Jump to content

Bj75 maxfart 80 km/h

Fabbe

Recommended Posts

Hej!

jag har en duktigt höjd land cruiser skåpbil som orkar dåligt. 

En bj75 med lilla 3,4l 3b dieseln. 

Den varvar ut dåligt. Orkar i lätt nerförsbacke nätt och nämnt 80km/h och då är det plattan i mattan. Den varvar bra på lägre växlar så motorn är det inget fel på utan mer utväxlingen. Den går för tungt. 

Den är höjd av försvaret för många år sedan och står nu på 33” hjul. 

Jag vill tro att höjningen har växlat om bilen till att gå tyngre men jag vet inte. Jag undrar vad ni andra med höjda bilar har för erfarenheter. Blir bilarna så extremt trötta? 

Vad kan annars orsaka att bilen inte orkar mer än 80? 

Ryker inte, servad och fin, ny diesel och ny olja i lådorna. 

BF5AEA93-3BA3-4109-BCCA-A807B50BCE7E.jpeg

Det är ju inte någon raket med originalhjul dessa bilar, och när man sedan monterar stora hjul så dör de helt.. Höjning eller ej har inget med saken att göra..

Har du bytt dieselfilter och kolla även silen som sitter i pumpen där soppan går in.. Har varit med om att det har varit så fullt med skit där att man inte förstod hur bilen ens kunde gå.

Hjälper ingen av dessa saker så kan du testa med att ställa på pumpen lite mer soppa.

• Like 2

• 4 weeks later...

Hej och tack för era svar! 

Jag har rensat tank och sil samt bytt filter men insåg vid provkörning att inget av nämnda åtgärder hjälpt. Det var således så att jag glömt att naven var låsta.

Öppnade naven och bilen gick åtminstone i 90, med en så hög bil var detta tillräcklig nära döden upplevelse. 

Börjar snart närma sig besiktning.

• Haha 3

Min BJ75 med 3B gjorde ledigt 100 på 33or även om det som nämnts ovan tog en bra stund att ta sig upp i den farten. Detta gällde dock på plan mark ska tilläggas - i motlut (läs fjäll) var det ett elände med de stora däcken. Har lagt på närmare originalstorlek nu vilket gjorde bilen betydligt mer körbar men den ser ganska tråkig ut.