Gå till innehåll

Oljebyte automatlåda

Krille87

Rekommendera Poster

Hej!

Jag funderar på att själv byta olja i min bils automatlåda. Bilen är en LC120 2003 men 4-växlad automat. Har aldrig gjort detta förut, hur går man till väga? Jag antar att man kör den driftsvarm, tömmer oljan genom dräneringspluggen, låter oljan rinna ut, demonterar tråget, byter filter samt dit med en ny packning, på med tråget. Fyller på ny olja via nivåstickans rör?  Sen finns det både nivåindikering på varm och kall motor vad jag förstått så man får väl fylla tills att kallnivån är ok sen varmköra för att se att varmnivån är ok? Tankar kring detta? Får man ur all olja på detta sätt? Tror att lådan heter A343F

Mvh

Krille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer inte få ut alla olja på detta sättet. Läs i manualen hur mycket olja som låda och momentomvandlare rymmer.  Men du kan göra ett par täta byten efter varandra. För att byta största delen av oljan i alla fall. Tips är att mäta upp hur mycket du får ut innan du fyller på med samma mängd.

• Like 1
Länk till kommentar

Okej. Om man skaffar en vakuumsug kan man inte suga ur all olja via nivåstickans rör? Eller blir det kvar olja ändå? Jag har sett en firma i närheten som skaffat en spolningsmaskin för automatlådor. Är det att föredra att spola den framför att byta flera gånger? 

Mvh

K

Länk till kommentar

En flushning av lådan kan göra underverk om milen är många och oljan gammal. Byt filter i lådan samtidigt och var noga med att det är rätt olja som går i igen. Toyor är enligt uppgift väldigt kinkiga på sin automatlådeolja. 

Smuttare växling och mindre jagande i bland växlar är resultatet du vill uppnå. 

• Like 1
Länk till kommentar

En flush finns med på min att göra lista på min "nya" 2007 120a med 33000 min på räknaren.

Men listan är lång och tiden en bristvara. Först och främst blir det bromsbyte, filterbyte och oljebyte. Sedan nya vinterdäck, kamrem och byte av AC rör.

• Like 1
Länk till kommentar