Jump to content

Kan detta verkligen funka?

MrWIB

Recommended Posts

Min spontana känsla utan att veta något om produkten är att det nog inte är tok-bra, för då hade alla haft det. Jag skulle kunna misstänka att man kan få problem med balansering, man får ett tyngre däck med tänkbart sämre komfort och ljudupplevelse. Samt som Adventura nämnde, man kan missa skador som kan bli kritiska.

Däcktillverkarna jobbar en hel del på "punkteringsfria" däck och vanligaste konceptet där är att däcksidorna är tillräckligt styva för att kunna köra på alternativt att man har ett mindre "däck" inne i däcket som man kan köra på i nödfall. Samtliga koncept har nackdelar i form av ovan nämnda.

Men som sagt, jag vet inget om denna produkten!

Vi använde systemet under den senaste expeitionen från Sydkorea-Sverige på MC. Funkar inte alls.

Det användes också i samband med Paris-Dakar och det blev rejält med obalans i däcken.

Många fick punktering och blev istället riktigt sura då inte vulkpluggen fungerade pga kletet i däcket.

När det gäller "punkteringsfria" däck: Till min Cooper-S finns dessa däck som jag säljer riktigt billigt då det är skräp. Fungerar inte på en prestandabil med extremt låg däcksprofil. Konstant obalans är också vanligt.

mvh,

Jag har använt http://www.tirefix.se massor av gånger på div maskiner t.ex hjullastare, dumprar, bobcats m.m och det fungerar jätte bra. Har det i flera pickuper och där finns inte någon obalans.

Fungerar klockrent på små hål. Ibland pysser det till och det kommer en blå stråle från däcket i någon sekund, forsätter man köra så är det sätt på en gång.

Däremot så skulle jag inte vilja ha det i Landcruisern för att när man väll behöver plocka av däcket är det kladdigt och inte så kul när hela däckmaskinern får det hela över sig.

om jag inte missminner mig så var det just tirefix dom använde vid transasia 2006. Konstigt att det blev så mycket obalans.

Jag har använt http://www.tirefix.se massor av gånger på div maskiner t.ex hjullastare, dumprar, bobcats m.m och det fungerar jätte bra. Har det i flera pickuper och där finns inte någon obalans.

Fungerar klockrent på små hål. Ibland pysser det till och det kommer en blå stråle från däcket i någon sekund, forsätter man köra så är det sätt på en gång.

Däremot så skulle jag inte vilja ha det i Landcruisern för att när man väll behöver plocka av däcket är det kladdigt och inte så kul när hela däckmaskinern får det hela över sig.

om jag inte missminner mig så var det just tirefix dom använde vid transasia 2006. Konstigt att det blev så mycket obalans.

Jo det stämmer nog. Men punkis fick de oavsett pys och blåa strålar :mrgreen:

Nej - jag är nog för gammalmodig. Jens är ju en ung grabb med friska idéer och jag vet att han gillar när det pyser och kommer blåa strålar ;)

Jag är en trist typ som röstar dock på gammal klassiskt vulkplugg!

Men det låter lite häftigt med det där pyset och strålarna!

Nästa gång jag är i Götet måste vi testa och du får visa mig när det pyser och strålar. Du kommer säkert kunna övertyga mig ;)

mvh,