Jump to content

D4D lågt bränsletryck


LC1202005

Recommended Posts

Hej,

Jag har en följetong jag behöver hjälp med.

LC 120 d4d 25000 mil. Fullservad på Toyota.

 

Kör med jämt gaspådrag på motorvägen. Bilen misständer och hackar till. Går in i ”limp mode” med orange motorlampa. Bärgning till Toyota, en av de stora Toyotaverkstäderna här i huvudstaden. Där blir den stående några dagar innan de har tid. När de startar upp bilen går den bra men fortfarande med orange motorlampa. Felkoderna indikerar lågt bränsletryck. De är övertygade att det har och göra med KCR-boxen. Boxen monteras bort. Felkoderna släcks. Hämtar ut bilen glad att det inte var något värre…

Efter att ha kört ca 30 mil börjar bilen tappa kraft och misstända igen och bilen går in i ”limp mode” med orange motorlampa. Provar göra bilen strömlös. Bilen går bra igen och orange motorlampa lyser inte längre. Har assistansförsäkring från Toyota så väljer ändå att bärga till Toyota igen. Där kan de inte se några felkoder. De provkör någon km och inga fel uppkommer. Hämtar ut bilen.

Efter ha kört några mil börjar jag känna att något inte stämmer. Tappar kraft och börjar misstända. Orange motorlampa tänds inte. Byter bränslefiltret. Kör lite kortare sträckor på byn de närmaste dagarna. Efter några kilometer varje gång jag kör börjar den antyda att misstända. Går bra att köra några kilometer sen börjar den tappa kraft och tillslut misständer den igen. Bestämmer att jag ska köra ner den till lokal verkstaden på byn. På vägen dit börjar den misstända. Kör sista kilometern till verkstaden i ”limp mode” med orange motorlampa. Där läser de av felkod P0192 lågt bränsletryck och enligt deras instrument försvinner bränsletrycket helt när den misständer.

Efter diversefelsökning byter det sensorn för bränsletryck i bränslefördelningsröret. Hämtar ut bilen. Bilen går bra i ca 30 mil sen går den in i ”limp mode” igen med orange motorlampa. Bilen går bra hela tiden och misständer inte. Kör tillbaka till verkstaden igen och där läser de av samma felkod igen P0192. Där är vi nu.

 

Alla tips är mycket välkomna. Verkstaden vet inte riktigt hur de ska ta det vidare.

 

Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, LC1202005 säger:

Hej,

Jag har en följetong jag behöver hjälp med.

LC 120 d4d 25000 mil. Fullservad på Toyota.

 

Kör med jämt gaspådrag på motorvägen. Bilen misständer och hackar till. Går in i ”limp mode” med orange motorlampa. Bärgning till Toyota, en av de stora Toyotaverkstäderna här i huvudstaden. Där blir den stående några dagar innan de har tid. När de startar upp bilen går den bra men fortfarande med orange motorlampa. Felkoderna indikerar lågt bränsletryck. De är övertygade att det har och göra med KCR-boxen. Boxen monteras bort. Felkoderna släcks. Hämtar ut bilen glad att det inte var något värre…

Efter att ha kört ca 30 mil börjar bilen tappa kraft och misstända igen och bilen går in i ”limp mode” med orange motorlampa. Provar göra bilen strömlös. Bilen går bra igen och orange motorlampa lyser inte längre. Har assistansförsäkring från Toyota så väljer ändå att bärga till Toyota igen. Där kan de inte se några felkoder. De provkör någon km och inga fel uppkommer. Hämtar ut bilen.

Efter ha kört några mil börjar jag känna att något inte stämmer. Tappar kraft och börjar misstända. Orange motorlampa tänds inte. Byter bränslefiltret. Kör lite kortare sträckor på byn de närmaste dagarna. Efter några kilometer varje gång jag kör börjar den antyda att misstända. Går bra att köra några kilometer sen börjar den tappa kraft och tillslut misständer den igen. Bestämmer att jag ska köra ner den till lokal verkstaden på byn. På vägen dit börjar den misstända. Kör sista kilometern till verkstaden i ”limp mode” med orange motorlampa. Där läser de av felkod P0192 lågt bränsletryck och enligt deras instrument försvinner bränsletrycket helt när den misständer.

Efter diversefelsökning byter det sensorn för bränsletryck i bränslefördelningsröret. Hämtar ut bilen. Bilen går bra i ca 30 mil sen går den in i ”limp mode” igen med orange motorlampa. Bilen går bra hela tiden och misständer inte. Kör tillbaka till verkstaden igen och där läser de av samma felkod igen P0192. Där är vi nu.

 

Alla tips är mycket välkomna. Verkstaden vet inte riktigt hur de ska ta det vidare.

 

Tack på förhand.

Kolla tankventilation, kolkanister etc. 

Jag tycker det låter som att det blir undertryck i bränsletanken. Prova att köra en sträcka där du tidigare fått problem men ha tanklocket "löst". Fungerar bilen så vet du i vilket system problemet är, funkar det inte så är iallafall den delen utesluten. Lycka till. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar. Har haft funderingen med tankventilationen. Har inte kört utan tanklock. Men provade att skruva av tanklocket direkt jag kört tidigare och märkte inget då.

 

Nu senaste också körde jag över en mil i limp mode för att komma till verkstaden. Då gick den bra hela tiden förutom att det inte går att köra fortare än 70.

 

Lurar på om det kan vara glapp i någon kontakt eller likande?

 

Link to comment
Share on other sites

Nä, det går inte att se om den är ok eller inte. 

 

Om du går in på japan-parts.eu och lägger in dit VIN/ Ramnummer så får du upp en sprängskiss på bränslesystemet ( efter lite letande ). Där hittar du delnumret på din SCV ventil. Kolla lite efter pris på nätet på den, har för mig att den är rätt dyr hos Toyota. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.