Gå till innehåll

Finansierad men lagom dyr lc 150 2013

Adhd

Rekommendera Poster

God kväll gott folk

Jag har precis bokat/reserverat min andra land cruiser, en 150 från 2013 med 3.0 motorn och utan bakre diffspärr.

Någon som monterat air locker bak på en 150?

Första bilen jag valt att delfinansiera, vilket skrämmer mig lite. Faktumet att jag lägger på en fast utgift till utöver bolånet känns väl sådär. Men behovet av en större, säkrare, driftsäkrare bil väger tyngre än något sådant. 

Hur har ni gjort? Alltid ”sparat” och sedan köpt? Eller har banken en del med era bil köp att göra? 

Bilen jag köpt är faktiskt den modellen jag letat. Manuell, utan något extra lull lull, så lite som möjligt som kan strula. Lite back to basic. 

jag har läst löpmeter här på forumet och för en massa år sedan var jag nog medlem men kommer varken ihåg mitt användarnamn eller mailen jag då nyttjade. 

Det här blir en liten tråd om bilen men det börjar först när den står på gården. Det skall monteras extraljus och byggas lådor och monteras hundburar bak, fixa någon repa och underredes behandlas innan vintern kommer.

Bilder kommer men idéer och åsikter välkomnas! 

Mvh

• Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till en trevlig o bekväm bil!

Jag är nog som du vill inte ha en massa bling bling bara för sakens skull. sitter hellre på ett tygsäte än nu på skinn o väljer gjärna växel själv, ac är däremot ett krav. 

Har haft våran i 6år nu och är väldigt nöjd. 

Hur man väljer att finansiera sin bil är upp till var och en. 

• Like 2
Länk till kommentar

Bilen kom i förrgår. Leendet som uppstår varje gång jag startar den är otroligt trevligt. 

Jag hade inte kört någon 150 innan denna, bara kört en 45, 75, 80 90 och 100 innan. 
Närmaste denna kommer är 100 men den är tystare, trevligare efter vägen, känns piggare. 

grymt nöjd hittills, känns bra med 14 dagars ånger rätt. 
som Gotlands bil är den väldigt fri från rost vilket är ett grymt plus. 

Är ute på tur med en kamrat, 2 hundar, taktält, 1st tält 8 med kamin, vatten, öl och mat samt övrig utrustning så drar bilen ca 0,89 enligt trippmätaren på 47mil landsväg och 8 mil grusväg. Väldigt nöjd med den förbrukningen. 

vad rostskyddar ni era bilar med? 
dinitrol finns i länet men hittar inget annat om jag inte kör linolja med gammal motorolja som på förra bilen. 

• Like 4
Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Efter en jakt sväng på ca 70 mil så måste jag säga att jag är imponerad över allt bilen kan svälja, vi åkte två personer och två hundar med burar samt med med grejor för en vecka men köpte nya vinterdäck efter vägen så vi packade in dom i bilen men då blev den full lastad på riktigt, inte en extra snickers skulle ha fått plats.. 

Förbrukningen hamnade på 0,9 totalt.
Även detta imponerar, vi körde många mil efter ruskigt dåliga vägar där delar av vägen inte fanns kvar så diffen fick testas. 

Körde precis in i garaget för första gången, nu ska vi skruva ut fläkten för

den låter på högre lägen. En enklare service med olja och filter samt montera en ledramp innan vi rullar ut igen. 

IMG_2756.jpeg

Redigerad av Adhd
  • Like 5
Länk till kommentar

Nu börjar vi.. 

Skulle göra en riktig rengöring och börja dra kabel till extra ljus, detta blev istället en snabb attack mot rosten under insteget och mitt konsolen fanns även några bubblor under listen runt bagageluckan så alla dessa har slipats, grundats och penslats med färg. 

kablar fanns redan till extraljusen men dom hade ärgat bort vid relät för det satt väldigt dåligt till. så jag måste nog göra om det mesta.

Väldigt enkelt att ta bort mittkonsolen till och med fronten lossnade snällt, nästan så det är tänkt att kunna ta lös och inte bara ta sönder saker.

Någon som har tips på sätesskydd med bra passform?

IMG_2766.jpeg

IMG_2767.jpeg

IMG_2770.jpeg

IMG_2769.jpeg

• Like 2
Länk till kommentar

20 timmar sedan, Adhd säger:

Nu börjar vi.. 

Skulle göra en riktig rengöring och börja dra kabel till extra ljus, detta blev istället en snabb attack mot rosten under insteget och mitt konsolen fanns även några bubblor under listen runt bagageluckan så alla dessa har slipats, grundats och penslats med färg. 

