Jump to content

LJ70 -87 "lillebror"

mikael f

Recommended Posts

Idag har jag kollat lite på turbon, antagligen inte så frisk. filmade två små korta filmer som ligger på youtube. Är inte så hemma på alla möjligheter med kort o filmer men jag har lyckats få till detta. skulle behöva lite in putt på turbon om den är kass eller. Sen provade jag "actuatorn" också och det resultatet kan den som vill, se om ni söker på mikael fredrixon på youtube. Om det är någon som är en hejare på turbos så vore jag tacksam för råd, Går det att renovera eller är det bara att byta?

Vad har du för problem/felsymtom med turbon?

Att det är glapp i turbinaxeln är inom rimmliga tolleranser normalt, det skall normalt vara ett spel i axeln som tas upp av oljefilmen som trycks in i och runt glidlagret till axeln.

Därav att det är viktigt att inte ”fjortis” gasa gärnet och sedan med höga varv stänga av motorn då turbon kan ha väldigt höga varv (upp mot 50.000-100.000 rpm)när oljetrycket försvinner. 

Däremot skall det generellt inte finnas något axiellt glapp alls!

Spel upp och ner =ok

Har du problem med oljud (skrapande/skrikande) från turbon i kombination med kraftigare blårök kan det va turbon som läcker igenom olja. På videon ser det inte ut som att turbinen har skrapat i turbinhuset?

Hur är funktionen på din auctuator/waste-gate?  Är den är fullt öppen i viloläge eller tvärt om?

Hej, turbon låter inte illa när motorn är igång och den ryker inte så det är nog jag som pillar lite för mycket hoppas jag. Däremot så är actuator/WG kass går inte att få den att öppna med hjälp av det tryck som toyota anger, så det måsta jag ha en ny. Finns en video snutt där man ser bubblorna. Varför jag grejar är det att den röda "turbo lampan" börjar lysa så fort som jag gasar på lite, och rött är ju en varning så blev lite fundersam, har precis köpt bilen.