Stefan_P Posted June 13, 2021 Report Share Posted June 13, 2021 Jag har en del spel i drivaxel i framdiffen och undrar hur man justerar det. Har sett nån video där dom har av hela axeln, men det orkar man tji, så jag undrar om man kan göra det under bilen på nåt sätt. Ser också att dom målar pinionen för att se att den ligger jämnt mot kronhjulet. Är det nödvändigt att göra så eller är det överkurs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted June 13, 2021 Report Share Posted June 13, 2021 (edited) Diffen måste ut, märkfärg och indikatorklocka plus vanliga verktyg är minimum. Annars är diffen snart förstörd om det inte görs ordentligt. Edited June 13, 2021 by MFI9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted June 13, 2021 Author Report Share Posted June 13, 2021 10 minuter sedan, MFI9 säger: Diffen måste ut, märkfärg och indikatorklocka plus vanliga verktyg är minimum. Annars är diffen snart förstörd om det inte görs ordentligt. Hur menar du ut? Ska den inte bara öppnas så man kommer till att justera? Menar du att det är ett måste att ha upp den på ett bord? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted June 13, 2021 Report Share Posted June 13, 2021 Stefan_P Är det spelet i framdiffen eller i framaxeln? Det är två olika saker. Drivaxlar+ drivknutar+ frihjulsnav och vips har vi en medbringare som roterar fritt minst en kvarts varv... Du kommer inte åt diffen när den sitter på plats för att det finns ingen lucka på axelröret som på t ex semi floating bakaxel. Och det är väldigt sällan om aldrig en framdiff på heavy duty axlar behöver justeras, den slits ju inte lika mycket som bakdiff. Och om diffen trots allt måste justeras så är det säkrast att lämna iväg den till någon som har gjort det förr... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted June 13, 2021 Author Report Share Posted June 13, 2021 39 minuter sedan, valdas-76 säger: Stefan_P Är det spelet i framdiffen eller i framaxeln? Det är två olika saker. Drivaxlar+ drivknutar+ frihjulsnav och vips har vi en medbringare som roterar fritt minst en kvarts varv... Du kommer inte åt diffen när den sitter på plats för att det finns ingen lucka på axelröret som på t ex semi floating bakaxel. Och det är väldigt sällan om aldrig en framdiff på heavy duty axlar behöver justeras, den slits ju inte lika mycket som bakdiff. Och om diffen trots allt måste justeras så är det säkrast att lämna iväg den till någon som har gjort det förr... Det är spel i axeln mellan transfern och diffen fram, 2-3 cm skulle jag tro. Drivaxeln Bak har mycket mindre, max 1 cm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted June 13, 2021 Author Report Share Posted June 13, 2021 42 minuter sedan, valdas-76 säger: Stefan_P Är det spelet i framdiffen eller i framaxeln? Det är två olika saker. Drivaxlar+ drivknutar+ frihjulsnav och vips har vi en medbringare som roterar fritt minst en kvarts varv... Du kommer inte åt diffen när den sitter på plats för att det finns ingen lucka på axelröret som på t ex semi floating bakaxel. Och det är väldigt sällan om aldrig en framdiff på heavy duty axlar behöver justeras, den slits ju inte lika mycket som bakdiff. Och om diffen trots allt måste justeras så är det säkrast att lämna iväg den till någon som har gjort det förr... Men jag kolla på en video nu där jag ser att man måste in i diffen så nu fattar jag att allt måste av och upp på ett bord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted June 13, 2021 Author Report Share Posted June 13, 2021 16 minuter sedan, Stefan_P säger: Men jag kolla på en video nu där jag ser att man måste in i diffen så nu fattar jag att allt måste av och upp på ett bord. Min är tyvärr en semi floater Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts