Jump to content

Hjälp, funderingar köp av LC BJ73

rippus

Recommended Posts

Hej på er!

Jag är helt färsk på det här området så att jag inte ens har ett fordon ännu. Det ska det förhoppningsvis bli ändring på :-)

Jag har spanat på en LC,  BJ73  från 1987 som funnits på Blocket sedan slutet av maj. försöker bifoga en länk. https://www.blocket.se/annons/skane/toyota_land_cruiser_bj73_3_4_4wd_97hk_cab/90125608

Jag personligen tycker den ser väldigt välvårdad ut. Jag har hittat att det är en Diesel 3B motor som gått drygt 30 000 mil, import från Spanien. De begär 140 000:- för den. 

Funderar på att ta med familjen på en liten "semester" och av en slump åka och titta på den. Jag är som sagt nybörjare på detta. Jag har försökt läsa genom det mesta som går att hitta om modellen här på forumet men vill kolla med er här vad ni tror om denna? Jag funderar på varför den inte blivit såld ännu, är priset åt helvete? Svårt att hitta delar, vek motor etc... Tacksam för åsikter. 

Vänligen Niklas

Hej Niklas, 

Om du söker på forumet på KD Bil så hittar du en del nyttig information. Flera forummedlemmar har varit dit, inklusive jag, och de som valt att handla hos BKD (tidigare KD) har efteråt konstaterat att de blivit blåsta. Bilarna är i princip alltid nylackerade och fina på ytan men med mycket överspacklad rost och/eller skruvade mätarställningar. Så är du inte själv mycket kunnig på bilar, ta med någon som kan se förbi den blanka ytan och som kan avgöra om bilen är vettig eller ej. Bered dig på att inte köpa, bara så du inte köper bara för att du åkt långt etc. Ofta säljer de bilen som privatperson för att komma förbi garantier etc. Jag avråder köp, baserat på tidigare historik hos den handlaren. 

• Like 5

Tack för inlägget! Det lät ju inget vidare. ska se om jag hittar några trådar om den här bilhandlaren. Har dom en historik som lurendrejare så undviker jag dom. Det bästa känner jag vore att hitta en fin LC på en entusiast-sida som den här men det dyker sällan upp något. :-) Då blir det ingen Blekinge tur till helgen iallafall...

Tack igen, toppen med aktiva forummedlemmar som kommer med tips och råd!

/NIklas 

4 timmar sedan, rippus säger:

Tack för inlägget! Det lät ju inget vidare. ska se om jag hittar några trådar om den här bilhandlaren. Har dom en historik som lurendrejare så undviker jag dom. Det bästa känner jag vore att hitta en fin LC på en entusiast-sida som den här men det dyker sällan upp något. :-) Då blir det ingen Blekinge tur till helgen iallafall...

Tack igen, toppen med aktiva forummedlemmar som kommer med tips och råd!

/NIklas 

Hej igen, 

Tycker att vi får hjälpas åt så att inte fler blir lurade. 

Kolla på Blocket, det finns en röd 75:a Troopy till salu. Även kallad aptaxi. 😀

Inte min och jag har ingen aning om vem som säljer den. 

Lycka till och hoppas du hittar en LC som passar. 

13 timmar sedan, rippus säger:

Jo, jag har kollat på den röda. Den är nog lite för stor för mig men kan säkert vara bra. Aptaxi, hehe... kärt barn har många namn.

En 75/78 är den perfekta overlanding /äventyr/weekend warrior du kan hitta. Precis så rymlig som du behöver. IMG_20200709_123011.thumb.jpg.12aa167aff1c7ef327a3b719fc1effc7.jpg

• Like 1

5 timmar sedan, MFI9 säger:

En 75/78 är den perfekta overlanding /äventyr/weekend warrior du kan hitta. Precis så rymlig som du behöver. IMG_20200709_123011.thumb.jpg.12aa167aff1c7ef327a3b719fc1effc7.jpg

Den var läcker!! Håller med om att utrymme är bra när man är ute på tripp. Tanken är att den ska ersätta min vanliga Toyota och funka både till vardag och light expedition:ish. så en bra kompromiss har jag tänkt mig.

• Like 1

6 timmar sedan, Jah säger:

Kolla med @priffe tror han har en lj73 till salu...

Hej, tack för tips! Jag gick in på priffe´s profil och skickade ett meddelande och såg att han inte varit aktiv sedan januari. Vet du hur man enklast når honom?

/Niklas