa lösningar och köra uteslutningsmetoden...

Återkommer med svaret på problemet, om och när jag lyckas lösa det..... :)

• 2 weeks later...
Hur har det gått med radion???

Har faktiskt nyss varit ute och provat och har faktiskt lyckats hålla kommunikation mellan 2 av dom 3 radioapparaterna på ca 2km avstånd, den tredje ville dock inte vara med utan det var mycket dåligt ljud i den, vad som varit problemet vet jag inte.... Kan det ha varit olycksamma förhållanden alla gånger vi provat? Den tredje skall dock skickas in för mätning och provning.

Fick tyvärr även mycket störningar från nån, lät som jänkare på dialekten och dom pratade i flygtermer.

Nu ska fordons antennerna uppdateras och sen ska nya tester göras, då har vi iaf 27mhz i bilarna. Lite besviken måste jag dock säga att jag är, skulle kanske ha siktat på en högre frekvens. Tycker att PMR apparaterna fungerar bättre....

Kanske får bli ytterligare ett system, någon som har något bra förslag på vad man ska ha för att få en riktigt bra räckvidd, ska ha både fordonsradio och hand radio.

Mvh / Gustav

Att du får in kommunikation med flygtermer, tyder på att du inte har 27 Mhz, i alla fall inte stabilt. En väl fungerande 27 Mhz radio ska vid något så när jämn topografi klara minst 7-10 km. En PMR i bästa fall kanske 3 km.

Det måste vara något fel på dina enheter.. säker på att allt sitter som det skall ?

Som Carl skriver så är 10km ingen omöjlighet med 27mhz om allt fungerar.

Vi använder numera VHF "behövs licens" Vi kom 30km i skog utan större störningar.

Att du får in kommunikation med flygtermer, tyder på att du inte har 27 Mhz, i alla fall inte stabilt.

Det händer att jag oxå får in gubbar som pratar engelska och flyg, senast i fredags när jag passerade landvetter flygplats.

27 Mhz FM är en "fri fekvens" (man behöver således inte tillstånd eller licens). Som ett resultat av detta blir det mycket skräp i etern. Framför allt är det många som invandrat till Sverige som håller dialogen öppen med sina släktingar från andra länder eller kontinenter. Man använder sig då av avancerade antenner och höga effekter som tangerar 1KW och ibland där över (vilket iofs är förbjudet men i och med att kontrollen är dålig så tar man risken). Dessa sändningar slår ofta ut svagare sändare.

Detta har dock minskat något sedan Skype har kommit på tapaten.

De samtal som ni har fått in är inte på någon officiell frekvens för flyget m.m. (de ligger på VHF-frekvenser som inte går att höras på det låga 27 Mhz FM-bandet). I USA och Australien kör man också 27 Mhz fast på AM-bandet (s.k. CB-radio).