Jump to content

TLC ej längre i Sverige?

Wille

Recommended Posts

Hej

Till min förvåning upptäckte jag igår att Land Cruiser ej längre går att hitta på toyota.se. Har Toyota bestämt sig att dra bort den från svenska marknaden?!?

/Wille

(Lägger tråden här då "nyheter" inte var tillgänglig för mig)

• Sad 1

Hej,

Var på ett finansiellt informationsmöte i mitten på februari i år där bland annat en representant för Toyotas ledning presenterade företaget och deras strategier samt alternativa drivlinelösningar.

Efter presentationen tog jag tillfället i akt och frågade om TLCs framtidsplaner. 

Det svar jag fick var att jag skulle vara tålmodig och vänta till 2020 då dom har för avsikt att presentera en ny modell. Vad jag förstod så är deras strategi att ha hybridlösningar till större och tyngre bilar, det var allt han ville säga, men det kan ju indikera på att något är på G för framtiden.

• Like 1

På 2020-08-24 på 19:00, Claes D säger:

hybridlösningar

Det enda som oroar med dessa hybridlösningar är (Jag har själv haft Lexus 450h) är att de ofta har en CVT-låda till drivlinan.  Jag HOPPAS Toyota inte slänger in en sådan i en TLC !!!

AVSKYR CVT

• Like 1

• 3 months later...

Tyvärr eller inte så är miljörelaterade reglerna för alla som vill sälja på EU marknaden efter 2021 sådanna att det inte blir lönsamt att tillverka annat än elbilar och relativt små hybrider. 
Straffbeskattningen på att ha en bil i modellprogrammet som drar 1 liter/ mil är så hög så att tillverkaren kommer få betala mer skatt per enhet än de kan sälja den för. 
Toyota är såpass stora så att det teoretiskt kan gå ha så låga utsläpp på sitt övriga modellprogram och att det i sin tur gör en högförbrukare med låg volym möjlig.  

Sannorlikare är att majoriteten av värdens rambyggda bilar utanför USA marknaden kommer gå samma öde som Landrover Defender till mötes. 
Plåtmonococ på en suv plattform med utrymme för elkonvertering. 
Terrängbilar kommer sannolikt mer och mer fasas ut både av tillverkarna själva och av Eu regler som mer och mer topstyr fordonsmarknaden. 

Desto roligare att vi har fått vara med om denna epok då man kunde ta sig fram vart som helst i världen, med 4wd som var både outslitliga och lättreparerade. 
Och det finns ett gott förråd av gamla Landcruisers, Hilux etc som kan hålla oss igång så länge vi lever.

Har fyra Avensis av olika årgångar på gården. Det är märkligt hur de kunde gå från att göra den mest pålitliga bilen på marknaden med motorer som inte drar olja vid 30000+ mil till elektronikbelastade oljebrännare som kan se ut som nya men ändå vara skrotfärdiga då de är för dyra /komplicerade att laga.
Har en med den ökända felkoden P3681 som jag mixtrar med nu. Nyskick på bilen men....

Det som verkligen irriterar är att dessa "förbättringar" gjorts i miljöns namn. Minskade utsläpp, lägre förbrukning.
Jag kan inte se miljöpoängen med att motorer drar mängder med olja, och det är knappast konsumenternas ekonomi eller övriga välbefinnande man bryr sig om.

• Like 5