Jump to content

Oljud växellåda/fördelningslåda

Magnus H

Recommended Posts

Hej!

Körde Falun-Sälen igår och halva vägen i 4wd. Jag upptäckte då ett ganska rejält missljud som uppstår då man är väldigt lätt på gasen, i princip när ingen belastning finns på drivlinan. Låter inte när motorn drar eller när man motorbromsar. Kommer definitivt från någon av växellådorna. Blir värre ju fortare man kör, hörs inget upp till 60 för att sedan öka. Ett rejält skorrande skulle jag beskriva det som. Olja finns det rätt mängd och typ i. Alla växlar går i lätt och fördelningslådan kopplar ur och i utan problem. Växellådan gör för övrigt lite oljud. En del klonkande vid växlingar samt ett lätt skorrande på låga varv, speciellt 2:an. Samt att 5:an har nåt svagt trummande ljud för sig. Det är en H55F. Någon här som kan mer om dessa växellådor? Är det till exempel möjligt att byta alla lager själv eller krävs specialverktyg? Annars får jag söka efter en annan låda. Kan ju hända att det är andra fel i den?

Ha det gott folk!

Tack för svar Bjarne. Hittade det du skrivit och sen bar det iväg ut på internet! Det verkar inte vara helt ovanligt detta även om folk har lite olika fenomen. Lager verkar vara boven och så vitt jag kan utläsa från alla inlägg så går det att göra själv, om man har tillgång till press och olika avdragare vilket jag har. Skruva kan jag då. Måste man ta ur växellåda för att identifiera exakt vilken man har? Det verkade finnas lite olika utföranden på dom, tidig och sen. Min bil är en -88 men man kan ju aldrig veta vad den varit med om. Det jag vet är att växellådan har gått sönder för 11 år sedan i Afrika och troligtvis reparerats, men kan såklart ha bytts ut!

Kan ju vara framaxeln eller främre mellanaxeln. De står stilla om du kör 2wd och har kopplat ur frihjulsnaven. Jag har varit med om totalhaveri i fördelningslådan också. Vad jag kommer ihåg finns det bara 4- eller 5-växlat och split case (fd låda) eller inte. Du lär ha 5 växlat och split-case.

Jag kan få riktigt goa ljud i min ibland när jag kör med fyrhjulsdrift/ låsta framnav. På min är det kardanaxeln till framaxeln som kommer i obalans ibland, den glappar lite mycket i splinesen vilket man känner när man kryper under och rycker och drar i kardan.

Har du lika stora däck fram och bak, lika slitna? går fyrhjulsdriften ur direkt när du lägger ur den och utan ljud? eller "hänger" den kvar ett tag trots att du kopplar bort den med knappen och när den väl släpper så märks det tydligt i bilen?

enligt instruktionsboken ska man inte överskrida 80 km/h när man har låsta framnav, eller om det var när fyrhjulsdriften är inkopplad.

Jag tog mig hem utan problem. Körde mest 2wd. Däcken är lika storleksmässigt och slitagemässigt. Och 4wd kopplar ur/i snabbt utan att oljud kan höras. Det blir nog en sväng till garaget ikväll så får vi se vad jag kan hitta. Såg att det fanns att köpa "rebuild kit" till både växellåda och fördelningslåda. Men man vet ju inte om det räcker innan man tittat inuti. Bilen var på Afrikaresa 08-09 och råkade där ut för haveri. Försöker bifoga en bild jag hittade!

DSCN2225_JPG.jpg

Tack ska ni ha. Jag spenderade en stund under bilen igår och kan inte hitta något som glappar eller känns rassligt. Tvärtom skulle jag vilja säja, allt rullar mjukt och tyst.

Tog en mejsel och bröt lite mot medbringarna ur fördelningslådan utan att se minsta glapp. Torrt och fint är det också. Inga knutkors visar något glapp heller. Kardanerna har ett minimalt glapp i sina splines men det måste anses normalt för att kunna rymma smörjfettet. Så det lär vara interna slitage. Det får nog bli ett jobb för sommaren detta... Ska köpa mig en repartionshandbok över växellådan till att börja med :) 

• 11 months later...

Hej Magnus!

Såg att du har en 1988. Kul!

Har en HJ61 1988 med lite oljud/glapp i transfern. Tänkte byta drevet (till extra långa splines) på inkommande axel då den troligtvis är sliten. Det är samma som på din bild men utan drev för kraftuttag.

Fick du ordning på ljudet?

• 4 weeks later...

Hej! Ja, det är riktigt kul, jag är så glad att jag lyckas äga en! Jag har faktiskt inte felsökt vidare, jag tror att det är något i fördelningslådan. Kan inte hitta något som glappar under bilen. Jag hör ljud från växellåda eller fördelningslåda, eller kanske båda..? Går ju att köpa ett "rebuild kit" Är väl det som gäller tror jag. Hur har det gått för dig?

Hej, 

Fick höra av en Australiensare att oljud på Land Cruiser är endast en information att något eventuellt behöver bytas om 50000km😁

Har inte kollat så noggrant men det finns en inspektionspanel på transfern som ligger mot vänster sida. Tänkte öppna den och titta på min ingående axel samt drev. 

Kolla växellåda 

Om du lägger transfern i Neutral och lägger i 1, 2, 3 etc, så hör du om något är galet i växellådan.

Transfern är dock tyst om du står still med växellåda i Neutral

Kolla Transfer 

Kör bilen i ca 50km/h i "High range"

Lägg växellådan i Neutral och lyssna.

Gör samma i 20km/h i "Low range"

Då hör du lagren och vilka det är.

Fick tipset från en LC galen kille👍

Jag har fått tag på Terrain Tamer  renoveringskit för växellåda och Transfer så jag tar en titt nästa vinter om det inte blir värre.

Beställde även deras förstärkta drev på inkommande axel. Hoppas slippa byta inkommande axel💸

Bor du norrut? Min är i Helsingborg 

Edited by Tufve
  • Like 3

Haha! Den var bra 😄

Det ska jag prova. Jag vet att något är slitet, det är bara frågan om vad. Jag kan höra ljud när jag rullar iväg på 1:an, typ som rullarna i ett lager som går över ojämnheter under tryck.. Även ett lätt skorrande skorrande ljud på låga varv på 3:an. Nåt svagt trummande på 5:an också 😅

Har också sett de där kit:en och det verkar ju som att man kan göra jobbet själv med lite försiktighet. 

Bor i Falun!

• Like 1

• 1 month later...

Hej! Har konstaterat att 5:an låter illa hittills. Ska göra ett seriöst försök att lokalisera ljuden enligt dina tips tidigare 🙂

Inte hunnit köra så mycket än. Men nu är det sol och inget vägsalt kvar! Visar det sig att jag behöver drevet så är jag såklart intresserad!

Tackar och bockar för tanken 🙂

• Like 1

10 minuter sedan, Magnus H säger:

Hej! Har konstaterat att 5:an låter illa hittills. Ska göra ett seriöst försök att lokalisera ljuden enligt dina tips tidigare 🙂

Inte hunnit köra så mycket än. Men nu är det sol och inget vägsalt kvar! Visar det sig att jag behöver drevet så är jag såklart intresserad!

Tackar och bockar för tanken 🙂

Som info har Terrain Tamer ett kit för växellåda och Transfer. 

Ser ut som nedan. Ser riktigt bra ut. Alla lager är Koyo från Japan👍

20210318_113556.jpg

20210318_113619.jpg

20210318_113622.jpg

3 timmar sedan, priffe säger:

Runt 8000 lr?

Tror jag gav något sånt. Kolla med Cruiserworld.eu de har säkert ok pris annars har jag sett någon polsk sida med bra priser. Kom inte ihåg adressen tyvärr. Kit'et har allt utom drev..