Jump to content

Värmeproblem LC 150

SkogsJona

Recommended Posts

Har fått nå knas med värmepaketet. Spjällen längst bak i bagaget blåser kalluft oavsett vilken temp man väljer. Går att stänga av och reglera fläkten på panelen i baksätet men när det är i gång blåser det kalluft. Nån som råkat ut för nått liknande? Går det att nollställa spjällen med nån knappmanöver? Brukar ju finnas olika såna sätt till andra märken. 

Edited by SkogsJona

• 5 months later...

Hej

Vi har/hade samma problem i vinter. Köpte vår första TLC i höstas och lät installera en Webastovärmare nästan omedelbart då vi bor i norra delarna av landet. När då kylan kom upptäckte vi att det bara blåste kalluft i baksätet. Vi har en 7-sitsare med egen ACC i rad 2. Vår Toyota verkstad fick naturligtvis ta tillbaka den eftersom att de gjort stora ingrepp i värmesystemet. Allt såg rätt ut, det läs upp ett ärende mot Toyota centralt och fick tillbaka: Byt bakre värmepaket. Det hjälpte föga. De fick kontrollera installationen av värmaren ett varv till utan att några misstsg upptäckted. De beskyllde Webastovärmaren för att störa flödet varpå jag pratade med tekniker på Webasto Sverige som förklarade konstruktionen och avfärdade att den skulle vara flödeshindrande. Verkstan tyckte de löst problemet genom att montera en till pump på slangarna till enbart bakre värmepaketet, vilket förvisso kav skitbra värme i baksätet. Jag avfärdade den lösningen då det inte har åtgärdat problemet utan behandlat ett symptom (samt hur stör det övriga systemet?!?). Verkstan har spolat igenom hela värmesystemet och satt ihop igen, sen började de knorra över för mycket timmar i verkstan. Även om det varit mycket tjafs med bilen fram och tillbaka till verkstaden så har det inte kostar ett öre extra.

Sammanfattningsvis så är bakre värmepaketet bytt (gick på toyotas garanti), installationen av av diselvärmaren dubbelkollad, värmesystemet genomspolat och genomgånget.

Problemet då? Ja det är iaf bättre med värme, eller det blåser iaf inte kallt. Men det går inte att få sån värme ur bakre utblåsen som man kan förvänta sig när det ändå sitter ett separat värmepaket. Intressanta är att på sommaren så är det inget problem att få det kallt dit bak? Tolkar jag som att problemet med värmen sitter före "luftkanalerna".

Verkar ju ändå som att flödet är för dåligt till bakre paketet. Eftersom att vi har garanti kvar på bilen drar jag mig för att riva i det själv.

//Wille

Edited by Wille
  • Sad 1

• 2 weeks later...

Hej.

Undrar om detta problem är "by design".

Det vill säga att det upptäcks inte förrän det blir riktigt kallt, och den märknaden kanske inte är så stor?

Bara en fundering, för du verkar ju ha gått igenom alla delar, och en extra pump löste ju i alla fall värmeproblemet, men som du säger så är det ju en "genväg".

Det verkar som att det blir för dålig snurr på kylvattnet genom det bakre paketet, eftersom pumpen gjorde susen?

Så frågan är ju hur designen ser ut på kylarvattnets färd genom alla delar?

Det verkar ju onekligen som att värmepaketet inte får tillräckligt med uppvärmt kylvatten.

Ja, bara lite tankar, kanske inte så mycket hjälp på vägen.

Hoppas du får fler bra svar, och en lösning.

• Like 1

Hej igen,

Ser att jag borde ha skrivit hur det gick med mitt värmeproblem.

Var egentligen bara ett pinsamt fel. Jag hade läckage där motorvärmaren sitter. Är ju jag som monterat och klamret höll inte tätt så när kylarvätskenivån blev för låg så sluta det cirkulera varmvatten till det bakre värmepaketet. Efter påfyllnad och luftning blev det värme igen. Dock inte helt enkelt att lufta men jag körde värmarens cirkulationspump och klämde på dom grova kylarslangarna och då fick jag bort luften. Till vänster om motorn går kylarslangarna och där har slangen som går bak en hög punkt där luft kan samlas.

Willes problem kanske inte är detta men. På min LC150 blåser det varm luft bak när motorn blivit varm. 

Mvh

• Like 3

Inser att allt jag skrev inte var så klart som jag tyckte där på småtimmarna.

Har testat för någon vecka sedan och på tomgång så är det på sin höjd ljumen luft som kommer ut bak. Lägger man på lite varv på motorn så får man varmluft även bak.

Sen har jag tittat i verkstadsmanualen och ffa på Trodo.se som har originalkatalog online med fina översikts och detaljbilder på ja allt.

Följt vattnets väg och det är ju dels en 90 graders T-stycke som går till bakre packetet, en Y-koppling hade väl varit bättre ur flödessynpunkt. Men det kan ju vara uträknat vad vet jag.

Sen ser det ut som att vattnet gå i metallrör huvuddelen av vägen till bakre paketet och går de utanför kupén så förstår jag att det inte ger så mycket värme när det kryper under -15 grader.

Min plan är att köpa rörisolering och där det är möjligt eller inte kommer brännas sönder klä rören.

Men att det krävs lite högre varv för att få tillräckligt flöde dit bak kanske inte är så konstigt. Vi har en Viscos värmare (Power heat), DEFA elvärmareoch pump, samt Webasto värmare. När ingen av dem går så är de ju bara motstånd (även om Webasto hävdar att det är noll i deras grejer ;) ) Ovan på det en 90 grades avstickare för att kunna ta sig dit bak.

Men jag tänkte ändå ta och klämma på alla slangar etc för att säkerställa att det inte är någon luftficka som stör.

• Like 2

Var ut och botaniserade lite mer kring värmen igår. Pluggade i elvärmaren och klämde lite pliktskyldigt på de gummislang är jag kom åt. Slog på tändningen så att fläktarna började gå och visst levererades det värme bak. Kylvatten tempen var lite mer än halvvägs till drifttemp (sedan senaste körningen).

Passade även på att krypa in under bilen. För övrigt mycket praktiskt med en hög bil, ut med en masonitbit på gruset och bara rulla in under bilen 😀 Följde de stålrör som försörjer bakre värmepaketet. De går i högra "rännan" mellan balken och kardan. Dvs tillsammans med avgasröret, delvis täckt av värmesköldar. Jag ser inte att man skulle komma åt att isolera dem annat än när man byter avgassystemet. Men det är kanske så klokt uttänkt att strålingsvärmen från avgasröret ändå minskar/tar bort av kylningen?

Men det är nog så att jag kanske inte har nått problem med värmen 🤔 Men det får kung Bore utvisa i januari...

• Like 1
  • Thanks 1

• 5 months later...