IMG_2767.jpeg

Hej,

Kul att rota i ny bil och bra med framsteg.👍

En liten notering i all välmening, slipa inte om du har rost, det som händer är att du drar ny blank metall som ser fin ut över rostporerna och du stänger in rosten och den kommer snart tillbaka. Använd gärna en punktbläster i stället så att det blir rent på djupet och sedan en bra primer på det. Rekommenderar Hagmans CA som är ruskigt enkelt att få bra resultat med och ger bra rostskydd. Sedan en topplack som förseglar. Då får du ett långsiktigt resultat som håller.

• Like 1
Länk till kommentar

Tack! Ska absolut lösa en bläster istället. Inte ens tänkt tanken, blev lärd att man ska få fram blank metal utan porer och sen prima och lacka! Men det är så kul att lära sig något nytt! Är det bättre med glas eller sand för att blästra hemma? 

Har ingen bild på ledramps montaget, men jag har beställt 3st nbb och rampen kommer flyttas men den sitter nu på regplåtsmotage för det hade jag liggandes så den för sitta där lite temporärt. 

Oljudet från fläkten var som jag befarade ett dåligt lager, kunde inte lista ut hur jag skulle klyva fläkten från den lagrade genomgående bulten så jag får köpa en ny fläkt enhet. 

Nästa grej som väntar är ett dubbel golv bak med en låda och plats för koffertar/barnvagn under.

IMG_2771.jpeg

IMG_2772.jpeg

IMG_2773.jpeg

• Like 2
Länk till kommentar

För rost mm på stålplåt är sand eller andra aggressiva ämnen det du bör använda. Glas använder du till aluminium, koppar mfl mjuka metaller. Tror Biltema har en punktbläster som är helt okej till mindre ytor.

• Like 1
Länk till kommentar

Jaha slut på det roliga. Började bra med en grym dag på stan med familjen men sen när jag skulle starta bilen lyser motorlampan och lampan för 4lo blinkar samtidigt som antisladd lampan lyser.. Koderna jag fick ser ni på bild. 
Efter Googlingar så kan det vara att bara ett batteri byttes innan köp då den var strömlös, men båda batterierna var ledsna men ett byttes kan medföra spänningsbortfall. Köpte nytt batteri och ska montera detta och se vad som händer. Bilen gick att köra men den drog mer soppa, har kört ca 85 mil och snittat 0.89 till 0.95 men nu drog den utan last bara två vuxna och ett barn 1.24 på 6 mil. Kan även vara som det står att avgastempersturmätaren som är paj eller glapp.. vi får se. 

IMG_2795.jpeg

IMG_2798.jpeg

Länk till kommentar

• 1 month later...

Knepigt detta med egr..

Var inte helt enkelt att komma åt, men varje ursäkt för att köpa nya verktyg är en bra ursäkt. Jag måste köpa kråkfötter för att komma åt och komma vidare till grenröret. 

Men lite bilder på egr rengöringen. Inte så dåligt som vissa på nätet men långt ifrån bra. Varför ska vi envisas med detta? 

Provade värme för att torka ut det kletiga så det blev torrare att hantera. Funkade kanon! 

ingen lösning på P242D mest troligt är DPF borta eller jätte kass. Avgasrörets slut är verkligen sotigt även det. Men är det så grymt sotigt och äckligt innan förbränningen så blir det inte bättre efter. 

IMG_2939.jpeg

IMG_2940.jpeg

IMG_2941.jpeg

• Like 1
Länk till kommentar

Toyota kunde köra  datorstyrd regenering på våra Toyotor för 1500. Men vi gör det själva, kör några mil på motorvägen på treans växel 3500-4000 rpm nån gång i månaden.
På en bil försvann inte felkoden (P2002). Då bytte jag givaren - ingen skillnad. Då kopplade jag slangen till givaren i en loop. Ingen skillnad, trots att den inte längre kunde mäta någon tryckskillnad. Således fel nån annanstans, och man får leva med att motorlampan tänds ibland. Resettas bara inför besiktning.
Som tur är går den inte över i limp mode.
EGR, Ad Blue och mycket annat som kommit sen 1998 är satans påfund utan någon mätbar effekt på miljön. Än mindre på "global medeltemperatuer".
Dessa fordon är problematiska att använda i många delar av världen då de inte klarar bränslet.

• Like 4
Länk till kommentar

• 2 months later...

Tusen tack för svaren!

Felkoden hoppas jag var kontakten till ena tempgivaren på avgasröret för där hade det lossnat så grannen fick plocka fram en go låda och sen på med nytt stift och det har funkat sedan dess! 

• Like 2
Länk till kommentar