Jump to content

Reservdelar till BJ73 1987?

Jomag

Recommended Posts

Hej, jag undrar om någon mot förmodan säljer reservdelar till en BJ73:a (3B-motor) från 1987? Gissar att BJ70/75 och FJ70/73 kan ha fungerande reservdelar inom vissa områden.

Är intresserad av allt möjligt men även:

1. Delningsbara bakdörrar (ska såvitt jag förstå finnas för vissa marknader/modeller till skillnad mot mina hela)

2. Vilostöd/lås till motorhuv för framruta (eng. Cradle Assy/Windshield Rest)

Har någon erfarenhet av att köpa soft top (ram plus duk) utomlands? Verkar säljas från exempelvis Dubai och Colombia när man kollar Ebay och nätet.

/Magnus

Tjena Magnus,

Det verkar som du och jag är inne på samma spår, jag har en Bj73 som jag nu monterat av frp top från och skruvat av bakrutor på bakdörrarna. Jag har även köpt hem en soft top från Colombia och har en bra kontakt där som jag gärna delar med mig av. De verkar vara bäst på soft tops då de verkar gjort detta till många bilar i deras trakter! Dock kostar det en del med frakt och tull därifrån men värt är det :)

// Viktor

Edited by ViktorBj73
  • Like 1

Det låter toppen Viktor! Jag tar tacksamt emot kontakten. :-) En fråga, den där ramen som man verkar montera för soft top, förutsätter den att man tar bort kraschbågen på något sätt?

Låter även som att du har turen att ha delningsbara bakdörrar. Jag måste försöka hitta sådana så man kan köra helt nere.

Blir nog svårt hitta delningsbara dörrar. Ett alternativ är att hitta ett set vanliga dörrar och kapa ner dom, och ha dom för sommarbruk.

Gummistöden för huven finns på nätet

Edited by priffe
  • Like 1

Det går att montera soft top med kraschbågen på! :) Det är en förutsättning för att kunna bältade passagerare i baksätet.

Precis, dock letar jag nytt högre bakdel alternativt endast fönster då det är kraschat. Det är ser helt klart bättre ut utan den bakdelen!

Var det du som kanske klippte den beigea Bj73an som låg på blocket häromveckan? Grattis i så fall :D 

• Like 1

• 11 months later...

Hej igen alla, väcker den här tråden till liv. Eventuellt kan man hitta originaldelar för soft top och ram ifrån Japan.

Vet någon med säkerhet om bakre karossen etc. för en PZJ, HZJ osv från 90-talet är samma som BJ73? Har för mig att jag läst någonstans att det är så.

Om någon fler är intresserad av att byta hard mot soft top så säg till.

Viktor, hade du några bilder på din Colombianska variant?

Tjenare, är också i behov av lite delar.

Letar följande delar;

Spacers till hjulen

Lämplig vinsch att montera framtill. Ljudsystem samt radio antenn. 
Höjnings sats 

Höger bak ruta och ram till delningsbar dörr.

ang soft toppen från Colombia så kom ramen fram rostig och halvdant ihopsvetsat med flera vassa kanter och allmänt slarvigt. Blir att byta ut en del av ramen mot nya delar samt blästra och lacka om övriga delar. 

8F292FF4-F406-4BBE-B34C-B521145EE044.jpeg

• Like 1

På 2022-03-30 på 22:23, ViktorBj73 säger:

Tjenare, är också i behov av lite delar.

Letar följande delar;

Spacers till hjulen

Lämplig vinsch att montera framtill. Ljudsystem samt radio antenn. 
Höjnings sats 

Höger bak ruta och ram till delningsbar dörr.

Har möjligen spacers och bakruta om den är samma som på en 'vanlig' dörr.