Jump to content

Oroligt larm och hur låser man utan att larma?

Kowalski

Recommended Posts

Hej!

alldeles ny här o även lycklig ny ägare till en fantastiskt fin HDJ100. 
Larmet verkar dock känsligt, det har gått igång några gånger utan riktig anledning.

Undrar även om det finns något sätt att låsa bilen utan att larma den?

Ibland har jag hundar kvar i bilen, när jag ex springer in på macken, o då sätts larmet igång o tutar med en gång. Hade varit lite praktiskt att just kunna låsa ibland utan larm helt enkelt!

Har googlat men inte riktigt blivit mkt klokare så hoppas  någon här inne kan tipsa. 

tack på förhand/

U

Hej,

Om du låser med nyckeln så är larmet inte aktivt 👍

Jag hade problem med det "klassiska" fukt i larmkopplingsmodulen som sitter i bakluckan för många år sedan, skall försöka hitta inlägget jag tror jag gjorde angående det (om inte skall jag återkomma med lite mer nogrann genomgång hur man löser det).

Men i dagsläget har jag problem med larmet igen, började förra året av någon anledning, och är verkligen random. 

Har problem med att jag inte kan använda "lås alla dörrar"-knappen som sitter på förardörren, den verkar glappa och funkar till och från. Har bytt "elektronikplattan" under själva knapparna men utan framgång, så får leta vidare i kablarna om det är något där. 
Men tänker att om det glappar där så kanske bilen faktiskt låses upp och då går larmet (om man låser upp bilen med nyckel med larmet aktiverat). 

Om du kommer på vad det är som bråkar med ditt larm så återkom gärna här, lovar göra det samma när/om jag löser det.

• Like 2

Min bil fellarmade av och till. Det visade sig att den (läs bilen) hatade grannens Mitsubishi L200. Varje gång L200:an åkte förbi, så gick larmet. Det spelade ingen roll att L200:an smög som en strykrädd Labrador så långt ifrån den mäktiga och elaka Landcruiser:n som den bara kunde. Varenda gång vaknade den och skällde upp L200:an. Alla andra bilar går bra.
Det hela löste sig ganska enkelt då grannen bytte bil. Efter det har det inte skett något fellarm.

• Haha 6

@MrWIB tack så mkt!!

nu har jag testat o ha den larmad o kanske var den likt din de första nätterna lite orolig  för den har inte tutat på flera dagar. Har o andra sidan försökt att få den att trivas så gott det går genom att rasta den på mysiga små vägar så vi lär känna varandra. 
Antar att den kommer börja tuta när vi e tillbaka i stan, då ska jag felsöka o finner jag vad som får den att sätta igång skriver jag här :-)

Din bil ser väldigt fin ut!!

• Like 2