Gå till innehåll

Kamremsbyte

Rekommendera Poster

Någon som har koll på komponenter som byts vid kamremsbytet på V8:an?

Det är dags på Stora Brun nu vid 36500 mil. Vore fantastiskt bekvämt om någon hade en lista på t.ex artikelnumren på vattenpumpen, rem, spännare, spännhjul m.m.

Tips på inköpsställe uppskattas också :)

Jag tänker att man byter väl motsv för aggregat/generatorremmen också.

Tänkte försöka mig på jobbet själv, om det inte åtgår något listigt specialverktyg som jag inte har..

Toyota har varit relativt billiga på bytet tidigare men nu vill de ha 14000 kr ink mtrl..ospecat vad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 1 month later...
På 2024-04-17 på 18:29, Björn Holmgren säger:

...

Toyota har varit relativt billiga på bytet tidigare men nu vill de ha 14000 kr ink mtrl..ospecat vad.

Skulle just föreslå att låta Toyota göra det, men shit vilket pris. 
Har gjort det en eller två gånger på min 100a hos Toyota och det var faktiskt så billigt att det inte ens var värt att tänka på att göra det själv. 
Kanske skall kolla vad de vill ha för 100an nu, det börjar närma sig igen tror jag bestämt.

Länk till kommentar

Jag har bytt på dieseln och då köpt SKF inklusive spännare och rulle. Har för mig sådant kit kostade runt 1500kr. Men, det är ju enklare på dieseln än V8an. 

Såg att på euro4x4parts säljer de kit till V8 som även inkluderar vattenpumpen, så då kanske man kan gissa att det är vanligt att man byter den samtidigt. 

https://www.euro4x4parts.com/en/parts/catalog-specific/toyota-landcruiser-series-100-uzj100-4-7i-v8-petrol-ifs-1998-2007/service-items/belts-timing/timing-full-kit

Länk till kommentar

Tack! Jag tyckte jag kollade där men hittade inte… måste vara fel på glasögonen..

Svårt att se (?) vilket märke det är på grejerna dock, men det går kanske att ta reda på.

V- pumpen byttes förra gången men den är ju inte tokdyr heller. Lika bra att se till att alla hjul, spännare åker med, även för aggregatremnen antar jag. 
Fläktfästet har jag dock bytt sedan tidigare, så det får vara. Det tipsas på en del forum om att byta främre packbox vevaxel också, får väl se. Fuktar det inte så tror jag det får vara.

Länk till kommentar

• 8 months later...
  • 2 months later...