Rylander Posted March 13 Report Share Posted March 13 Funderar på att lägga en solpanel på skåpet så batterierna får lite underhållsladdning. Men det finns ju en uppsjö av olika paneler, såg att t.o.m. Jula och Biltema säljer paneler. Vad jag förstår så behövs en panel och en regulator. Vad skall man välja och vad skall man undvika? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert Posted March 13 Report Share Posted March 13 Först så finns det hårda eller flexibla paneler, hårda behöver fäste och flexibla kan limmas fast med tex. Sika. Regulatorn som du behöver ska helst vara en MPTT regulator, själv använder jag Victrons sortiment och då de med blåtant som funkar fint med deras app i telefonen. vill du ha mer hjälp så slå en pling Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted March 15 Report Share Posted March 15 Om du har en CTEK dc-dc laddare så har den ingång för solpaneler direkt. Fungerar klockrent och den ingången kan även kopplas till tex ett nätaggregat från en skrotad laptop för laddning från nätet. Jag har en på 18 volt och 7 amp för laddning i garaget via ett relä. När 230v ansluts så drar reläet och kopplar bort solpanelen samt kopplar ni nätaggregatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted March 15 Report Share Posted March 15 Ta en sväng till Batterilagret i Rollsbo, De har både MPTT och paneler i butiken. Vill du ha bra rabatt slå en pling innan :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rylander Posted March 15 Author Report Share Posted March 15 Det här var inte lätt att välja vad man skall köpa. Regulator, då lutar det åt Victrons MPPT 75/10. Solpanel, gillar flex panelerna som bl.a. Batterilagret säljer, dessa paneler har en sladd med +/- kabel, många andra paneler har separata kablar för +/-. Bilderna förklarar skillnaden bättre. @Jens, jag hör av mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted March 15 Report Share Posted March 15 Jag kom på att jag har en sprillans ny MPTT regulator liggandes om det kan vara intressant. Råkade köpa en för mycket Använder flex panel både på släp och bil när vi åker längre. Smidigt och enkelt att gömma. Jag köpte någon marin version tror jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts