Gå till innehåll

Storlek på däck


Magnus H

Rekommendera Poster

Jag klurar lite på det här med hur stora hjul som är lagom egentligen. Jag har en HJ60 och på den kör jag Yokohama Geolandar AT 33/12,5-15.

Alla vet väl att en sån bil inte är pigg och ska kanske inte vara heller men den storleken på hjulen hjälper sannerligen inte denna gamling.

Den rullar på men tycker att det är tråkigt uppför. Taktält hjälper heller inte 😄

 

Är det kanske nån här som testat att gå ner en tum och kan ge ett utlåtande? Oavsett bil.  

Kanske är det bortkastat att sälja dom jag har och köpa 32´

 

/Magnus

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 2H är nog 31-32" max att rekommendera.
Men även då är den en slö kuse som kräver att man växlar ner i motluten och gör omkörningarna lite svåra. 
Och offroad får man planera körningen efter bilens begränsningar.
Fördelen är att den är ekonomisk och outslitlig.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2023-12-18 på 18:15, Magnus H säger:

Jag klurar lite på det här med hur stora hjul som är lagom egentligen. Jag har en HJ60 och på den kör jag Yokohama Geolandar AT 33/12,5-15.

Alla vet väl att en sån bil inte är pigg och ska kanske inte vara heller men den storleken på hjulen hjälper sannerligen inte denna gamling.

Den rullar på men tycker att det är tråkigt uppför. Taktält hjälper heller inte 😄

 

Är det kanske nån här som testat att gå ner en tum och kan ge ett utlåtande? Oavsett bil.  

Kanske är det bortkastat att sälja dom jag har och köpa 32´

 

/Magnus

 

Turbo är bästa lösningen enl mig, blir en helt annan bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Visst är den slö, jag gillar den som den är. Outslitlig över snabb alla dar i veckan! Och ja, ekonomisk får jag faktiskt hålla med om. Taktält, massa packning, två personer och 33' så har den aldrig tagit mer än 1,2 liter milen. 

Men för att underlätta lite så tänkte jag på däcken. Ska testa hur den ser ut med 31', såna kan jag låna från min bror.

Om jag går vidare med bytet så blir mina till salu. De är som nya.

20231218_100748.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storleken på hjulen har betydelse, men även bredden.

HJ60 ser mest harmoniskt ut på 33x12.5, och blir rätt så slö med dessa, tyvärr.

Har själv testat ett antal storlekar på min, 225/70 R16, 235/85 R16, 265/70 R15, 33x12.5 R15. Av dessa fungerade 265/70 R15 bäst, lagom stora, lagom breda, ok förbrukning (runt 1 l/mil). Med 33" på gick förbrukningen upp ca 2 dl.

 

Hade även en HJ61 med 33" och den kändes som en raket jämfört med 60an... Turbo gör skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha för svar och input.

Jag förstår att motorn är orimligt svag för den här bilen, och såklart värre med stora hjul. Men samtidigt vill jag inte ha för små hjul heller, det ser så tråkigt ut.

Ska testmontera 31:or men är nästan säker på att det kommer se lite litet ut.

Ja, tänk om man hade en 12HT i gömmorna som bara ville byta plats med 2H:n där fram..

Jag vill nog inte ge mig på att montera turbo. Motorn är inte avsedd för det samt att bränslesystemet ska ju ha vissa komponenter som inte finns. Tryckkompensering och sånt där.

 

Jag testar lite så får vi se vart det landar! Slänger ut mina däck här om det blir byte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.