Gå till innehåll

Signal i varvräknarsensor

Rekommendera Poster

Hej! Alla

Min varvräknare funkar inte och jag har precis fått ur sensorn från växellådan. Nu har jag ingen signal mellan sensorytan och kontakten. Jag tycker att det borde vara det, men kabelbrott känns långsökt i en sån liten klump. Nån som vet?

Varvräknarsensor.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad mäter du med? 

Troligen är det en induktiv givare så du behöver ett oscilloskop för att kunna se/mäta signalen. 

En multimeter är inte tillräckligt känslig. 

• Thanks 1
Länk till kommentar

Jo, mäta resistansen bör gå (är inte säker) men den är troligen rätt högohmig. Så med en enkel multimeter finns risken att resultatet ser ut som ett avbrott. 

Länk till kommentar

Hur pålitliga Landcruisers än är men uteslut inte andra saker, som t ex själva varvräknaren. Det var just den som var defekt på en av HJ60 jag hade. Skulle byta några lampor på instrumentpanelen ändå så provade att byta varvräknaren i samma veva, och vips funkade det :)

Länk till kommentar

7 timmar sedan, valdas-76 säger:

Hur pålitliga Landcruisers än är men uteslut inte andra saker, som t ex själva varvräknaren. Det var just den som var defekt på en av HJ60 jag hade. Skulle byta några lampor på instrumentpanelen ändå så provade att byta varvräknaren i samma veva, och vips funkade det :)

Jag har köpt en varvräknre från cruiserworld, men den funkade inte heller, så troligen inte mätarfel.

Länk till kommentar

21 timmar sedan, MFI9 säger:

Vad mäter du med? 

Troligen är det en induktiv givare så du behöver ett oscilloskop för att kunna se/mäta signalen. 

En multimeter är inte tillräckligt känslig. 

Multimeter

Länk till kommentar

2 timmar sedan, Stefan_P säger:

Multimeter

Okej, kolla om du har någon polare eller kan prata med något företag som har ett oscilloskop, så du kan få hjälp. Alternativt en signalgenerator så att du kan simulera signalen och se om mätaren fungerar. 

Länk till kommentar