Jump to content

Regga in en oreggad landcruiser

Stortrasken

Recommended Posts

Hej på er alla ny här sen idag, har nyligen köpt en oreggad landcruiser från en herre i Tornedalen. Den har rullat hos LKAB som servicebil innan den hamnat hos han och stått i massa år. Den är i bra skick förutom lite skadad i dörren på förarsidan, startar och det mesta funkar.

det jobbiga vill få den laglig för vägtrafik, kollat på transportstyrelsen och då försökt få tag i ett certifikat från Toyota för att göra en regbesiktning men de har gått bet på den frågan. 

min fråga hur bär man sig åt?

Hoppas ni alla lyckliga toyotaägare har det bra!

• Like 1

Ta hjälp av Toyota Sverige och om det inte fungerar så kontakta Toyota i Japan, brukar vara "Overseas service department" som hjälper till med sånt här. 

Vilken årsmodell är det?? 

För det kan påverka. 

• Like 2

Osäker men nån gång början av 80 talet, är det olagligt att köpa papper? Har inga såna heller att få tag i men skulle önska få den i trafik igen så hade gärna hittat en bra väg. 

det står bj42 är det modellnamnet?

Edited by Stortrasken

18 timmar sedan, MFI9 säger:

Att byta identitet på ett fordon är inte tillåtet. Bättre att jobba med det du har, antar att du har ett chassienummer? 

Ställde den frågan till en besiktningsman, och han hade en del tips.
Får man byta ram på en bil? Kaross?
Identiteten sitter i ramen. Man kan stansa om ramen med nya tecken. Bilar importerade från USA saknar ofta ramnummer och då får man göra så.
Det är svårt att göra snyggt på plats. Bättre om man skär ut en rektangel ur ramen, stansar i bänk och svetsar tillbaka.
Har man en bortrostad ram kan man skära ut ramnumret och transplantera till en frisk ram. 

Förslagsvis gör man det snyggt så att det inte syns, och ingen kommer att invända.
Är det en 45a du har? Torde finnas en del papper från svenska bortrostade bilar. Jag har några till HJ60.

21 timmar sedan, MFI9 säger:

Att byta identitet på ett fordon är inte tillåtet. Bättre att jobba med det du har, antar att du har ett chassienummer? 

Jo det bästa är att göra på helt lagligt vis, har chassinummer på kärran men tänkte eftersom det inte verkade gå hitta papper på Toyota i Sverige så har jag ingen olaglig bil. Tänkte prova med Japan kanske mjöligt få tag i det där. 

• Like 1

2 timmar sedan, priffe säger:

Identiteten sitter i ramen. Man kan stansa om ramen med nya tecken. Bilar importerade från USA saknar ofta ramnummer och då får man göra så.
Det är svårt att göra snyggt på plats. Bättre om man skär ut en rektangel ur ramen, stansar i bänk och svetsar tillbaka.
Har man en bortrostad ram kan man skära ut ramnumret och transplantera till en frisk ram. 

Förslagsvis gör man det snyggt så att det inte syns, och ingen kommer att invända.
Är det en 45a du har? Torde finnas en del papper från svenska bortrostade bilar. Jag har några till HJ60.

Jag ville helst gärna inte göra olagliga handlingar, men känner jag har en lagligt köpt bil som gärna skulle få rulla på vägarna igen. Bj42l verkar modellen heta på typskylten, jag känner mig lite kost i ämnet att hitta papper på Toyota så söker en vettig lösning om det finns!

4 timmar sedan, priffe säger:

Amerikanska bilar har VIN även om det inte är stansat i karossen eller ramen. Det är det nummer som stansas in vid registrering i Sverige. Jag har en bil på gården som har just detta gjort. 

Att byta karossen på en ram går inte att jämföra då det handlar om att fortfarande ha en identitet och att göra reparation eller renovering och där den nya delen inte har någon del i fordonets identitet. 

Men det är en helt annan sak att stansa in ett chassienummer som inte hör till fordonet. Oavsett om du gör det på plats eller svetsar i en plåt som är stansad. 

Vad en besiktningsman säger muntligt har mycket liten om ens någon juridisk bäring. Bättre att kontakta Transportstyrelsen och få svaret skriftligt. 

3 timmar sedan, MFI9 säger:

Amerikanska bilar har VIN även om det inte är stansat i karossen eller ramen. Det är det nummer som stansas in vid registrering i Sverige. Jag har en bil på gården som har just detta gjort. 

Att byta karossen på en ram går inte att jämföra då det handlar om att fortfarande ha en identitet och att göra reparation eller renovering och där den nya delen inte har någon del i fordonets identitet. 

Men det är en helt annan sak att stansa in ett chassienummer som inte hör till fordonet. Oavsett om du gör det på plats eller svetsar i en plåt som är stansad. 

Vad en besiktningsman säger muntligt har mycket liten om ens någon juridisk bäring. Bättre att kontakta Transportstyrelsen och få svaret skriftligt. 

Helt sant! Jag hoppas på att hitta de rätta intygen från Toyota så jag kan göra det den rätta vägen

• Like 2

23 timmar sedan, Stortrasken säger:

Jo det bästa är att göra på helt lagligt vis, har chassinummer på kärran men tänkte eftersom det inte verkade gå hitta papper på Toyota i Sverige så har jag ingen olaglig bil. Tänkte prova med Japan kanske mjöligt få tag i det där. 

Gruvbilar registrerades aldrig för bruk i trafik, åtminstone i Sverige.

Tror det är bäst att kontakta tillverkaren, generalagenten och ÅF är knappast  intresserade av något annat än att kränga nya bilar...

12 minuter sedan, priffe säger:

Jag har en rostfri ram från en FJ60 som jag kommer att ha god användning för. Utan några som helst skrupler.

Det är helt okej, så länge du har identitet på ramen. Du kan till och med sätta en Nissan-kaross på ramen och regbesikta som karossbyte 🤣👍

5 timmar sedan, valdas-76 säger:

Gruvbilar registrerades aldrig för bruk i trafik, åtminstone i Sverige.

Tror det är bäst att kontakta tillverkaren, generalagenten och ÅF är knappast  intresserade av något annat än att kränga nya bilar...

Det är nog svenska generalagenten jag kontaktat, ska prova kontakta de igen.