Jump to content

Rostskyddsbehandling

Peder

Recommended Posts

Tänkte att jag skulle vara föredömlig och göra en komplett Dinitrolbehandling på min nya LC120.

Ett av de större misstagen, faktiskt :) . Aldrig sett maken till kladdig bil. Fullständigt ALLT under bilen är en salig sörja. De hade tom sprutat Dinitrol in i kylaren samt bränslekylaren och radiatorn till AC'n. Vilket i sin tur medför att samtliga radiatorer måste bytas ut! Det hela blev en katastrof. Att överhuvudtaget göra arbeten under bilen är bara att glömma.

Detta är något jag verkligen skulle vilja ha ogjort!

Mitt tips är att göra rostskyddsbehandlingen själv och att endast göra detta på vissa chassidetaljer.

Finns det någon som har ett bra tips på lösningsmedel som kan användas för att få bort eländet på vissa komponenter? Jag avser i första hand för att få bort kletet från a-armar, stötdämpare och fjädrar m.m.. Avfettningsmedel fungerar dåligt. Lacknafta hjälpligt. Thinner okay men inteoptimalt då det angriper bussningar m.m.

Tips mottages tacksamt.

mvh, :evil:

Det där låter inte roligt,jag hade spontant sagt lacknafta men det har du redan försökt.

Testa med bensin, vet inte om det fungerar men det borde fungera. Men det är inte så kul att jobba med.

JAK

Tråkigt Peder! Tror att en kvalificerad ångtvätt samt därefter om det behövs, avtorkning manuellt med lösningsmedel o trasor. Jag har hittills behandlat mina bilar själv, tvättat, sprutat med rå linolja som kryper in överallt samt sedan en blandning av linolja o tectyl på slitytor.

Det du råkat ut för tyder på en helt okunnig person som sprutat.

Vilka klåpare :) Varför inte gå tillbaks till firman som gjorde eländet så dom får fixa till det?

Verkar ju som om dom bara hissat upp bilen och sprutat rakt på...

Dinitrol är ju gjort för att tåla det mesta så det är inte lätt att få bort ens med bensin.

/Johan

De har nog varit mycket noggranna (men lite slarviga). Dom har gjort ett bra arbete i alla balkar och med vax i karroseridelar, dörrar, flyglar och luckor. Men att dränka in vitala delar är ju tämligen slarvigt och ställer till problem.

Vi får se vad som skall göras.

Mvh,