Jump to content

Hjälp, funderingar köp av LC BJ73

rippus

Recommended Posts

Hej på er!

Jag är helt färsk på det här området så att jag inte ens har ett fordon ännu. Det ska det förhoppningsvis bli ändring på :-)

Jag har spanat på en LC,  BJ73  från 1987 som funnits på Blocket sedan slutet av maj. försöker bifoga en länk. https://www.blocket.se/annons/skane/toyota_land_cruiser_bj73_3_4_4wd_97hk_cab/90125608

Jag personligen tycker den ser väldigt välvårdad ut. Jag har hittat att det är en Diesel 3B motor som gått drygt 30 000 mil, import från Spanien. De begär 140 000:- för den. 

Funderar på att ta med familjen på en liten "semester" och av en slump åka och titta på den. Jag är som sagt nybörjare på detta. Jag har försökt läsa genom det mesta som går att hitta om modellen här på forumet men vill kolla med er här vad ni tror om denna? Jag funderar på varför den inte blivit såld ännu, är priset åt helvete? Svårt att hitta delar, vek motor etc... Tacksam för åsikter. 

Vänligen Niklas

Hej Niklas, 

Om du söker på forumet på KD Bil så hittar du en del nyttig information. Flera forummedlemmar har varit dit, inklusive jag, och de som valt att handla hos BKD (tidigare KD) har efteråt konstaterat att de blivit blåsta. Bilarna är i princip alltid nylackerade och fina på ytan men med mycket överspacklad rost och/eller skruvade mätarställningar. Så är du inte själv mycket kunnig på bilar, ta med någon som kan se förbi den blanka ytan och som kan avgöra om bilen är vettig eller ej. Bered dig på att inte köpa, bara så du inte köper bara för att du åkt långt etc. Ofta säljer de bilen som privatperson för att komma förbi garantier etc. Jag avråder köp, baserat på tidigare historik hos den handlaren. 

• Like 5