Jump to content

Köp tankar Rav4

Globecruiser

Recommended Posts

Har en kompis som är intresserad av att köpa en kort Rav4.

Är det någon som har någon erfarenhet eller tankar om bilen.

Bränsleförbrukning årsmodeller m.m ?

Bilen skall bara användas som pendlar bil så det blir 0% terrängkörning med den.

Vi har en -04 rav4 som min sambo åker med. Hon är ganska nöjd med den, inga problem och en bränsleförbrukning på ca 0,7 hade den till norge för två år sen och höll fartbegränsningarna på 80 stenhårt och då var vi till slut nere på en snitt förbrukning på 0,61 enligt färdatorn, ökade dock fort när vi kom ut på svenska vägar och farten gick upp... Vi bor lite avigt till och kör lite snöiga grusvägar och då klarar den sig mycket bra. Minus är att den är ganska trång i bagaget och ljudnivån i bilen är lite högre än önskvärt. Men överlag en mycket bra bil enligt oss, om man inte behöver några terräng egenskaper förstoss

Mvh Gustav

Jag vill minnas att den korta Rav4:an (2 dörrars) finns som 2-hjulsdriven. Vet ej om den även finns som 4x4. Värt att notera i vilket fall som, då det i så fall borde vara prisskillnad på dessa.

Vill minnas att den första generationen hade 4-hjulsdrift även som kort. Men de hade inte ens ABS som standard. Har provkört en sådan för länge sedan! De senaste generationerna har nog 2-hjulsdrift som korta.

Men hur många bilar finns det inte som man kan pendla om man nöjer sig med 2-hjulsdrift?

Har kanske inte så mycket med saken att göra men jag ville bara berätta att jag hade en lång version av den tidigare rav4án på borneo för några år sedan med diffbroms i bakaxeln och den var faktiskt förvånansvärt duktig över leriga vägar och även i sand, trots avsaknad av lågväxel.

Mvh /

Gustav

• 10 months later...

Försöker blåsa liv i tråden.

En god vän har nu köptankar på en rav4, då första generationen.

Känner att jag har dålig koll på dessa. Så hitte på vad ni tycker och tror om dessa.

Visst hade de manuella diffspärrar som standard?

som sagt, spåna på!

Jag har en kompis som har kört snart 20 000 mil med en sådan, den har väl rullat 26 000 mil i dagsläget. Det enda som de har bytt är batteriet samt ljuddämparen tror jag. Lite rost har väl börjat sig smyga på vid någon skärmkant men just denna bilen är väl kanske inte den mest omsorgsfullt omhändertagna bilen.. Den har klarat sig bra trots ganska påfrestande körning. Diffen sitter orginal tror jag och funkar bra. Dock, om man inte har använt den på länge kan den vara svår att få i ibland vilket han har märkt.

Ja, kort och gott. Håller nog samma kvalité som resterande Toyota bilar, rullar länge och felfria. Det är iallafall min uppfattning.