Jump to content

Vatten bakom de bakre hjulhusen!?!?

Erik

Recommended Posts

Skulle ta bort original domkraften som sitter på vänster sida i bagaget och upptäckte att det fanns vatten stående under den. Kollade även andra sidan och även där fanns mängder av vatten. Fick ta bort dräneringspluggarna och dränera ut allt vatten. Fanns även vatten stående i den bakre balken där karossfästena sitter. Någon som har en teori om var sjutton vattnet kommer in någonstans?

• Sad 1

Trist! 
Har själv inget vatten där (tack och lov) så inte riktigt koll på varifrån det kan komma, men en klassisk sak är väl igensatta dräneringshål i taklucka, rails mm, kanske redan kollat detta?

• Like 3

När jag köpte vår 100:a blev mattan mm i lastutrymmet duktigt vått när det regnade. I vårt fall var det gummilisterna runt bakluckorna som inte var helt täta. Tog loss listerna och gjorde rent, tryckte i lite tätningsmassa som man tätar rutlister med (https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/tatningsmedel/vindrutetatning-2000017139 ) innan jag satte tillbaka listen. Efter det har det varit tätt.

Jag tänkte om det kunde vara samma problem med dom öppningsbara bakre sidorutorna.

Annars sätter du någon i lastutrymmet som kollar efter läckage medans du går loss med vattenslangen på utsidan, börja nerifrån och jobba metotiskt sakta uppåt.

Ett annat trick när man letar läckor är att spruta såpvatten på utsidan och blåsa runt rutor mm med tryckluft på insidan , där det bubblar läcker det.

/ Mecki

Edited by Mecki
  • Like 3

Tack MrWIB och Mecki alla testa och kolla och se om jag kan hitta några läckor. Vet inte om mina stående dörrar skulle kunna vara ett problem. Återkommer imorgon om jag hittat något.

• Like 1

Har låtit ett element stå i bilen hela natten och ska försöka sätta in några torrbollar också. Mest troligt har vattnet tagit sig in via bakljusen, funderar på om din lösning @Mecki kanske skulle fungera även här? 

Har lite fluidfilm som jag tänkte dra ner i dessa utrymmen när allt är tort.

Den tätningsmassan skall väl fungera även där, annars hade jag använt mig av Butyltape på saker som skall tätas men som man även kunna ta loss utan problem.

https://www.brider.se/forbrukningsartiklar/tejp/dubbelhaftande/tatningstejp-fast-f-8067e-3m-50-mm-x-25-m-5050-delad-liner?gclid=Cj0KCQjw2or8BRCNARIsAC_ppyah5qvoZl2zbdn5qBduFt4TzoeANSI0EkMAz-6xoez5dLwo98yqQxAaAkHeEALw_wcB

• Like 1

• 2 weeks later...