Gå till innehåll

Kopplingsbyte

Algot

Rekommendera Poster

Hej! Blev efter lång tids letande igår ägare av en ”smal” LC120 manuell 6 vxl med endast 19 000 mil på mätaren. Tyvärr upptäckte jag inte under provkörning (eller lyckades undermedvetet förtränga) att kopplingen sjunger på sista versen. Symptomen är tydliga med stigande varv vid acceleration efter uppväxling till övre växlarna. Kopplingen tar högt. Hörde mig för idag och har av auktoriserad verkstad (Uppsala) fått kostnadsförslag på 32 600 kr för byte. Priset kan dock bli 42 200 kr ifall svänghjulet skulle ha gått varmt och också behöver bytas. Tar gärna del av era eventuella erfarenheter av kopplingsbyte och kostnad. Bilen känns som en lågmilare men den har haft en besvärlig backe utanför sitt tidigare hem, antagligen dragit en del släp och också gått en del i stadstrafik vilket troligen är anledning till den slirande kopplingen. Köpet var privat och jag ska behålla bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till toyota4x4.se :)

Grattis till nya bilen! Lite trist att det blev strul till att börja med, men du kommer att älska bilen 👍

Jag har ingen koll på detaljerna, men en spontan reaktion är att troligen är det mesta i offerten från Toyota arbetstid och det borde gå att hitta en verkstad med lägre timtaxa. Till exempel verkar det finnas eftermarknads kopplings-kit på euro4x4parts för i runda slängar 3-4.000:-

https://www.euro4x4parts.com/en/parts/ref=EKB6285/clutch-complete-kit/oe=kt-321

Jag gissar att det troligen mest är vikt och storlek på växellåda som gör det krångligt, jämfört med en "vanlig" bil.

• Like 2
Länk till kommentar

1 timme sedan, Klydd säger:

Hej och välkommen till toyota4x4.se :)

Grattis till nya bilen! Lite trist att det blev strul till att börja med, men du kommer att älska bilen 👍

Jag har ingen koll på detaljerna, men en spontan reaktion är att troligen är det mesta i offerten från Toyota arbetstid och det borde gå att hitta en verkstad med lägre timtaxa. Till exempel verkar det finnas eftermarknads kopplings-kit på euro4x4parts för i runda slängar 3-4.000:-

https://www.euro4x4parts.com/en/parts/ref=EKB6285/clutch-complete-kit/oe=kt-321

Jag gissar att det troligen mest är vikt och storlek på växellåda som gör det krångligt, jämfört med en "vanlig" bil.

Plus dubbelt så många kardanaxlar som på en (o)vanlig bil... 

Länk till kommentar

Hej och grattis, jag skulle kolla priser med Kenneth och Son i Österbybruk. De är duktiga på Toyota (tror en av dom har en Prado själv) och jag har fått bra med hjälp med min HZJ79. Jag brukar köpa in delen och de monterar. Ronnie heter han jag talat med.

Redigerad av Josaa
Länk till kommentar

Tack Klydd för välkomnandet till forumet och svaren. Jag tror det är en bil jag kommer trivas bra med. Är van vid en Honda CR-V 2011 som känts oöm och tålig men den här bilen ger ett intryck av robusthet på en annan nivå. Alla reglage i bilen känns som nya. Behaglig på motorvägen till skillnad från de äldre Chevrolet suburbans som är den enda rambyggda referens jag har. Lagom motor också. Den känns rappare än en LC150 med 191 hk och automat som jag körde för ett tag sedan. Kanske är den lättare eller så förmedlar den i och med sin äldre konstruktion mer fartintryck än LC150 😀

Ang kopplingsbytet så stämmer det att det verkar vara timpris och storlek på låda som får kostnaden att dra iväg. Den mindre lokala verkstad som jag brukar använda till andra bilarna kunde inte ta jobbet pga storlek och tyngd. Jag har i morse fått ytterligare ett pris (Enköping) på ca 24 kkr inkl båda lagren och ny kopplingsgaffel (som ev kan avstås om gamla ok). Inget svänghjul i den offerten.

Tack Josaa och tack även för tipset på verkstad i Österbybruk.

Jag uppdaterar när bytet är gjort. 

Länk till kommentar

19000mil och redan utsliten koppling känns inte rätt.  Har du något "glapp" i kopplingspedalen eller börjar det frikoppla så fort du nuddar kopplingen? Kanske går det att justera spelet så det blir det nödvändiga glappet.

Med en mekbok till bilmodellen och ett garage så byter man kopplingen själv. Tungt,  svettigt och skitigt men helt klart görbart.

Länk till kommentar

Hej! Inget glapp i pedalen men den är inte alls lika ”följsam” och gradvis greppande på samma vis som i mina andra bilar (golf tdi, Honda i-dtec). Snarare är den ”direkt” och lite tung att trampa ner ungefär som det låg en ballong under pedalen. Jag har tänkt att känslan antagligen är så för att det är grövre grejer än på vanliga personbilar. Som du skriver så frikopplar den snabbt och behöver också vara nästan helt uppsläppt för att driva. Nu avslöjar jag min okunskap men kan det vara så att bilen delar broms- och kopplingsvätska som mina andra bilar? Det är flera bromsdetaljer och vätska bytt på den under vintern. Bromsarna känns dock helt normala. Är det förekommande att spelet du nämner rubbas i takt med kopplingsslitage? Är inte kopplingen självjusterande? Jag håller med om att det egentligen känns tidigt för koppling. Kvinnan som ägde bilen före mig har vad jag förstått dragit en del släp med den och haft sin hemvist i Stockholm senaste 8 åren så det kan ha blivit en del stadskörning. 

Länk till kommentar

Nej, broms och koppling är separat.

För kopplingen ser den nog ut ungfär så här och sitter vid torpedväggen framför kopplingspedalen i motorutrymmet:

image.png.3ad390409e080378f3ce34da5c2882f8.png

Vätskan kan ju vara dålig, men tror att då är det istället svårt att trampa ur.

Vet inte hur det är på 120 serien, men troligen samma som på min 100-serie och där finns det i verkstadsmanualen hur man juster koppling och dess spel.

Kan ju vara värt att undersöka innan du lägger för mycket pengar på ett byte?

• Like 2
Länk till kommentar

Om den frikopplar/greppar  när pedalen är nära sitt viloläge bör man nog se om det inte går att få till mer spel.  Som klydd nämner bör tillvägagångssättet stå i verkstadsmanualen för din modell. 

• Like 1
Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Tack för alla tips! För att skona bilen ger jag mig inte på justeringar själv. Jag är visserligen duktig på att börja skruva och demontera men har lite svårare med att återställa. Det brukar alltid bli några skruvar över 😀 Kärleken till denna bil kanske gör mig till en bättre mekaniker med tiden. En reparationshansbok ska införskaffas.

Tack speciellt för tipset om Kenneth och Son ovan. Ringde dem och det var den nämnda Ronnie som svarade. De verkar kunniga och det lät som om de bytt en och annan koppling på den typen av bil. Nu är bilen inbokad där för åtgärd. 

Uppdatering om det kommer. Sen hoppas jag kunna fokusera på saker som taktält och också, efter att ha kört den ordentligt, fundera på om den ska rulla på plåtfälgarna med 225/70/17 eller om den ska / kan ha andra hjul.

Redigerad av Algot
  • Like 5
Länk till kommentar

• 2 months later...

Uppdatering: kopplingsbytet gjorde susen. Bilen känns som ny i drivlina. Som Klydd förutspådde så har jag kommit att ”älska” bilen. Visst är den lite ”truckig” i sin motorkaraktär men har en helt rätt dimensionerad motor för sin storlek o tyngd. Omkörningar på landsväg är inget orosmoment. Förbrukningen ligger på endast 0,8 vid jämna 120 km/h och 0,9 vid varsam blandad körning. Den sjätte växeln och de smala däcken, 225, hjälper säkert till. Större däck får avvakta, denna video lärde mig nytt angående smala däcks anliggnigsyta.

Sen förstår jag att det kanske blir stadigare färd med bredare däck vid taklast och hög fart. Nästa grej att fundera på är ifall bilen ska behandlas med linolja eller fluidfilm, det ska jag läsa vidare om i andra trådar här på forumet. 

• Like 2
Länk till kommentar