Jump to content

Ny på forumet, nyinköpt LC, status


Apis
 Share

Recommended Posts

Hej alla!

Ny på forumet. 🙂 

 

Jag och min sambo (med en tjej på åtta månader, vårt första barn) har precis köpt en LC120WB, bensinaren. Vi har haft en LC150 60th Ann. för ett par år sedan som vi tyvärr sålde då vi för tillfället bodde innanför tullarna. Hur som, ett par lägenheter och något radhus senare har vi byggt hus och flyttat en halvtimme ut från smeten. Vad lämpar sig då bättre än att äntligen få köpa en LC?

 

Kort om bilen

LC120WB med 4.0 V6 MY05

Svensksåld, ett pensionärspar köpte bilen ny, jag köpte bilen från dem (dödsbo)

Rullat cirka 8600 vid köp, nu 8900

Fantastiskt fin blå färg men flera tillval, underredet är i mycket gott skick (vad jag kunnat bedöma hittills) 

 

Rådande status 

Bilen har fått ny olja och filter i år innan försäljning 

Det första jag gjorde efter köp vara att lämna in bilen till Toyota, då byttes oljan i växellådan, fördelningslådan, diff. fram och diff. bak

Denna månad ska rem och hjul till bland annat AC:n bytas ut då det börjat väsnas (förmodligen bland annat torr/stel rem på grund av stillastående)

Till våren sedvanlig service på Toyota och byta av bromsskivor och bromsbelägg runtom, bromsvätska 

 

Planer/på gång

Väntar på tid hos min vän för TLC - lite lackskador etc. som skall fixas, turligt enkom plastdetaljer men likväl, gammalt par som ägde bilen innan mig

Behöver hitta ett set fälgar, hade tänkt kränga på AT 771 Bravo på dessa. Tankar? Tänker året runt däck (väl insatt i detta stigma med "allvädersdäck")

I november lämnas bilen in till Rostskyddsmetoder för komplett underredsbehandling 

Till våren lämnas bilen för vaxning, polering och lackskydd 

 

Sökes

Komplett sett fälgar 

Växellådsspak/knopp

Loto takbox

 

Väl mött! 

Edited by Apis
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Välkommen 👍

 

Med bara 10k mil på mätaren finns väl ingen anledning att byta bromsskivor?

Det är en LC du har, dom håller många mil till. 

Link to comment
Share on other sites

55 minuter sedan, MFI9 säger:

Välkommen 👍

 

Med bara 10k mil på mätaren finns väl ingen anledning att byta bromsskivor?

Det är en LC du har, dom håller många mil till. 

Tackar! 😊

 

Säkerligen har du rätt, samtidigt har samtliga skivor, i synnerhet fram, en rejäl "pizzakant" av amerikanskt snitt. Jag får fundera vidare, i varje fall belägg och vätska för det behövs verkligen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Klydd säger:

Hej och välkommen :)

 

Tack vänligen!

 

Noterade garagetrådsmöjligheten, jag ska försöka få upp en tråd så snart panelerna är åtgärdade och det roliga sätter i gång. 😃

 

Om någon har ett med 17"-fälgar hör gärna av er. 

Edited by Apis
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 2022-10-10 på 08:43, MFI9 säger:

Välkommen 👍

 

Med bara 10k mil på mätaren finns väl ingen anledning att byta bromsskivor?

Det är en LC du har, dom håller många mil till. 

Välkommen!😀

👍
Bromsskivor och belägg är slitagedelar med en ändlig livslängd. De byter man om de är (nästan) utslitna. Annars inte.
Jag brukar ta ett foto på bromsskivor och speciellt belägg vid varje hjulbyte. Dvs minst vår och höst. Sedan är det enkelt att kolla och jämföra slitaget tillbaka i tiden. För att bedöma om det börjar bli dags att byta något.

Bromsvätska är lite knepigare för den tar åt sig fukt och det i princip osynligt. Antingen kan man mäta fuktinnehållet/kokpunkten och byter vid behov. Eller så gör man bara normal service. Då byts vätskan på intervall utan att man behöver tänka på saken. Så byter de vid servicen till våren oavsett har du ju koll på den oxo!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 2022-10-11 på 23:00, Mr.O säger:

Välkommen!😀

👍
Bromsskivor och belägg är slitagedelar med en ändlig livslängd. De byter man om de är (nästan) utslitna. Annars inte.
Jag brukar ta ett foto på bromsskivor och speciellt belägg vid varje hjulbyte. Dvs minst vår och höst. Sedan är det enkelt att kolla och jämföra slitaget tillbaka i tiden. För att bedöma om det börjar bli dags att byta något.

Bromsvätska är lite knepigare för den tar åt sig fukt och det i princip osynligt. Antingen kan man mäta fuktinnehållet/kokpunkten och byter vid behov. Eller så gör man bara normal service. Då byts vätskan på intervall utan att man behöver tänka på saken. Så byter de vid servicen till våren oavsett har du ju koll på den oxo!

 

Tackar vänligen! Och mycket kloka råd! Själv är jag relativt bevandrad roadracing-förare, just nu paus, och bromsvätska/ok/belägg/skivor för mig är A och O. Möjligtvis är jag mer känslig än andra på den fronten, men små skillnader märker jag exceptionellt tidigt. 

 

Kan hittills meddela att under den korta tid vi ägt LC:n så har vi inte bara bogserat andra, för oss okända, en utan två gånger. Till det dragkroken vid flytt och lastkapaciteten baktill - häpnadsväckande. Vilken bil! 

För intresserade så inväntar jag fortfarande tid på lackverkstaden. I närtid byter jag en rem och två löphjul. Har också hittat en likasinnad på YT: Tom van Pope, rekommenderar starkt hans kanal! Välgjort och intressant. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kort uppdatering från den senaste tiden: 

 

I förra veckan byttes rem och två löphjul. Utöver det har jag landat i att försöka plocka på mig ett set fälgar (original) tillika fyra stycken BF Goodrich till våren. Tyvärr ingenting nytt från verkstaden vad avser skönhetsfel, förefaller som att min vän gått under jorden. I övrigt går hon som en dröm efter samtliga oljebyten etc., så mjukt, tyst med en underliggande kraft om det skulle behövas. Supernöjd! 

 

Hoppas kunna återkomma med bilder i relativ närtid när hon varit inne på lackverkstaden. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.