LC1202005 Posted March 23, 2020 Report Share Posted March 23, 2020 Hej, Jag har en följetong jag behöver hjälp med. LC 120 d4d 25000 mil. Fullservad på Toyota. Kör med jämt gaspådrag på motorvägen. Bilen misständer och hackar till. Går in i ”limp mode” med orange motorlampa. Bärgning till Toyota, en av de stora Toyotaverkstäderna här i huvudstaden. Där blir den stående några dagar innan de har tid. När de startar upp bilen går den bra men fortfarande med orange motorlampa. Felkoderna indikerar lågt bränsletryck. De är övertygade att det har och göra med KCR-boxen. Boxen monteras bort. Felkoderna släcks. Hämtar ut bilen glad att det inte var något värre… Efter att ha kört ca 30 mil börjar bilen tappa kraft och misstända igen och bilen går in i ”limp mode” med orange motorlampa. Provar göra bilen strömlös. Bilen går bra igen och orange motorlampa lyser inte längre. Har assistansförsäkring från Toyota så väljer ändå att bärga till Toyota igen. Där kan de inte se några felkoder. De provkör någon km och inga fel uppkommer. Hämtar ut bilen. Efter ha kört några mil börjar jag känna att något inte stämmer. Tappar kraft och börjar misstända. Orange motorlampa tänds inte. Byter bränslefiltret. Kör lite kortare sträckor på byn de närmaste dagarna. Efter några kilometer varje gång jag kör börjar den antyda att misstända. Går bra att köra några kilometer sen börjar den tappa kraft och tillslut misständer den igen. Bestämmer att jag ska köra ner den till lokal verkstaden på byn. På vägen dit börjar den misstända. Kör sista kilometern till verkstaden i ”limp mode” med orange motorlampa. Där läser de av felkod P0192 lågt bränsletryck och enligt deras instrument försvinner bränsletrycket helt när den misständer. Efter diversefelsökning byter det sensorn för bränsletryck i bränslefördelningsröret. Hämtar ut bilen. Bilen går bra i ca 30 mil sen går den in i ”limp mode” igen med orange motorlampa. Bilen går bra hela tiden och misständer inte. Kör tillbaka till verkstaden igen och där läser de av samma felkod igen P0192. Där är vi nu. Alla tips är mycket välkomna. Verkstaden vet inte riktigt hur de ska ta det vidare. Tack på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted March 23, 2020 Report Share Posted March 23, 2020 1 timme sedan, LC1202005 säger: Hej, Jag har en följetong jag behöver hjälp med. LC 120 d4d 25000 mil. Fullservad på Toyota. Kör med jämt gaspådrag på motorvägen. Bilen misständer och hackar till. Går in i ”limp mode” med orange motorlampa. Bärgning till Toyota, en av de stora Toyotaverkstäderna här i huvudstaden. Där blir den stående några dagar innan de har tid. När de startar upp bilen går den bra men fortfarande med orange motorlampa. Felkoderna indikerar lågt bränsletryck. De är övertygade att det har och göra med KCR-boxen. Boxen monteras bort. Felkoderna släcks. Hämtar ut bilen glad att det inte var något värre… Efter att ha kört ca 30 mil börjar bilen tappa kraft och misstända igen och bilen går in i ”limp mode” med orange motorlampa. Provar göra bilen strömlös. Bilen går bra igen och orange motorlampa lyser inte längre. Har assistansförsäkring från Toyota så väljer ändå att bärga till Toyota igen. Där kan de inte se några felkoder. De provkör någon km och inga fel uppkommer. Hämtar ut bilen. Efter ha kört några mil börjar jag känna att något inte stämmer. Tappar kraft och börjar misstända. Orange motorlampa tänds inte. Byter bränslefiltret. Kör lite kortare sträckor på byn de närmaste dagarna. Efter några kilometer varje gång jag kör börjar den antyda att misstända. Går bra att köra några kilometer sen börjar den tappa kraft och tillslut misständer den igen. Bestämmer att jag ska köra ner den till lokal verkstaden på byn. På vägen dit börjar den misstända. Kör sista kilometern till verkstaden i ”limp mode” med orange motorlampa. Där läser de av felkod P0192 lågt bränsletryck och enligt deras instrument försvinner bränsletrycket helt när den misständer. Efter diversefelsökning byter det sensorn för bränsletryck i bränslefördelningsröret. Hämtar ut bilen. Bilen går bra i ca 30 mil sen går den in i ”limp mode” igen med orange motorlampa. Bilen går bra hela tiden och misständer inte. Kör tillbaka till verkstaden igen och där läser de av samma felkod igen P0192. Där är vi nu. Alla tips är mycket välkomna. Verkstaden vet inte riktigt hur de ska ta det vidare. Tack på förhand. Kolla tankventilation, kolkanister etc. Jag tycker det låter som att det blir undertryck i bränsletanken. Prova att köra en sträcka där du tidigare fått problem men ha tanklocket "löst". Fungerar bilen så vet du i vilket system problemet är, funkar det inte så är iallafall den delen utesluten. Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LC1202005 Posted March 24, 2020 Author Report Share Posted March 24, 2020 Tack för ditt svar. Har haft funderingen med tankventilationen. Har inte kört utan tanklock. Men provade att skruva av tanklocket direkt jag kört tidigare och märkte inget då. Nu senaste också körde jag över en mil i limp mode för att komma till verkstaden. Då gick den bra hela tiden förutom att det inte går att köra fortare än 70. Lurar på om det kan vara glapp i någon kontakt eller likande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted March 24, 2020 Report Share Posted March 24, 2020 Googla SCV ventil. Låter som det är den ( dom?). Osäker på om du har en eller två i din motor. Suction Control Valve - sitter på dieselpumpen och ger liknande symptomer när den/ dom är slitna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LC1202005 Posted March 25, 2020 Author Report Share Posted March 25, 2020 Tack för svar! SCV har jag varit inne på. Verkar vara standardfel enligt det jag läst på nätet och här på forumet. Enligt verkstaden är det en på pumpen. Verkstaden har haft loss den men "tyckte" den såg bra ut. Går det att se? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted March 25, 2020 Report Share Posted March 25, 2020 Nä, det går inte att se om den är ok eller inte. Om du går in på japan-parts.eu och lägger in dit VIN/ Ramnummer så får du upp en sprängskiss på bränslesystemet ( efter lite letande ). Där hittar du delnumret på din SCV ventil. Kolla lite efter pris på nätet på den, har för mig att den är rätt dyr hos Toyota. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjarnstrom Posted March 25, 2020 Report Share Posted March 25, 2020 Jag denna liggandes. Helt ny. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjarnstrom Posted March 25, 2020 Report Share Posted March 25, 2020 Samt denna beg. Bilen gick som den skulle när jag bytte ut den. Hör av dig om du vill prova den. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LC1202005 Posted March 26, 2020 Author Report Share Posted March 26, 2020 Perfekt, ska kolla med verkstaden så återkommer jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LC1202005 Posted March 31, 2020 Author Report Share Posted March 31, 2020 Hej igen. Nu har verkstan fått bort den. Så här ser den ut. Den är märkt 07RV. Går det att se vad jag ska ha? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjarnstrom Posted March 31, 2020 Report Share Posted March 31, 2020 Det bästa är nog att genom Vin nr söka reda på rätt art nr. På 120:in brukar det sitta en dekal vid b-stolpen har jag för mig. Sen går det att söka delar via vin nr på tex partsouq.com 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LC1202005 Posted April 6, 2020 Author Report Share Posted April 6, 2020 Tack! Har kommit fram till att det är den här jag behöver. Är Toyota original ett måste eller funkar Denso? Vad säger ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LC1202005 Posted April 6, 2020 Author Report Share Posted April 6, 2020 Toyota vill ha 5300 kr med osäker leveranstid. Svettigt. Autodoc säljer Denso för 2300kr Toyota original från utlandet verkar landa på ca 2500 kr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjarnstrom Posted April 6, 2020 Report Share Posted April 6, 2020 Har för mig att det är ett Denso commonrail system på 120:in. Säkert Denso som levererar till Toyota. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted April 7, 2020 Report Share Posted April 7, 2020 9 timmar sedan, Tjarnstrom säger: Har för mig att det är ett Denso commonrail system på 120:in. Säkert Denso som levererar till Toyota. Stämmer det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts