Gå till innehåll

HZJ 79. Vilken olja till fördelningslåda, växellåda och axlar?

Rekommendera Poster

Hej

Har nyligen köpt mig en Land Cruiser som ska bli min nya äventyrsbil. Det är en HZJ79 från 2000.

Jag har försökt bli klok på vilken olja jag ska använda i respektive låda samt axlar. Har ingen instruktionsbok och genom ett intensivt sökande på internettet så blir jag bara än mer förvirrad.

Besökte den lokala Toyota-handlaren idag för att vara säker på att jag köper rätt olja. De kunde inte svara direkt men en trevlig kille ringde upp mig efter en timme när han hade kollat upp saken. 
Han hade fått fram i systemet vilken olja som skulle vara i respektive låda och axlar. Utifrån de olika alternativen som dök upp i systemet så konstaterade han att jag i princip kunde använda samma olja i båda axlarna och samma i båda lådorna.

Detta gör mig lite förbryllad eftersom vad jag förstått av mitt gogglande så är just växellådan känslig om man använder ”fel” olja. GL-3 är väl klassningen enligt instruktionsboken och vad jag förstått så kan GL-4/5 med dess tillsatser vara skadliga för synkningar osv.

Jag förklarade detta för den trevlige killen och vi kom överens om att jag skulle ställa frågan på detta forum för att få fram experternas svar på mina frågor.

Så här är mina frågor:

1. Vilken olja och hur mycket behöver jag till framaxeln?

2. Vilken olja och hur mycket behöver jag till bakaxeln?

3. Vilken olja och hur mycket behöver jag till fördelningslådan?

4. Vilken olja och hur mycket behöver jag till växellådan?

5. Rekommendation på var jag får tag i dessa innan påskhelgen?

6. Kan jag köpa en ”sämre olja” (läs typ Biltemas GL-3 för veteranbilar till växellådan och andra till övriga) för att skölja ur axlarna/lådorna genom att köra några mil för att sedan byta igen till rätt typ av olja?

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta innan påsk då jag planerat att kladda ner mig ordentligt med oljebyten.

Tack på förhand!

Mvh // Joakim Lindström 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte hjälpa dig med vilken olja du behöver,  men på min något äldre HJ 60 är det så som din lokala Toyotakille säger.  En olja till bägge växellådorna och en annan till axlarna. På min är det samma viskositet men hypoidolja till axlarna och UTAN hypoid till lådorna. Hypoidoljan lägger en lite tjockare film vilket kan vara ohälsosamt för framförallt lagren i växellådorna.  Därför bör man ha koll på rätt olja på rätt ställe. 

• Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser