Stefan_P Posted March 21, 2021 Report Share Posted March 21, 2021 Var ska nålen för motortemp stå? Ska den vara så långt ner eller mer i mitten? Har sett en video på youtube där nålen var ungefär där min är. Termostaten som gjort sitt? Oljetempen funkar inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
priffe Posted March 21, 2021 Report Share Posted March 21, 2021 Ser bra ut, skulle aldrig vara orolig för att den står för lågt. Om kylarvätskan ser bra ut i färg och nivå. För Afrika och sandkörning är det obligatoriskt att fixera fläkten för max kylning. Under normal körning rör sig knappt mätaren då. De brukar också ta bort den rörliga delen av termostaten för att öka flödet, men det har mindre effekt. När jag påpekat att det inte är bra att köra motorn onödigt kall skrattar de bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted March 21, 2021 Author Report Share Posted March 21, 2021 1 timme sedan, priffe säger: Ser bra ut, skulle aldrig vara orolig för att den står för lågt. Om kylarvätskan ser bra ut i färg och nivå. För Afrika och sandkörning är det obligatoriskt att fixera fläkten för max kylning. Under normal körning rör sig knappt mätaren då. De brukar också ta bort den rörliga delen av termostaten för att öka flödet, men det har mindre effekt. När jag påpekat att det inte är bra att köra motorn onödigt kall skrattar de bara. Ok, jag tycker bara att jag inte får riktigt varm luft in. Det är varm, men inte så varm så att man måste dra ner, man kan köra på max alltid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorn Posted March 26, 2021 Report Share Posted March 26, 2021 är du säker på att det är tempmätare för olja?? i min 87,a visar den mätaren oljetrycket!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted March 27, 2021 Author Report Share Posted March 27, 2021 13 timmar sedan, traktorn säger: är du säker på att det är tempmätare för olja?? i min 87,a visar den mätaren oljetrycket!! Det är den övre, vattentempen jag menar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorn Posted March 27, 2021 Report Share Posted March 27, 2021 11 timmar sedan, Stefan_P säger: Det är den övre, vattentempen jag menar. Och jag tänkte på den avslutande meningen "oljetempen funkar inte " Den undre mätaren är oljetrycket och det är alltid lite läskigt när den mätaren inte rör sig. Men det kanske bara är själva visaren som inte fungerar, annars har någon mixtrat lite. Finns ju inte mycket elektronik i en hj60, men försvinner oljetrycket så stängs motorn av av sig själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted March 27, 2021 Author Report Share Posted March 27, 2021 2 timmar sedan, traktorn säger: Och jag tänkte på den avslutande meningen "oljetempen funkar inte " Den undre mätaren är oljetrycket och det är alltid lite läskigt när den mätaren inte rör sig. Men det kanske bara är själva visaren som inte fungerar, annars har någon mixtrat lite. Finns ju inte mycket elektronik i en hj60, men försvinner oljetrycket så stängs motorn av av sig själv. Där sitter en extra oljetrycksmätare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts