Stefan_P Posted March 15, 2021 Report Share Posted March 15, 2021 (edited) Hur mycket är normalt spel i diffarna? Hur många centimeter ungefär ska det vara mellan stoppen? När ska man rebuilda? Edited March 15, 2021 by Stefan_P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted March 15, 2021 Report Share Posted March 15, 2021 2 minuter sedan, Stefan_P säger: Hur mycket är normalt spel i diffarna? Hur många centimeter ungefär ska det vara mellan stoppen? När ska man rebuilda? Måttet framgår av verstadshandboken och du mäter med indikatorklocka på kronhjulet. Så att vrida på kardan och försöka avgöra fungerar inte. På framaxeln har du dessutom spel i hubbarna som gör att det känns väldigt glappigt om du vrider på kardan. Byt olja och kolla hur mycket metall som följer med den gamla ut, är bitarna stora som en järnspis så är det nog dags. Lite småspån på magnetpluggen är däremot normalt. Obs, lossa alltid påfyllningspluggen först. Får du inte loss den, så se till att fixar det innan du tömmer ut oljan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted March 15, 2021 Author Report Share Posted March 15, 2021 9 minuter sedan, MFI9 säger: Måttet framgår av verstadshandboken och du mäter med indikatorklocka på kronhjulet. Så att vrida på kardan och försöka avgöra fungerar inte. På framaxeln har du dessutom spel i hubbarna som gör att det känns väldigt glappigt om du vrider på kardan. Byt olja och kolla hur mycket metall som följer med den gamla ut, är bitarna stora som en järnspis så är det nog dags. Lite småspån på magnetpluggen är däremot normalt. Obs, lossa alltid påfyllningspluggen först. Får du inte loss den, så se till att fixar det innan du tömmer ut oljan. Tack för tipset. Ska byta olja så fort som möjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorn Posted March 26, 2021 Report Share Posted March 26, 2021 tittar man i boken så ska du använda hypoidolja i fram och bakaxel men inte hypoidolja i växellåda. Kan vara bra att tänka på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted March 27, 2021 Author Report Share Posted March 27, 2021 13 timmar sedan, traktorn säger: tittar man i boken så ska du använda hypoidolja i fram och bakaxel men inte hypoidolja i växellåda. Kan vara bra att tänka på. Hmm, vad jag minns så kan man ha GL-4 till allt. Har redan köpt all olja och bytt i bakdiffen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted March 27, 2021 Author Report Share Posted March 27, 2021 13 timmar sedan, traktorn säger: tittar man i boken så ska du använda hypoidolja i fram och bakaxel men inte hypoidolja i växellåda. Kan vara bra att tänka på. Tack för påpekandet. Jag trodde jag kunde använda samma olja till allt. Som tur är så är det hypoidolja som jag fyllt bakdiffen med, men får lämna tillbaka överflödet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted March 27, 2021 Author Report Share Posted March 27, 2021 Just nu, Stefan_P säger: Tack för påpekandet. Jag trodde jag kunde använda samma olja till allt. Som tur är så är det hypoidolja som jag fyllt bakdiffen med, men får lämna tillbaka överflödet. Biltemas 36-978 89,95/litern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorn Posted March 27, 2021 Report Share Posted March 27, 2021 10 timmar sedan, Stefan_P säger: Tack för påpekandet. Jag trodde jag kunde använda samma olja till allt. Som tur är så är det hypoidolja som jag fyllt bakdiffen med, men får lämna tillbaka överflödet. Jag är långt ifrån expert men som jag har fattat det så lägger hypoiden en tjockare oljefilm. Häller man hypoid i växellådan som ska ha vanlig olja blir det lagerras med tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted March 27, 2021 Author Report Share Posted March 27, 2021 1 timme sedan, traktorn säger: Jag är långt ifrån expert men som jag har fattat det så lägger hypoiden en tjockare oljefilm. Häller man hypoid i växellådan som ska ha vanlig olja blir det lagerras med tiden. Lurigt när det står att det ska vara GL-4 eller 5, får kolla upp det lite mer noga iallafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorn Posted March 29, 2021 Report Share Posted March 29, 2021 Här är en bild från toyotas mekbok. GL följt av en siffra är en sak, hypoidolja eller inte är en annan sak. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted April 4, 2021 Author Report Share Posted April 4, 2021 Jag förmodar att H41 är standard 4-växlad låda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts