Jump to content

Axelutväxlingar på Hilux

SID112233

Recommended Posts

Någon som kan eller kan tipsa om vilka utväxlingar som finns på svenska marknaden till Hilux 2005-20015? 

Någon som har erfarenhet eller kännedom om det går att byta kronhjul och pinjong i en från 2008 med spärr till den utväxling som sitter i en från 2012?

De axlar jag främst är intresserade av är således den som sitter på en 2,5L med manuellvxllåda och originaldiffspärr från 2008 och den som sitter på 3,0L med automatvxllåda och öppen diff 2012.

Har räknat ut att jag borde ha 3,727 (41:11) i min och den andra axeln oklart i dagsläget. 

Samt att infon jag hittat om utväxling i axlarna från TOYOTA-Storbritanien är att: manuell 5vxl med 2,5L har samma som automat 3,0L (3,727) men skiljer sig från den som har manuell 5vxl och 3,0L (3.583)

Frågorna grundar sig i att jag funderar på att montera en bakaxel på min 3,0L automat 2012 till en med diffspärr på från en från 2008. Detta främst pga av att jag misstänker att diffen bak är den som för en massa oljud för mig.

Istället för att riva ner min axel för att renovera den, så köper jag en extra vid sidan, renoverar den och gör ett axelbyte/diffklump lite snabbt bara och får en spärr på köpet.

• 3 months later...

Tjena! Det blev inte komplett axelbyte utan bara diffklumpen. Hitta en på Ebay med 3,727 och LSD. Samma utväxling som jag hade sedan innan.

Gjorde en hel del bildgranskning mm på olika sidor och kom fram till att på min axel så passar inte en diffklump med original el diffspärr rakt av om, däremot kunde man ersätta en öppen diff med en LSD.  

Här finns lite info från Storbritanien man kan grotta ner sig i lite. Men det säkraste och ett måste är att räkna ut vad du har för utväxling och sedan göra det samma på det du vill byta till. 

https://media.toyota.co.uk/wp-content/files_mf/1390218879140117MHiluxfullrelease.doc

Om du vill ha riktig spärr i bak och inte kan byta bara ”klumpen” är det bara att byta komplett axel. Nästan mindre jobb. Och sedan dra egen el och styrning för manövreringen.

Prismässigt är det inte så stor skillnad på att byta bara ”klump” till LSD, byta komplett begagnad axel med el-spärr eller montera Eftermarknadsspärr, typ airlocker, aussielocker eller motsv. Diffar mellan ca 8-15000:-

(axlar är ju så billigt att byta/förändra på så det knappt märks i plånkan!? ? gött är iaf att det inte är så komplicerat att meka med)

• Like 1