Jump to content

Island 2008


Globecruiser

Recommended Posts

Iceland overland 2008

 

I början av Juli startade vi en liten expedition till den förtrollade ön Island.

Från Västkusten körde vi upp genom Norge över Hardangervidda och landade tillslut

i Bergen.

 

LC00.jpg

 

Från bergen tog vi Smyril lines färga Norröna som trafikerar Danmark, Shetlandsöarna, Färöarna och Island.

Redan i Bergen var vädret dåligt med mycket regn och blåst.

Så fort vi kom utomskärs så började det bli hårdare vindar och sjön reste sig snabbt.

Många ombord varav b.la sambon åkte på ordentlig sjösjuka. Jag och tydligen några till hade inte

ont av sjön och fick avnjuta en kanon revbensbuffé som var anpassad efter

ca 500 personer. Nu var vi 7 personer som fick avnjuta maten.

Efter ca 50timmar och två stop på Shetlandöarna och färöarna kom vi fram till Seydisfjordur. En liten fiske stad som ligger

på öst sidan av Island djupt inne i en fjord.

Redan från båten visste man att ön hade något speciellt att erbjuda. Bergformationerna och färgerna avslöjade ett karjligt landskap som minns sagt var imponerande.

Dom första dagarna spenderade vi med att köra över norra delen av ön.

Norra Island har väldigt mycket att bjuda på. bara några timmar efter hamnlägret så har du kommit upp till Dettifossen som är Europas kraftigaste vatten fall.

 

LC0001.jpg

 

Från Dettifoss om man följer väg 1 "ringleden" så kommer man snart fram till Krafla som är ett vulkaniskt område. Det ryker från marken lite överallt

och landkapet är som taget ur en sience fiction film.

 

ic01.jpg

 

 

Längre västerut kommer man förbi några forsar och lite annat sevärt b.la ett badhus som skall bli norra islands "blå lagunen".

Överallt på island är naturen imponerande.

Då och då möter man andra bilar, ofta stora Artic truck ombyggda Patrols eller Landcruisers.

 

Efter att ha åkt ända ut till Islands nordvästra fjordvärld så var det nu tid att åka tillbaka och möta upp de andra vid färjelägret.

Dock hade vi två dagar på oss så vi tänkte att vi kan ju åka lite i inlandet själva för att se hur det är.

Hittade snabbt en liten intressant väg med hjälp av Footprints GPS material över Island.

Vägen som såg bra ut på kartan visade sig vara en blandning mellan kullersten stora som medicinbollar och skogstraktor spår. Totalt var det ca 48km

sån väg och det tog nästan 13 timmar att ta sig den sträckan.

 

 

 

En vecka efter att vi hade kommit till Island var det dags att möta upp de andra. Alla var sugna på att köra inlandet så ingen tid gick till spillo utan

gasen i botten och ut i terrängen. Vårt mål med inlandet var att ta sig från Askja till Landmannlaugar i söder via F910.

Vi slog läger nere i en dal och gick igenom färdplanerna för de kommande dagarna.

Vägen till Askja bjöd på massor med upplevelser b.la varm vatten dusch iform av ett naturligt vattenfall och en spektakulär vy över Vattnajökul.

Från vulkanen Askja körde vi F910 som ofta är stängd "vi hade tur" genom en öken som bildas av Vattnajökuls smält process. Sanden var djup och mjuk

så bilarna fick kämpa hårt för att hålla tempot uppe. Runt oss kom det sandstormar.

Efter öknen blev det stenigt med ett landskap taget ur stjärnornas krig. Här fick vi också njuta av en middag precis vid foten av den väldiga glaciären.

Direkt efter middagen kom vi in ett landskap som var helt platt. såg precis ut som en sjöbotten. Hela ytan var täckt av ett tunt lager vatten

som ibland blev lite djupare.

 

ic04.jpg

ic05.jpg

 

Sedan körde vi genom hela inlandet över sten och ännu mer sten.. Ibland blev det lite mossaktigt. Islands natur ändrar sig hela tiden så det

hinner aldrig bli tråkigt. Ibland kom ett och annat vad.

 

 

En bra bitt söderut kom vi fram till Landmannlaugar som är mest känd för sin varma källa. Efter att ha badat bilarna i det 30 gradiga vatten var det

våran tur för ett bad. Landmannlaugar består av två stycken floder. Den ena ljummen och den andra jätte varm. Sedan går floderna ihop och det är

där man badar. Blir det för kallt så simmar man närmare den varma floden.

 

 

ic08.jpg

 

Från Landmannlaugar körde vi ner till Selfoss för att reparera några saker som hade gått sönder. Sedan var det dags för lite äventyr igen.

Denna gång tryckte vi ner gasen mot Torsmörk som ligger på öns södra mitt. Vägen till Torsmörk består av massor av vattendrag varav några

som är lite djupare.

själva Torsmörk ligger längst in mot glaciären och är en pampig syn.

Nu var det dags att utforska öns väst sida. Från Torsmörk körde vi vägen som går parallet med markaflött "en stor flod" norr mot Hekla.

Sent på eftermiddagen efter dagens mångra många vad kom vi fram till ett vad som såg lite värre ut än de andra.

Jag tittade ut och det såg inte så farligt ut, klart det såg strömt ut men varför skulle det vara värre än som andra vi hade passerat samma dag.

I med tvåan och låg växel, för säkerhets skull satte jag även i diffen i bakaxeln. bara 10 meter ut i floden så försvann huven ner under vattnet.

Tänkte inte så mycket utan höll gasen och bilen hoppade över dom stora stenarna och genom det djupa vattnet. Väll tacksamma över att ha kommit över

så tittade vi lite längre upp längs floden och där kunde man se vattenmassorna iform av en stor fors. ÄVen där fanns en gångbro över så vi i första bilen

tog oss tillbaka till dom andra. Efter en del diskussioner så bestämde vi oss för att försöka komma över med alla bilar som bestod av en till HDJ80 och en

Mitsubishi L200 som vi var mest oroliga för.

I och med att Jag tagit mig över så borde den andra HDJ80 också komma över så den skulle få åka först. Vi kopplade massor med wire och rep mellan Landcruisern och L200´an så det

räkte hela vägen över floden. Precis när vi tänkte starta rullade den ner en gigantisk Nissan Patrol mot oss. Han stannade och påpekade direkt

att det där går alldrig. Jag pekade på min bil på andra sidan floden och han höjde lite på ögonbrynen.

Han visade sig frakta vandrares packning mellan stugor så han var mycket van vid just denna flod. När man inte såg stenarna som låg i forsen var det

omöjligt att åka igenom även för honom. Nu såg man formen efter stenarna i mitten men vattnet nådde dess topp.

Vi frågade om han kunde visa oss den bästa vägen igenom och om han kunde ge klartecken iform av tummen upp när han tyckte vi kunde åka över.

den stora Patrolen gick djupt genom vattnet och gungade i sidled av vattentrycket. Väll på andra sidan stannade han och hoppade. Gott tänkte vi nu

gör han tummen upp. Men istället för tummen upp drog han armarna åt sidan som ett stort frågetecken. "vad det nu betydde"

Ialla fall så körde vi igenom först med Landcruisern vilket gick bra och sedan drog Landcruisern igenom L200´an som vikarierade som båt under större

delen av överfarten.

 

 

Efter denna strapats tog vi in på en hytt och fick både värme och en god middag.

Dagen efter så körde vi till Hekla, på vägen fick vi bogsera en MAN lastbil och vi passade även på att köra lite i snön som fanns kvar.

Man kan köra upp en bra bit på Hekla så självklart gjorde vi det och fick en magnifik utsikt över stora delar av Island.

 

ic09.jpg

ic10.jpg

ic12.jpg

 

Sista veckan spenderade vi med att köra turistsvängen från västsidan söderut och från väst till öst längs kusten.

 

ic11.jpg

ic13.jpg

ic14.jpg

ic15.jpg

ic16.jpg

ic17.jpg

ic18.jpg

ic19.jpg

 

Island är verkligen ett jätte vackert land som rekommenderas starkt för de som vill uppleva mycket natur och få en rolig körupplevelse.

Många påstår att vädret är dåligt på Island men vi hade tre veckor kanon väder. Totalt sätt var det två dagar som var lite regniga.

Vi fick även uppleva ett värme rekord på 29.7grader.

Link to comment
Share on other sites

Bra filmer och bilder! :mrgreen:

 

Jens, det är väl okej om jag lägger in filmen F910 på min hemsida också?

 

Självklart Ronnie !! Alla som var med får bruka materialet som dom vill :)

 

 

 

Vill också passa på att tacka alla som var med och gjorde det till en lyckad resa..

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra skrivet!

Man blir lite sugen ja ...

 

Men varför tar filmen av bogersingen av L200 slut just när det spännande börjar, finns det en del två man måste betala för :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra skrivet!

Man blir lite sugen ja ...

 

Men varför tar filmen av bogersingen av L200 slut just när det spännande börjar, finns det en del två man måste betala för :mrgreen:

Ja du!

Panik i filmteam inför överfarten. 2 personer grinade, en hade slut på batteriet och en fick hoppa undan för att inte bli överkörd! Annars var det en jättetrevlig överfart.

 

Eva

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.