Jump to content

Solpanel

Rylander
 Share

Recommended Posts

Funderar på att lägga en solpanel på skåpet så batterierna får lite underhållsladdning. Men det finns ju en uppsjö av olika paneler, såg att t.o.m. Jula och Biltema säljer paneler. Vad jag förstår så behövs en panel och en regulator. Vad skall man välja och vad skall man undvika?

Först så finns det hårda eller flexibla paneler, hårda behöver fäste och flexibla kan limmas fast med tex. Sika.

Regulatorn som du behöver ska helst vara en MPTT regulator, själv använder jag Victrons sortiment och då de med blåtant som funkar fint med deras app i telefonen.

vill du ha mer hjälp så slå en pling 

Om du har en CTEK dc-dc laddare så har den ingång för solpaneler direkt. Fungerar klockrent och den ingången kan även kopplas till tex ett nätaggregat från en skrotad laptop för laddning från nätet. Jag har en på 18 volt och 7 amp för laddning i garaget via ett relä. När 230v ansluts så drar reläet och kopplar bort solpanelen samt kopplar ni nätaggregatet.

Det här var inte lätt att välja vad man skall köpa. Regulator, då lutar det åt Victrons MPPT 75/10.

Solpanel, gillar flex panelerna som bl.a. Batterilagret säljer, dessa paneler har en sladd med +/- kabel,

många andra paneler har separata kablar för +/-. Bilderna förklarar skillnaden bättre.

@Jens, jag hör av mig.

Screenshot2023-03-15at16-05-22Solpanel120W-176V-SunluxFlexMonoMBBETFEBlack.png.dbd99bbb737e291e074e450e8481e8de.pngScreenshot2023-03-15at17-47-49DOKIOSolpanel100W18Vbjbarhalvflexibeltunnfilmmonokristallinlttfrhusvag-tandraoregelbundnaytorAmazon.seIndustriellaverktygprodukter.png.a025026debc0d8210fc2fa6189eed73e.png

• Like 1

Jag kom på att jag har en sprillans ny MPTT regulator liggandes om det kan vara intressant. 

Råkade köpa en för mycket :)

Använder flex panel både på släp och bil när vi åker längre. Smidigt och enkelt att gömma.

Jag köpte någon marin version tror jag. 

• Like 1