Gå till innehåll

Byta/ laga motor?

Rekommendera Poster

Hej.

Har blivit pålurad en i övrigt väldigt fin 120a bensinare.

Verkstan upptäckte precis att motorn läcker som ett såll/ håller inte tätt, dvs svårt att få ut värme i kupén. Så jag har väl 2 alternativ?

1. Byta topplock, men har förstått att det kan vara svårt att få till det bra? Finns det någon här med erfarenhet?

2. Byta hela motorn? Finns det någon här som kan tipsa om vart jag kan leta/hitta en begegnad bensinmotor.

Vänligen/Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre ser Bildelsbasen ut att bara ha dieselmotorer. Kolla med skrotar i Tyskland, Finland och Baltikum om du tänker byta hela. Jag hade rivit av toppen och undersökt exakt vad problemet är. Måste vara både billigare och bättre då du aldrig vet vad en begagnad motor varit med om. 

Vad är det som läcker, olja, vatten, kompression?? 

Länk till kommentar

Tack MF19 för snabbt svar! 

Det är kompression som kommer ut och bildar luftbubblor i kylvattnet.

Vet du om det går att få tag i nya topplock, men visst måste dom sjysteras/ svarvas för att passa..?

AlltGott/P

Länk till kommentar

Svårt att bedöma utan att först lyfta toppen eller i detta fallet topparna om det går ut kompression i kylvattnet det är troligast att toppackning,  eller i värsta fall en spricka i någon av topparna, dessa provtrycker man när de är demonterade. Värt att kolla.

Inte behöver du väl justera/svarva för att en ny topp ska passa? Räcker väl att båda topparna har samma höjd. Säkert någon som vet bättre.

Känns lite överdrivet att byta hela motorn!

Saknar helt erfarenhet av bensin motorn.

• Like 1
Länk till kommentar

Tror absolut inte att du behöver byta motor. Byt topplockspackning och kolla att topparna är plana. Är de inte det får man lämna in topparna för planfräsning. Ingen avancerad operation. Den stora utmaningen blir nog att hitta en verkstad som är tillräckligt old school för att göra sånt här. De flesta verkstäder kan numera bara läsa felkoder och montera nya reservdelar...

Redigerad av soll
  • Like 3
Länk till kommentar

Hej på er och tack för svar...

Ja, det blir att byta packning och lämna in topparna på planing. Får hålla tummarna att inga andra fel hittas under operationen.

Och Old school verkstad har jag som tur är!

Jag återkommer framöver med resultet...

AlltGott/Peter

• Like 3
Länk till kommentar

Tänkte vara förutseende om nu det värsta har hänt och att jag måste byta någon av topparna, så har letat runt på webben både i Sverige och internationellt...

Det som slår mig är att det verkar vara helt omöjligt att få tag i begagnade topplock, eller motorer till bensinarna!

Är inte det konstigt, det måste ju rulla ha rullat massor av LC, bensinare runt om i världen?

P.

Länk till kommentar

På 2020-03-03 på 09:41, Spangler säger:

Hej på er och tack för svar...

Ja, det blir att byta packning och lämna in topparna på planing. Får hålla tummarna att inga andra fel hittas under operationen.

Och Old school verkstad har jag som tur är!

Jag återkommer framöver med resultet...

AlltGott/Peter

Här kan du få hjälp med att plana topparna om det behövs 

https://www.mmr.se/

• Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Hej alla.

Jag ville bara återkomma i ärendet.

För att summera, jag köpte en LC 120, -04 för tre veckor sedan.

Upptäckte att kupé värmen inte fungerade vi tomgång och vid krypkörning.

Min husmekaniker som alltid har räddat min gamla Cherokee, och som Bilprovningen alltid har lovordat vid besiktningar, gav mig domen...

Motorn mår inte bra! Kompressionen kommer i kylvattnet, dvs luftbubblor i kylvattnet. Motorn är körd. I bästa fall topplocks packning, i värsta fall en spricka i topplocket!

Jag lämnar in den på Europeiska motor (Toyota) i Vällingby, tydligen best of the best i sthlm området!?

Dom mäter upp, byter termostat, luftar systemet och allt funkar!

Jag borde egentligen bara vara glad och njuta, vilket jag är! ;)

Men jag skulle uppskatta om det finns någon här som kan förklara för mig hur en trasig termostad kan orsaka bubblor i kylvattnet..!?

AlltGott/P 

Länk till kommentar

• 3 years later...