Jump to content

Däck och fälg


Recommended Posts

På 42:an kör jag med Cooper STT 35x12,5/15 på en 8 " bred 15" fälg med -23 ET. För att kunna behålla en vettig svängradie i skogen sitter det också 25 mm spacers bakom varje fälg.

IMG_20170703_094121.thumb.jpg.19cb5b97ba2f637683b727c622ec6c5d.jpg

 

45:an rullar på BF Goodrich KM2 7,50-16 på orginal splitfälgar. Jag är lite osäker på bredd och ET på splitfälgarna men har för mig att dom är 6" breda och har ett ET nära 0.

42:an har en 2" höjning medans 45:an har orginalfjädrar.

IMG_20170619_175551.thumb.jpg.e39d75144b1ff7c87720b0aa468f05ca.jpg

 

/ Mecki

Link to post
Share on other sites

Split rims är nog 5,5" breda.

Hade en axelvänd 40:a en gång i tiden,  det satt  37x12.5x15 Creepy Crawler på 10" breda fälgar på den, kursstabiliteten var lite sådär...

 

Annars tycker jag att 7-8" breda fälgar med rätt offset (inga spacers, jag gillar inte dom)   är optimalt för 40 serien, bäde när det gäller både utseende och kursstabilitet. Lämpliga däck kan vara 33x10,5 R15, 235/85 R16, 255/85 R16 och 285/75 R16 (de sitnämnda motsvarar ungefär 33x12,5 R15 i storleken men är lite smalare). 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.