Jump to content

Glapp i framdiffen


Stefan_P

Recommended Posts

Jag har en del spel i drivaxel i framdiffen och undrar hur man justerar det. Har sett nån video där dom har av hela axeln, men det orkar man tji, så jag undrar om man kan göra det under bilen på nåt sätt. Ser också att dom målar pinionen för att se att den ligger jämnt mot kronhjulet. Är det nödvändigt att göra så eller är det överkurs?

Link to comment
Share on other sites

Diffen måste ut, märkfärg och indikatorklocka plus vanliga verktyg är minimum. 

Annars är diffen snart förstörd om det inte görs ordentligt. 

Edited by MFI9
Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, MFI9 säger:

Diffen måste ut, märkfärg och indikatorklocka plus vanliga verktyg är minimum. 

Annars är diffen snart förstörd om det inte görs ordentligt. 

Hur menar du ut? Ska den inte bara öppnas så man kommer till att justera? Menar du att det är  ett måste att ha upp den på ett bord? 

Link to comment
Share on other sites

Stefan_P

 

Är det spelet i framdiffen eller i framaxeln?

Det är två olika saker.

Drivaxlar+ drivknutar+ frihjulsnav och vips har vi en medbringare som roterar fritt minst en kvarts varv...

Du kommer inte åt diffen när den sitter på plats för att det finns ingen lucka på axelröret som på t ex semi floating  bakaxel.

Och det är väldigt sällan om aldrig en framdiff på heavy duty axlar behöver justeras, den slits ju inte lika mycket som bakdiff.

Och om diffen trots allt måste justeras så är det säkrast att lämna iväg den till någon som har gjort det förr...

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

39 minuter sedan, valdas-76 säger:

Stefan_P

 

Är det spelet i framdiffen eller i framaxeln?

Det är två olika saker.

Drivaxlar+ drivknutar+ frihjulsnav och vips har vi en medbringare som roterar fritt minst en kvarts varv...

Du kommer inte åt diffen när den sitter på plats för att det finns ingen lucka på axelröret som på t ex semi floating  bakaxel.

Och det är väldigt sällan om aldrig en framdiff på heavy duty axlar behöver justeras, den slits ju inte lika mycket som bakdiff.

Och om diffen trots allt måste justeras så är det säkrast att lämna iväg den till någon som har gjort det förr...

 

 

 

Det är spel i axeln mellan transfern och diffen fram, 2-3 cm skulle jag tro. Drivaxeln Bak har mycket mindre, max 1 cm.

Link to comment
Share on other sites

42 minuter sedan, valdas-76 säger:

Stefan_P

 

Är det spelet i framdiffen eller i framaxeln?

Det är två olika saker.

Drivaxlar+ drivknutar+ frihjulsnav och vips har vi en medbringare som roterar fritt minst en kvarts varv...

Du kommer inte åt diffen när den sitter på plats för att det finns ingen lucka på axelröret som på t ex semi floating  bakaxel.

Och det är väldigt sällan om aldrig en framdiff på heavy duty axlar behöver justeras, den slits ju inte lika mycket som bakdiff.

Och om diffen trots allt måste justeras så är det säkrast att lämna iväg den till någon som har gjort det förr...

 

 

 

Men jag kolla på en video nu där jag ser att man måste in i diffen så nu fattar jag att allt måste av och upp på ett bord.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.